ملکه بریتانیا با مردم از امید و غلبه بر کرونا سخن گفت

بوریس جانسون به دنبال ابتلا به کووید-۱۹ راهی بیمارستان شد

ملکه بریتانیا پیش از این چهار بار در نطق تلویزیونی با مردم صحبت کرده بود-WINDSOR, UNITED KINGDOM

ملکه الیزابت دوم، یک شنبه شب در پیامی تصویری که از تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی پخش شد، با مردم بریتانیا صحبت کرد.

اگر بدانیم در طول ۶۸ سال سلطنت، ملکه تنها چهار بار به این صورت با مردم صحبت کرده است، به اهمیت این سخنرانی پی خواهیم برد. به طور معمول و سالیانه، ملکه الیزابت سخنرانی را به مناسبت روز کریسمس انجام می‌دهد و تنها در موارد نادر دیگری همچون شروع جنگ با عراق در سال ۱۹۹۱، به مناسب فوت شاهدخت دایانا در سال ۱۹۹۷، درگذشت ملکه مادر در سال ۲۰۰۲ و آخرین آن در سال ۲۰۱۲ همزمان با شصتمین سالروز سلطنت او بر پادشاهی متحده بریتانیا صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما او در پنجمین سخنرانی مهم خود که با توجه به شیوع مرگبار بیماری کرونا و درگذشت نزدیک به پنج هزار بریتانیایی صورت گرفت، به چالش و اختلالی که این روزها مردم با آن درگیر شده‌اند اشاره داشت. معضلی که در زندگی بسیاری اخلال ایجاد کرد، برخی را عزادار و عده‌ایی را با مشکلات مالی جدی مواجه کرده است.

ملکه الیزابت در ابتدای سخنان خود به تلاش و فداکاری کادر درمانی سیستم سلامت ملی و کسانی که هر روز مشغول خدمات رسانی هستند، اشاره و از آنها تقدیر کرد. از نکات متفاوت در این فیلم که پیشتر ضبط شده بود، نشان دادن تصاویر کادر درمانی و کارگران خدماتی همزمان با سخنرانی ملکه الیزابت بود؛ این موضوع نشان از تقدیر و اهمیت جایگاه کسانی دارد که این روزها به‌جای حفاظت از جان خود و ماندن در خانه، مشغول خدمات رسانی به مردم هستند.

همچنین ملکه از تمام کسانی که قوانین قرنطینه و ماندن در خانه را رعایت می‌کنند تقدیر کرده و به  پیروی از مقررات و نظمی که همزمان با شروع شیوع این بیماری برقرار شده است، تاکید کرد.

در قسمتی از این سخنرانی، ملکه الیزابت این روزها را یادآور دورانی که او و خواهرش در زمان جنگ جهانی دوم در قصر ویندزور ساکن بودند، دانست. در آن زمان آنها در نطقی  برای کودکانی که به علت جنگ از خانه های‌شان تخلیه و برای امنیت به نقاط دیگری فرستاده شده بودند پیامی ارسال داشتند. وی به  احساس دردناک دوری از عزیزان و مشکلات احساسی ناشی از قرنطینه خانگی اشاره داشت.

ملکه الیزابت در قسمتی دیگری از سخنانش افزود: ما همه با هم درگیر این بیماری هستیم اما می‌خواهم به شما این اطمینان را بدهم که با اتحاد و قاطعیت می‌توانیم بر آن غلبه کنیم. همچنین وی گفت: امید دارم که در سال‌های آینده همگان بتوانند به اینکه چگونه بر این بیماری پیروز شده ایم افتخار کنند و نسل‌های آینده خواهند گفت که بریتانیایی های آن نسل قدرتمند بوده اند.

به باور بسیاری از مردم بریتانیا سخنان ملکه الیزابت دوم بسیار بر احساسات آنها اثرگذار بوده است؛ او با بهره بردن از حس ملی گرایی که در مردم این کشور وجود دارد به مردم یادآور شد که می‌توانند از این روزهای سخت با موفقیت عبور کنند.

در پایان ملکه، با سخنانی که سرشار از احساسات بود سخنرانی خود را اینگونه خاتمه داد: روزهای بهتر باز خواهند آمد و ما دوباره با دوستان و خانواده های خود خواهیم بود. از همه شما تشکر می‌کنم و گرم ترین آرزوهای خودم را به همه شما تقدیم می‌کنم.

اندک زمانی پس از پخش سخنرانی ملکه الیزابت دوم از رسانه ها، دفتر نخست وزیری بریتانیا خبر از بستری شدن بوریس جانسون در بیمارستان داد. در خبرها اعلام شده است که هدف از این بستری، انجام آزمایشات بیشتر نخست وزیر بوده است.

حدود ۱۰ روز قبل بوریس جانسون خبر از مثبت بودن تست بیماری کرونا خود داد و از همان زمان تحت قرنطینه خانگی بوده است. وی از زمان اعلام آن خبر، تاکید داشت که وظایف خود را به عنوان نخست وزیر و در ارتباط با کشور از خانه پیگیری خواهد کرد.

در اخباری که  پس از بستری او منتشر شده است، دفتر نخست وزیری همچنان به هدایت کشور توسط نخست وزیر تاکید دارد و حضور او در بیمارستان را صرفا برای آزمایش‌های بیشتر و محتاطانه اعلام  کرده است.