آیا جنگ اسرائیل و حزب الله در راه است؟

هدف اصلی ارتش اسرائیل از این عملیات فریب‌آمیز، ایجاد حس کاذب پیروزی و موفقیت در انتقام‌گیری در میان فرماندهان حزب‌الله بود

ANWAR AMRO / AFP

بعدازظهر روز یکشبه ۱۰ شهریور (۱ سپتامبر) پس از آن‌که توپخانه ارتش دفاعی اسرائیل به توپ‌باران مناطق مرزی با لبنان اقدام کرد، حزب‌الله نیز اقدام به حمله به یک واحد گشتی ارتش اسرائیل در جاده‌ای در نزدیکی اویویم (Avivim)و با فاصله تنها ۵.۵ کیلومتر از مرز با لبنان نمود که با استفاده از دو موشک ضدتانک بر ضد یک خودرو زرهی «گرگ» (Wolf)ارتش دفاعی اسرائیل انجام گرفت. در ابتدا ارتش اسرائیل برای جلوگیری از تشدید حملات حزب‌الله اقدام به صحنه‌سازی جراحت دو نفر از سرنشینان این خودرو کرد، اما اندکی بعد مشخص شد که در آن حمله هیچ‌یک از سربازان اسرائیلی زخمی نشده‌اند و نفربر مربوطه نیز تنها از ناحیه چرخ عقب سمت چپ آسیب جزیی دیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله، ناکام در انتقام‌گیری

صبح روز شنبه ۹ شهریور (۳۱ اوت) واحدهای لشکر ۳۶ ارتش دفاعی اسرائیل شامل هنگ ۲۸۲ ام توپخانه «جولان» و گردانه‌ای توپخانه ۴۰۵ و ۴۱۱ آن به مناطق نزدیک به مرز با لبنان در جولان اعزام شدند زیرا اطلاعات کسب شده توسط هواپیماهای شنود رادیویی نیروی هوایی اسرائیل نشان‌گر آن بود که احتمال حمله‌ای غریب‌الوقوع علیه یگان‌های ارتش دفاعی اسرائیل در مناطق مرزی با لبنان وجود دارد. چنان حمله‌ای می‌توانست به‌منظور انتقام حسن زبيب و ياسر ضاهر، دو عضو حزب‌الله باشد که در حمله هوایی اسرائیل علیه یک پایگاه سپاه قدس در حومه دمشق در ساعات پایانی روز ۲ شهریور (۲۴ اوت) جان باخته بودند. 

حمله ۲۴ اوت نیروی هوایی اسرائیل، ساختمان و انبار مهمات مورد استفاده سپاه قدس و حزب‌الله لبنان را در پایگاه ارتش عربی سوریه در عقربا از میان برد. هدف اصلی آن حمله، نابودسازی شماری از «پرنده»‌های بدون سرنشین انتحاری (احتمالا از نوع کوآد کوپتر) حزب‌الله بود که قرار بود علیه واحدهای ارتش اسرائیل در منطقه جولان به‌کار گرفته شوند. در جریان آن حمله، دو عضو جوان حزب‌الله نیز که وظیفه هدایت آن پرنده‌های انتحاری را بر عهده داشتند، کشته شدند. مرگ زبیب و ظاهر، فرماندهان حزب‌الله را به برنامه‌ریزی برای انتقام برانگیخت. متعاقبا، بعدازظهر اول سپتامبر، سه نفر از نیروهای حزب‌الله لبنان با استفاده از دو تیر موشک ضد تانک کورنِت (Kornet) روسی که سال‌ها پیش از سپاه قدس دریافت کرده بودند، به یک خودرو زرهی «گرگ» ارتش دفاعی اسرائیل حمله کردند.  

به علت عدم تجربه و آموزش کافی، فاصله زیاد هدف (خودرو زرهی «گرگ») و نیز سرعت زیاد و ابعاد کوچک آن (در مقایسه با تانک‌ها)، موشک‌های شلیک شده به سمت آن خطا رفتند و با برخورد به سطح جاده، باعث ایجاد گرد و غبار شدند. دقایقی پس از آن، یک هلیکوپتر اس-۷۰آ-۵۵ یانشوف-۳ اقدام به انتقال دو عروسک با اندازه‌های طبیعی انسان بالغ از منطقه مرزی به بیمارستانی در حیفا نمود و متعاقبا ده‌ها خبرنگار نیز دعوت شدند تا انتقال این دو عروسک را به‌عنوان انتقال دو سرباز مجروح پوشش دهند تا حزب‌الله را فریب دهند و وانمود کنند که آن گروه، موفق به مجروح کردن سربازهای ارتش دفاعی اسرائیل شده است.

هدف اصلی ارتش اسرائیل از این عملیات فریب‌آمیز، ایجاد حس کاذب پیروزی و موفقیت در انتقام‌گیری در میان فرماندهان حزب‌الله بود. این اقدام از حمله دوباره حزب‌الله به واحدهای دفاعی ارتش اسرائیل جلوگیری کرد و فرصتی برای فرماندهی پدافند هوایی ارتش اسرائیل فراهم آورد تا اقدام به انتقال و استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت و گنبد آهنین به مناطق شمالی اسرائیل کند تا در برابر حملات موشکی احتمالی حزب‌الله به شهرهای شمالی اسرائیل، از آن مناطق محافظت کنند. در نهایت، در ساعات پایانی روز اول سپتامبر، ارتش اسرائیل محدودیت‌های رسانه‌های اسرائیلی را حذف کرد و به آنان اجازه داد تا خبر عملیات فریب اسرائیل با استفاده از عروسک سربازان مجروح را منتشر کنند. ارتش اسرائیل همچنین تصاویر و فیلم خطا رفتن موشک‌های ضدتانک حزب‌الله و سالم ماندن خودروی زرهی «گرگ» خود در منطقه اویویم را نیز منتشر کرد.

اگرچه فرماندهی پدافند هوایی ارتش اسرائیل برای خنثی‌سازی حملات راکتی حزب‌الله، چندین سامانه پدافند موشکی گنبد آهنین و پاتریوت در مناطق شمالی آن کشور مستقر کرده است، اما چنانچه حزب‌الله به شلیک همزمان تعداد بسیار زیادی راکت اقدام کند، می‌توان با اطمینان قطعی گفت که ۲۰ الی ۳۰ درصد راکت‌ها به اهداف خود، چه روستاها و شهرهایی چون حیفا، چه پایگاه‌های نظامی ارتش اسرائیل، برخورد می‌کنند و می‌توانند خرابی‌هایی به بار آورند و باعث تلفات در میان غیرنظامیان شوند. اما پس از واکنش دفاعی ارتش اسرائیل به چنان حمله موشکی احتمالی، حزب‌الله بیش از آن‌که چیزی به‌دست آورده باشد، با نابودی ذخایر راکت‌های نقطه‌زن و کشته شدن ده‌ها نفر از اعضای خود در نتیجه حملات هوایی اسرائیل مواجه خواهد شد؛ مشابه آن‌چه در جریان جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) رخ داد.