گرامیداشت پوتین و استالین در کاشی‌نگاری‌های کلیسای جامع روسیه

نمایی از الحاق کریمه به خاک روسیه نیز در این کلیسا به تصویر کشیده شده است

مجسمه‌های نیم‌تنه ولادیمیر پوتین و جوزف استالین در یک فروشگاه خرده‌فروشی در مسکو-Dimitar DILKOFF / AFP

کلیسای جامع جدیدی در روسیه که به نیروهای نظامی اختصاص یافته است، ولادیمیر پوتین و جوزف استالین را در نقش و نگار کاشی‌ها گرامی خواهد داشت.

کلیسای جامع رستاخیز مسیح که ۹۵ متر ارتفاع دارد، با افتتاح در تاریخ ۷ ماه می در پارک «وطن‌پرست» با ترکیب و سرگرمی‌های نظامی در خارج از مسکو، به سومین کلیسای بزرگ مسیحیان ارتدوکس در جهان تبدیل خواهد شد.

مراسم رسمی افتتاحیه مصادف است با روزی که روسیه ۷۵مین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد.

داخل این کلیسا که متشکل از ۶ گنبد طلایی است، به نقاشی‌های مذهبی سنتی مزین شده است.

اما همچنین چندین کاشی‌نگار روشن نیز در نقش و نگار کلیسا وجود دارد که رئیس جمهوری و سایر مقامات روسیه، و همچنین الحاق کریمه به خاک این کشور در ۲۰۱۴ را به تصویر کشیده است.

در یکی از کاشی‌نگارها که اولین بار در تارنمای خبری MBKh روسیه از آن پرده برداشته شد، آقای پوتین در کنار سرگی شویگو، وزیر دفاع، الکساندر بورتنیکوف، دبیر سرویس امنیت فدرال، و سایر مقامات ارشد دیده می‌شود.

کاشی‌نگار دیگری که رژه پیروزی سال ۱۹۴۵ پس از غلبه بر آلمان نازی را به تصویر می‌کشد، سربازان را در صف نشان می‌دهد که پوستر تصویر جوزف استالین، دیکتاتور جماهیر شوروی، را بالا گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی دیگری از این کاشی‌نگار، گروهی از زنان به تصویر کشیده شده‌اند و بالای سر آنان نوشته شده است: «کریمه از آن ماست»، که اشاره به حمله و تصرف شبه‌جزیره کریمه از اوکراین توسط روسیه دارد.

حکومت استالین هزاران روس را به اتهام عدم وفاداری در اواخر دهه ۱۹۳۰ میلادی به جوخه‌های اعدام سپرد و بسیاری دیگر را به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاد.

با این وجود، کلیسای ارتدوکس روسیه تاکید می‌کند که این تصاویر «مناسب و درخور» هستند.

کشیش اعظم لئونید کالینین، رئیس شورای متخصصان نقش‌ و نگارهای هنری کلیسا، معماری و بازسازی آن، به آژانس خبری تاس (TASS) روسیه گفت: «شورای هنری این تصاویر را کاملا مناسب و درخور و منعکس‌ کننده تاریخ واقعی ما می‌داند که نمی‌توان اوراق آن را خودسرانه پاره کرد.»

کشیش اعظم اذعان داشت که همه از این تصمیم که تصویر استالین هم در کلیسا گنجانده شود، خوشحال نبودند، اما گفت که آنها نیز «با اکراه» با این کار توافق کردند، چرا که رهبر سابق جماهیر شوروی در غلبه بر آلمان نازی نقشی تعیین‌کننده داشت.

© The Independent