افزایش همزمان حمایت‌ها و انتقادات از تروریستی اعلام شدن حزب‌الله از سوی آلمان

پیش‌بینی می‌شود مخالفت‌ها و موافقت‌ها با تصمیم دولت آلمان همچنان ادامه یابد

یورش پلیس آلمان به مسجد الارشاد در برلین - ۳۰ آوریل ۲۰۲۰- ODD ANDERSEN / AFP

تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان از سوی وزارت کشور آلمان، باعث صف‌آرایی رسانه‌ای و تبلیغاتی مخالفان و موافقان حزب‌الله در خاورمیانه، اروپا و آمریکا شده است.

آمریکا و اسراییل از جمله کشورهایی هستند که از اعلام تروریستی بودن حزب الله حمایت کرده‌اند.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا، از اقدام آلمان در شناسایی حزب‌الله لبنان به عنوان «یک سازمان تروریستی» استقبال کرده و از دیگر کشورهای اروپایی نیز خواسته تا این مسیر را دنبال کنند.

 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل نیز در توئیتی از اقدام دولت آلمان درباره تروریست خواندن حزب الله لبنان، استقبال کرده و گفته آلمان با این اقدام به کشورهای دیگری مثل آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و برخی کشورهای آمریکای لاتین پیوست که چنین تصمیمی را اتخاذ کردند.

نخست‌وزیر اسراییل گفته تمام کشورهای حامی صلح باید فعالیت این گروه‌های تروریستی را ممنوع کرده و هیچ کمک مستقیم یا غیرمستقیمی به آن‌ها نکنند.

در خاورمیانه نیز دولت یمن به ریاست عبدربه منصورهادی، نیز با اشاره به حمایت‌های حزب الله لبنان از حوثی‌های یمن، از این اقدام دولت آلمان استقبال کرده است.

اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس نیز پیش از این حزب‌الله را گروهی تروریستی اعلام کرده بودند.

وزارت خارجه عربستان نیز  که حزب‌الله را گروهی تروریستی می‌داند، از این اقدام دولت آلمان استقبال کرده و خواستار فشارهای بیشتر از جانب سایر کشورها بر حزب‌الله لبنان شده است .

آمریکا و اسراییل در ماه‌های گذشته خواستار تروریستی اعلام شدن حزب‌الله، از سوی کشورهای مختلف اروپایی شده بودند. پیش از این، بریتانیا نیز دو ماه پیش حزب‌الله لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود .

حمایت ایران و متحدانش از حزب الله

در مقابل این حمایت‌ها از تصمیم وزارت کشور آلمان، جمهوری‌ اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به ایران از تصمیم آلمان انتقاد کرده‌اند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این اقدام دولت آلمان را بی احترامی کامل آن کشور به دولت و ملت لبنان خوانده زیرا از نظر وی حزب‌الله بخش رسمی و مشروع دولت و پارلمان لبنان است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز ضمن انتقاد از آلمان دو موضوع را در موضع‌گیری خود برجسته کرده است.

او گفته داعش به اروپا نرسید، چون پشت دیوار به گفته وی مقاومت، گیر افتاد. اشاره‌ای به نقش حزب‌الله لبنان در جنگ سوریه و حمایت آن از دولت سوریه در برابر داعش و سایر گروه‌های مخالف.

 علی شمخانی همچنین در توییت خود گفته، فروشندگان سلاح کشتار جمعی شیمیایی به صدام، مدافع حقوق بشر شده‌اند. اشاره‌ای به موضع دولت ایران، که معتقد است آلمان در دوران جنگ ایران و عراق به دولت عراق کمک کرده تا سلاح شیمیایی تولید کند.

در بین گروه‌های نیابتی وابسته به ایران نیز حماس، از جمله گروه‌هایی است که از اقدام وزارت کشور آلمان انتقاد کرده است.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس روز جمعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد، اقدام آلمان در تروریستی اعلام کردن حزب‌الله، نشان دهنده جانبداری آشکار از روایت اشغالگران است.

جنبش جهاد اسلامی نیز گفته، تصمیم اخیر آلمان  پاسخی به فشارهای آمریکا و اسراییل است و جانبداری از اسراییل به شمار می‌رود.

 یکی دیگر از گروه‌هایی که از این اقدام دولت آلمان انتقاد کرده، انصارالله، تشکیلات حوثی‌های یمن است. گروهی که مورد حمایت ایران و حزب الله لبنان است .

دولت سوریه نیز که طی جنگ داخلی ۹ ساله این کشور، مورد حمایت ایران و حزب الله بوده، اقدام آلمان را محکوم کرده است .

در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود مخالفت‌ها و موافقت‌ها با تصمیم دولت آلمان همچنان ادامه یابد. حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله نیز قرار است، دوشنبه یک سخنرانی داشته باشد. به احتمال بسیار اعلام موضع حزب‌الله درباره تصمیم آلمان یکی از موضوعات سخنرانی دوشنبه او خواهد بود .