سازمان بهداشت جهانی: عدم ابتلای دوباره بهبودیافتگان به کرونا تضمین‌شده نیست

صدور گواهی ایمن‌شدگی در برابر کووید-۱۹ خطر ادامه شیوع بیماری را افزایش می‌دهد

سازمان جهانی بهداشت به دولت‌هایی که سعی در «پایان دادن به قرنطینه» دارند، توصیه نمی‌کند «گذرنامه ایمن‌شدگی» صادر کنند-FLORIAN PLAUCHEUR / AFP

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، هیچ شواهدی وجود ندارد که ثابت کند بیماران بهبودیافته از کرونا که در بدن خود پادتن دارند دوباره به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

سازمان ملل متحد در این زمینه  به کشورهایی که «گذرنامه ایمن‌شدگی» و «مجوز بی‌خطر بودن» صادر می‌کنند، هشدار داد. این دولت‌ها می‌خواهند با اتکا به این «مدرک»  به مردم بگویند این افراد در برابر ابتلای دوباره مصون‌اند و به آنان اجازه دهند کار و سفر را از سر بگیرند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت در این مرحله از شیوع جهانی بیماری، اتکا به پادتنی که در بدن افراد تولید شده ممکن است، باعث افزایش خطر شیوع ویروس شود. این سازمان ادعا می‌کند در شرایطی که کشورها می‌خواهند با پایان قرنطینه و سایر اقدامات علیه این همه‌گیری فعالیت‌ها را از سر بگیرند هنوز ثابت نشده آزمایش پادتن بتواند گام مطمئن بعدی باشد.

در این گزارش آمده: «کسانی که تصور می‌کنند در برابر ابتلای دوباره ایمن هستند چون قبلاً نتیجه آزمایش‌شان مثبت شده، ممکن است توصیه‌های سلامت عمومی را رعایت نکنند. پس استفاده از چنین مجوزهایی خطر تداوم شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.»

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد، درست است که بهبودیافتگان کووید ۱۹ در بدن خود پادتن دارند، اما سازمان جهانی بهداشت هم‌چنان اصرار دارد که آن میزان کمی از پادتن‌های متعادل‌کننده که در خون این افراد وجود دارد، برای تضمیم ایمنی این افراد کافی نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش در پی خبر صدور کارت ایمنی در شیلی منتشر شده است، کارتی که کارکرد گذرنامه را در این کشور خواهد داشت و به افراد اجازه رد شدن از بازرسی فرودگاه‌ها و سایر جاها را می‌دهد.

مقامات سراسر آمریکا، فرانسه و بریتانیا نیز گفته‌اند شاید هرکس فقط یک بار می‌تواند مبتلا شود و سپس پادتن در تنش تولید می‌شود و از ابتلای بعدی جلوگیری می‌کند، اما هنوز بر این اساس تصمیمی نگرفته‌اند.

اما در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده «در هیچ مطالعه‌ای تاکنون بررسی نشده آیا وجود پادتن [کووید ۱۹] در برابر ابتلای دوباره به این ویروس در انسان ایمنی می آورد یا نه.»

سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر از آزمایش پادتن «در سطح کشور یا در گروه‌هایی خاص مانند خدمه درمان، نزدیکان مبتلایان شناسایی‌شده، یا در خانه‌ها» حمایت می‌کند، چون انجام این آزمایش‌ها «برای دانستن وسعت ابتلا و عوامل خطرزای مرتبط با آن حیاتی‌ است.»

اما در این گزارش آمده بیشتر این مطالعات «با این هدف انجام نشده‌اند که ببینند آیا افراد به ابتلای دوباره ایمن شده‌اند یا نه.»

شمار زیادی آزمایش‌ پادتن در کالیفرنیا و نیویورک انجام شده است و در بدن ۱۳.۹ درصد از مردم این ایالت پادتن وجود دارد. در شهر نیویورک این رقم به ۲۱ درصد رسیده است.

فرماندار نیویورک اندرو کومو اخیراً ادعا کرده «آزمایش پادتن در مقیاس وسیع می‌تواند در تعیین تعداد افراد ایمن‌شده به ویروس مؤثر باشد» اما همان‌طور که حالا در گزارش سازمان بهداشت آمده، مسئولان بهداشت و محققان بارها گفته‌اند لزوماً این‌طور نیست.

یافته‌های سازمان جهانی بهداشت باعث شده مقوله «ایمن‌شدگی جمعی» نیز مورد تردید قرار گیرد. ایمن‌شدگی جمعی وقتی اتفاق می‌افتد که پادتن ضد ویروس در بدن درصد زیادی از افراد جامعه تولید شود.

© The Independent

بیشتر از جهان