دومنیک راب: هنوز برای پایان قرنطینه زود است

«نباید به ویروس کرونا برای قتل عام مردم شانس دوباره بدهیم»

دومینیک راب (اولین نفر از سمت چپ) و کارمندان او در حال تشویق کادر درمانی بریتانیا، ۹ آوریل ۲۰۲۰-HENRY NICHOLLS / POOL / AFP

دومنیک راب معتقد است هنوز زمان پایان قرنطینه فرا نرسیده است. او در سخنرانی عمومی خود گفت: « کار هنوز تمام نشده، باید ادامه داد.»

وزیر امور خارجه که در غیاب بوریس جانسون جانشین او است، تایید کرد، از آنجایی که هنوز به اوج همه‌گیری نرسیده‌ایم، قرنطینه عمومی سه هفته‌ای به احتمال بسیار زیاد در هفته آینده تمدید خواهد شد.

با افزایش تعداد تلفات به  ۸۸۱ نفر در روز چهارشنبه، آقای راب مردم را به پیروی از محدودیت‌ها در تعطیلات عید پاک دعوت کرد چرا که بیم این می‌رود با بهتر شدن وضع هوا مردم در زمان تعطیلات به گشت و گذار در بیرون از منزل بپردازند.

او در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود در خیابان داونینگ (محل استقرار نخست وزیر) گفت: «حدودا سه هفته می‌گذرد و تازه تاثیر زحماتی را کشیده‌ایم دیده می‌شوند.»

«اما آمار تلفات رو به افزایش است و هنوز به اوج بحران نرسیده‌ایم بنابراین هنوز برای پایان اقدامات پیشگیرانه زود است.»

«کماکان باید تابع برنامه فعلی بوده و از راهنمایی‌های دانشمندان پیروی کنیم.»

آقای راب که ریاست جلسه کمیته اضطراری کبرا را در روز پنجشنبه به عهده داشت  ضمن تشکر از مردم برای ماندن در خانه از آنان خواست تا کاملا از قوانین تبعیت کنند.

آقای راب بر این باور است که اولین نشانه ها از تاثیر اقدامات انجام شده دیده می شود اما «هنوز برای نتیجه گیری زود است» و محدودیت‌های اعمال شده کماکان در حال بررسی باقی می مانند.

او اضافه کرد « انتظار ندارم تا پایان هفته آینده بیش از این تغییری اتفاق بیافتد»

«محدودیت‌ها تا زمانی که مدارکی دال بر گذر از اوج بحران بدست بیاید، اعمال خواهند شد.»

او ادامه داد: « نباید آنچه که به دست آمده را تباه کنیم، اجازه ندهیم زحماتی که در این راه کشیده شده هدر رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما نباید به ویروس کرونا شانس مجدد برای قتل عام بیشتر و آسیب به کشور بدهیم.»

این اظهارات به این معنی است که قوانین سختگیرانه قرنطینه عمومی که به گفته نخست وزیر قرار بود پس از سه هفته یعنی در روز دوشنبه مورد بررسی قرار گیرد، کماکان اعمال خواهند شد.

این اظهارات موافق با نظرات دولت ولش است که پیشتر اعلام کرده بود با پایان ناگهانی قرنطینه بعد از تعطیلات عید پاک «همه دست آوردهای این اقدامات را از بین می بریم.»

سر پاتریک والانس، مشاور علمی ارشد دولت، در اظهار نظری گفت شواهد نشان می‌دهد، فاصله‌گذاری اجتماعی تفاوت زیادی ایجاد می‌کند و هشدار داد در صورت کاهش محدودیت‌ها سیستم بهداشت و درمان ملی دچار زحمات فراوان خواهد شد.

او گفت احتمالا تا اوج همه گیری هفته‌ها فاصله داریم، چرا که حتی «تا دوهفته پس از بهبود علایم در مراقبت های ویژه» امکان افزایش آمار تلفات ادامه دارد.

در حالی که آقای جانسون به دلیل ابتلا به ویروس کرونا دربیمارستان بستری است، آقای راب خاطر نشان کرد که او اختیارات کافی برای تصمیم گیری‌های اساسی در رابطه با پایان یا ادامه قرنطینه را دارد.

آقای راب در پاسخی محکم به این سوال در مورد نقش ایشان به عنوان معاون بالقوه تاکید کرد: «من تمام اختیارات لازم برای اخذ تصمیمات مرتبط را دارم، چه به واسطه ریاست هییت دولت، چه ریاست کمیته کبرا و یا جلسات روزانه صبحگاهی با وزرا ارشد»

سخنگوی نخست وزیر گفت وضعیت سلامتی جانسون مساعد و رو به بهبود است و با سپری کردن ۳ شب در بخش مراقبت های ویژه «حال عمومی او خوب» است.

از سوی دیگر خانم پریتی پتل، وزیر کشوردر گفتگویی رادیویی اعلام کرد از سه شنبه گذشته، پنج روز قبل از بستری شدن نخست وزیر در بیمارستان، او «به طور واضح بیمار به نظر می رسید» و به طور مشخص«احتیاج به استراحت و بهبودی» داشت.

او در اولین حضور عمومی پس از متهم شدن به دوری از مجامع به منظور فرار از بازخواست عمومی، اعلام کرد که هیچ یک از وزرا «به هیچ عنوان» به دنبال اعمال سیاست‌های سختگیرانه تری نیستند.

مطالعه‌ای جدید نشان می دهد که زندگی در شرایط قرنطینه برای مردم بسیار سخت است. حدود ۳۸ درصد مرد کمتر از گذشته می‌خوابند و یا کیفیت خواب آنها پایین‌تر است. همچنین ۳۳ درصد مردم غذای بیشتر و یا ناسالم تری می خورند.

حدود نیمی از مردم (۴۹ درصد) بیش از پیش احساس اضطراب و افسردگی کرده و از هر پنج نفر، یکنفر (۲۲ درصد) اظهار داشتند که دیگر قادر به تامین هزینه‌های زندگی نیستند و یا اطمینان دارند که با ادامه قرنطینه امکان تامین هزینه ها را نخواهند داشت.

با وجود این دشواری ها، حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر (۸۹ درصد) از قرنطینه عمومی حمایت می کنند.

این مطالعه برروی ۲ هزار و ۲۵۰ نفر از شهروندان بریتانیایی بین ۱۸ تا ۷۵ سال توسط موسسه آمار ایپسوس موری، بین اول تا سوم آوریل انجام شد.

© The Independent