آزمایش همگانی کرونا در یک شهر، بهترین استراتژی خروج از قرنطینه

متخصصان اپیدمی‌شناسی در توصیه خود به دولت بریتانیا مسیر بازگشت به کار را مشخص کردند

بریتانیا بیش از ۱۲۴ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده است- REUTERS/Peter Nicholls

به توصیه گروهی از دانشمندان برجسته بریتانیا، دولت به عنوان بخشی از راهبرد خاتمه قرنطینه، باید از کل جمعیت یک شهر بزرگ آزمایش ابتلا به کرونا بگیرد.

به گفته آنها، باید یک منطقه یا بیشتر، با جمعیتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر سکنه، انتخاب شود و مسئولان در صورت مشاهده افراد مبتلا به کووید- ۱۹، تدابیر قرنطینه سخت‌گیرانه را برای کل خانوار آنان اعمال کنند. 

متخصصان در نامه‌ای به ژورنال پزشکی لانست گفته‌اند:‌ «‌قرنطینه وقتی تمام می‌شود که نتیجه آزمایش همه اعضای یک خانواده همزمان با هم منفی باشد. سایر شهروندان می‌توانند در صورت تمایل، زندگی عادی را از سر بگیرند.» 

در این نامه آمده است:‌ «در عرض چند هفته، نرخ کاهش یا افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر در مقایسه با بقیه مناطق بریتانیا مشخص می‌شود. در این مرحله دولت می‌تواند تصمیم‌گیری کند و با شروع از مناطق پر خطر و به صورت محدود با منابع معرف، این روند را به سراسر کشور تعمیم دهد.» 

گروه متخصصان بهداشت عمومی و اپیدمی‌شناسی که این نامه را نوشته‌اند، عبارتند از پروفسور جولیان پتو از مدرسه بهداشت و طب گرمسیری، پروفسور دیوید هانتر از دانشگاه آکسفورد، و پروفسور الیو ریبولی از کالج امپریال لندن. 

د رحالی که بریتانیا برای کاهش محدودیت‌های قرنطینه آماده می‌شود، این دانشمندان ضمن پیشنهاد «آزمایش‌های مکرر و سراسری» به عنوان استراتژی جایگزین، هشدار داده‌اند که «اعمال دوره‌های متناوب قرنطینه و کاهش محدودیت‌ها» می‌تواند خطرناک باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه همچنین آمده است: «تمدید دوره‌های قرنطینه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را افزایش داده و لغو هر قرنطینه‌ای یقینا موج تازه‌ای از مرگ و میر بر اثر اپیدمی را به همراه خواهد داشت. چنین چرخه‌ای، قبل از آن که واکسنی برای این بیماری یافت شود، ده‌ها و شاید صدها هزار کشته بر جای خواهد گذاشت، و در این میان محروم‌ترین اقشار جامعه بیشترین رنج را متحمل خواهند شد.»‌

بریتانیا در هفته جاری، مقررات قرنطینه سراسری را تا دست کم اوايل ماه می تمدید کرد. 

دولت در تلاش برای مقابله با گسترش ویروس کرونا، از مردم خواسته است تا (مگر برای کارهای ضروری از جمله خرید مواد غذایی و رفتن به محل کار در صورتی که امکان دورکاری و ارتباطات از راه دور امکان پذیر نباشد) در خانه بمانند. همزمان، تمامی تجمعات بیش از دو نفر در کشور ممنوع شده است. 

به گفته مقام‌های وزارت بهداشت در روز یکشنبه، بیش از ۱۲۰ هزار نفر دراین کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

طبق آمار دولتی، تعداد جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری شده بودند، تا بعد از ظهر شنبه ۱۶.۰۶۰ نفر اعلام شده است. 

© The Independent