پوتین می‌خواهد رکورد دوران حکمرانی جوزف استالین را بشکند

موافقت رئیس‌جمهور روسیه با قوانینی که او را تا ۸۰سالگی بر سرکار نگاه‌می‌دارد

طبق قوانین فعلی، رئیس جمهور روسیه باید در سال ۲۰۲۴ و در پایان دو دوره پیاپی، از این سمت کنار برود-Alexander NEMENOV / AFP

به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین با حمایت از بازتنظیم محدودیت‌ دوره ریاست جمهوری، به گمانه‌زنی‌ها درباره قصد خود به ماندن در این سمت پایان داده است. 

طبق قوانین فعلی درباره مدت ریاست جمهوری، رئیس جمهور روسیه باید در سال ۲۰۲۴ و در پایان دو دوره پیاپی، از این سمت کنار برود. در ماه ژانویه او پیشنهاد تغییر در قانون اساسی را مطرح کرد که به موجب آن دوره ریاست جمهوری به شکل کلی به دو دوره محدود می‌شود. این امر که مورد استقبال بسیاری از رهبران سیاسی روسیه قرار گرفت، موانع بیشتری را برای ماندن آقای پوتین ایجاد کرد. 

روز سه‌شنبه، نمایندگان پارلمان روسیه راه نجات نه چندان غیرقابل‌‌ پیش‌بینی را پیش روی رئیس خود قرار دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

والنتینا ترشکووا، فضانورد سابق و معاون وفادار حزب حاکم در مجلس دومای روسیه گفت تغییرات باید با اراده مردم صورت گیرد. اما نظر او روشن بود:‌ یا محدودیت زمانی باید لغو شود و یا مجددا برای آقای پوتین بازتنظیم شود.

 ویاچسلاو ولودین، وقفه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای را در جلسه پارلمانی ایجاد کرد تا درباره پیشنهادها بحث شود. کمی بعد آقای پوتین از کاخ کرملین به مجلس رفت تا واکنش خود را ابراز کند. 

او گفت از ایده دو انتخابات دیگر استقبال می‌کند. به این ترتیب دوران حاکمیت پوتین تا ۸۰ سالگی او تمدید شده و از رکورد قبلی توسط جوزف استالین و لئونید برژنف سبقت می‌گیرد. 

آقای پوتین گفت:‌ «در گفتار گزینه ممکنی است اما یک اشکال دارد:‌ به شرطی که دادگاه قانون اساسی تصمیم بگیرد که چنین متممی با قانون اساسی مغایرت ندارد. ما قانون اساسی جدیدی را نمی‌آوریم بلکه متمم مشخصی را به آن می‌افزاییم.»

تحت پیشنهاد آقای پوتین هر گونه انتصاب در دادگاه قانون اساسی با تصمیم شخص ریاست جمهوری خواهد بود. این یکی از چندین حوزه‌ای است که تحت اختیارات افزایش‌یافته رییس‌جمهوری قرار می‌گیرد. 

به نظر بسیاری از کارشناسان، بازتنظیم دوران ریاست جمهوری، مشخص‌ترین روش پوتین برای حل مشکل سال ۲۰۲۴ اوست، اما بدگمان‌ترین نیز به شمار می‌رود. 

در سال ۲۰۱۱ عموم مردم روسیه علیه اقدام مشابهی مخالفت نشان دادند. بازگشت آقای پوتین به ریاست جمهوری به جای دمیتری مدودف، با تظاهرات گسترده مردمی در خیابان‌ها همراه شد که گاهی کنترل اوضاع را به خطر انداخت. 

آقای پوتین در اظهاراتش در پارلمان روسیه تاکید کرد که هدفش به جا نهادن میراثی دمکراتیک است. او گفت به عنوان مثال، قصد ندارد محدودیت زمانی ریاست جمهوری را یکسره بردارد. 

او اضافه کرد:‌ «اگر قرار باشد که کشور فعال باشد، لازم است که رهبرانش تغییر کنند.»

© The Independent