استقبال غافلگیر‌کننده شهروندان استرالیا از برنامه ردیابی کووید-۱۹

انتظار می‌رود دولت بریتانیا نیز به زودی این برنامه را در اختیار شهروندان قرار دهد

دولت استرالیا می‌گوید کد این برنامه را علنی می‌کند تا نگرانی‌های امنیتی مطرح در مورد آن از بین برود-Saeed KHAN / AFP

علی‌رغم نگرانی‌ها درباره حفظ حریم خصوصی کاربران، بیش از یک میلیون نفر در استرالیا برنامه جدید دولت برای ردیابی تماس با ویروس کرونا را نصب کرده‌اند.

مقامات امیدوار بودند که حدود یک میلیون نفر برنامک «کوویدسیف» (COVIDSafe) را ظرف ۵ روز از زمان انتشار آن در روز یکشنبه نصب کنند، ولی تنها ۵ ساعت طول کشید تا به این هدف آغازین دست یابند.

به گفته گرگ هانت، وزیر بهداشت، تا ۶ صبح دوشنبه ۱.۱۳ میلیون استرالیایی این برنامک را به روی موبایل‌های خود نصب کرده‌اند.

دمین مورف، مامور ارشد بهداشت کشور به شدت از محبوبیت بالای این برنامه در ساعات آغازین انتشار «هیجان‌ زده» شد. این برنامه برای هشدار زودهنگام به افراد طراحی شده است تا اگر با کسی که به کووید-۱۹ مبتلا شده تماس داشته‌اند، به سرعت باخبر شوند.

دولت می‌گوید، ۴۰ درصد شهروندان استرالیا، حدود ۱۰ میلیون نفر، باید این برنامک را نصب و استفاده کنند تا بتوان از آن به عنوان راهی موثر برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این ویروس بهره جست.

اگر کاربران کوویدسیف به ویروس کرونا مبتلا شوند، می‌توانند اطلاعات خود را به صورت رمزگذاری شده در برنامه وارد کنند و برنامه به سایر کاربران اطلاع خواهد داد که آیا طی سه هفته گذشته، زمانی بیش از ۱۵ دقیقه را در مجاورت آن فرد سپری کرده‌اند، یا خیر.

گرچه واکنش اولیه عموم مردم به این برنامک از انتظارات پیشی گرفته است، کنشگران حقوق مجازی درخواست کرده‌اند که کد منبع (کد برنامه‌نویسی) این برنامه علنی شود تا تمام قابلیت‌های آن مورد بررسی و موشکافی واقع شود.

فعالان حفظ حریم خصوصی نیز هشدار داده‌اند که هرگونه تمهیداتی برای نظارت آنلاین، تنها باید با پذیرش داوطلبانه افراد مورد استفاده قرار گیرد.

دولت گفته است که استفاده از این برنامه کاملا داوطلبانه است و این کشور هم راه سنگاپور را پی خواهد گرفت و «ظرف دو هفته آینده کد منبع برنامک را علنی خواهد کرد تا نگرانی‌های موجود رفع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه، نخست‌وزیر اسکات موریسون به شهروندان اطمینان خاطر داد که آن برنامک هیچ اخلالی در حریم خصوصی آنها ایجاد نخواهد کرد. او گفت: «این تنها ابزاری است که برای بازگشت حداکثری به وضعیت عادی بدان نیاز داریم. هیچ اداره دولتی دیگری در سراسر دولت فدرال اجازه استفاده از اطلاعات این برنامک را ندارد. در بین مقامات ایالتی هم تنها ماموران بهداشت اجازه استفاده از آن را خواهند داشت. نه پلیس، نه ماموران ادارات تامین اجتماعی، و نه هیچ کس دیگری اجازه استفاده از آن را ندارد؛ تنها مامور بهداشت مجاز است.»

استرالیا پیشرفت چشمگیری در جلوگیری از شیوع کووید‌-۱۹ داشته است و تحلیل‌گران دلیل آن را رعایت کامل فاصله‌گیری در اجتماع توسط شهروندان این کشورمی‌دانند. به گزارش ارقام دولتی، تا کنون تنها ۸۳ نفر از ۶ هزار و ۷۱۱ مورد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور جان باخته‌اند.

انتشار برنامک کوویدسیف پس از آن رخ داد که یک استاد دانشگاه آکسفورد که مسئول برنامه جدید سرویس سلامت همگانی در طراحی برنامه‌ای برای ردیابی تماس با ویروس است، گفت که آن برنامک ظرف چند هفته آینده در بریتانیا در دسترس قرار خواهد گرفت.

پرفسور کریستوف فریزر، از موسسه داده‌‌های عظیم دانشگاه آکسفورد، گفت که ۶۰ درصد از جمعیت کشور باید از آن برنامک استفاده کنند تا بتواند به گونه‌ای کار‌آمد عمل کند و جلو ظهور مجدد ویروس کرونا را بگیرد.

او به بی‌بی‌سی گفت: «اگر تمهیدات دیگر، نظیر فاصله‌گیری در اجتماع، آزمایش‌گیری عمده در جوامع، و نیز ردیابی دستی تماس‌ها (پرس‌وجو و ثبت با شیوه‌های سنتی) نیز همزمان صورت گیرد، که ما امیدواریم حتما انجام شود، آن وقت ممکن است نیاز به تعداد کمتری باشد برای مشارکت باشد تا این برنامه به گونه‌آی کارآمد عمل کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان