مبتلایان کرونا در بریتانیا؛ از شرایط «کم‌خطر» تا قرنطینه سراسری بی‌سابقه

دو ماه پیش، بریتانیا یک مورد هم فرد مبتلا به کووید۱۹ نداشت

 فروشنده‌ای در وست‌مینیستر لندن، درحال مرتب کردن کالا‌های خود درحالی که ماسک حفاظتی بر صورت دارد - DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

ویروس جهان‌گستر کرونا هم‌چنان در سراسر دنیا پخش می‌شود، و تاکنون جان هزاران نفر را گرفته و اقتصاد کشورها را به ویرانی کشانده است. در این میان بریتانیا تازه شروع به اتخاذ تصمیم‌هایی کرده که پیش از این در بسیاری از نقاط اروپا گرفته و اجرا شده‌ است.

دولت برای ممانعت از شیوع ویروس، ابتدا به تدریج و سپس یک‌باره محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای برای مردم ایجاد کرده، محدودیت‌هایی نظیر تعطیلی بیشتر مدرسه‌ها و همه رستوران‌ها و میخانه‌ها تا اطلاع ثانوی.   

روز جمعه ریشی سوناک، رییس خزانه‌داری بریتانیا هم‌چنین اعلام کرد برای تأمین نیازهای زندگی شهروندان اقدامات مالی خاصی انجام می‌گیرد، از جمله این که دولت تضمین می‌کند ۸۰ درصد حقوق کارمندانی را که در معرض خطر بی‌کار شدن هستند پرداخت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما چطور شد که به اینجا رسیدیم؟ با هم نگاهی بیاندازیم به جدول زمانی رویداد‌های دو ماه گذشته در بریتانیا، از ماه ژانویه که اولین نشانه‌های این مشکل بروز کرد تا روز شنبه که عاجزانه از مردم خواستند از انبار کردن مایحتاج‌ خودداری کنند.

چهارشنبه ۲۲ ژانویه

در گیرودار افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهر ووهان چین که نقطه آغاز شیوع این ویروس بود، سازمان سلامت عمومی انگلستان اعلام می‌کند میزان خطر ابتلا برای مردم بریتانیا از «خیلی کم» به «کم» رسیده است. فرودگاه هیترو دست به غربالگری همه پروازهای ورودی از ووهان می‌زند.

تا به حال هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در بریتانیا گزارش نشده و فقط ۹ نفر در چین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

چهارشنبه ۲۹ ژانویه

دو نفر چینی از یک خانواده که در هتلی در یورک اقامت دارند بیمار می‌شوند  و بدین ترتیب اولین مبتلایان به کووید ۱۹ در بریتانیا شناسایی می‌شوند. یکی از این دو در دانشگاه یورک درس می‌خواند.

هواپیمایی حامل شهروندان بریتانیا از ووهان وارد فرودگاه نیروی هوایی سلطنتی "بریتز نورتون" می‌شود. مسافران را ۱۴ روز در یک بیمارستان تخصصی در "مرسی‌ساید" قرنطینه می‌کنند.

پنجشنبه ۶ فوریه

نتیجه آزمایش سومین مبتلا به ویروس کرونا در بریتانیا مثبت می‌شود. او در همایشی در سنگاپور مبتلا شده است. معلوم می‌شود این شخص ۵۳ ساله بیماری را به ۱۱ نفر دیگر انتقال داده که پنج نفرشان در بریتانیا هستند، به همین دلیل او را «ابَرناقل» می‌نامند.

دوشنبه ۱۰ فوریه

تعداد بیماران در بریتانیا به هشت نفر می‌رسد. مت هنکاک، وزیر بهداشت اعلام می‌کند قوانین جدیدی وضع شده که به پزشکان «اختیار تام» می‌دهد برای حفظ سلامت و امنیت مردم آن‌ها را به زور قرنطینه کنند.  

یکشنبه ۲۳ فوریه

نتیجه آزمایش کرونای چهار بریتانیایی مثبت می‌شود. آن‌ها از کشتی تفریحیِ پهلوگرفته در سواحل ژاپن پیاده می‌شوند. بدین ترتیب شمار کل مبتلایان در بریتانیا به ۱۳ نفر می‌رسد. کشتی دایموند پرینسس بعد از خودِ چین بزرگترین منشأ شیوع ویروس است و صدها نفر مسافر این کشتی مبتلا می‌شوند.  

جمعه ۲۸ فوریه

مقامات ژاپن مرگ یکی از گردشگرانی را که مسافر کشتی دایموند پرینسس بوده اعلام می‌کنند و بدین ترتیب بریتانیا اولین قربانی را می‌دهد. مقامات بریتانیا نیز خبر ابتلای اولین مورد را به مردم می‌دهند. 

در این روز بازار بورس جهانی در بدترین شرایط خود پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ قرار می‌گیرد.

چهارشنبه ۴ مارس

شمار مبتلایان به کووید۱۹ در بریتانیا رو به افزایش می‌گذارد. در این روز ۳۴ نفر دیگر مبتلا می‌شوند و شمار کل مبتلایان به ۸۷ نفر می‌رسد. طبق اعلام مسئولان، بیشترین میزان افزایش یک‌روزه تا این هنگام در این روز رخ داده است. امکان تعطیلی مجلس در جلسه‌ای اضطراری بررسی می‌شود. 

شیوع بیماری در اروپا به بدترین حد خود نزدیک می‌شود و ایتالیا تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌‌ها را اعلام می‌کند. ویروس در ۸۲ کشور پخش شده و طبق آمار در سراسر جهان بیش از ۹۰ هزار نفر به آن مبتلا شده‌اند و بیش از ۳ هزار نفر جان باخته‌اند.

پنجشنبه ۵ مارس

با مرگ زنی هفتاد و اندی ساله که نتیجه آزمایش ابتلایش به ویروس کرونا مثبت شده، این ویروس اولین قربانی را در بریتانیا می‌گیرد. تعداد مبتلایان در بریتانیا از مرز ۱۰۰ نفر می‌گذرد.

سه‌شنبه ۱۰ مارس

کارشناس ارشد بهداشت ناداین دوریز اولین نماینده مجلس است که به ویروس کرونا مبتلا می‌شود. مالک باشگاه فوتبال ناتینگهام فارست، ایونجلوس ماریناکیس، نیز اعلام می‌کند مبتلا شده است. 

تا این روز شش نفر در بریتانیا در اثر این بیماری جان باخته‌اند و نتیجه آزمایش ۳۷۳ نفر مثبت شده است.

چهارشنبه ۱۱ مارس

آقای سوناک اعلام می‌کند یک بسته کمکی اضطراری ۱۲ میلیارد پوندی برای مقابله با ویروس کرونا به بریتانیا اختصاص یافته است. سازمان بهداشت جهانی رسماً جهان‌گستر شدن بیماری را اعلام می‌کند.

جمعه ۱۳ مارس

در بریتانیا در یک روز شمار مبتلایان به بیش از ۲۰۰ نفر افزایش می‌یابد. برگزاری بسیاری از رویدادهای ورزشی از جمله ماراتن لندن عقب می‌افتد. زمان‌بندی‌های ثابت لیگ برتر نیز به حالت تعلیق در می‌آید. 

یکشنبه ۱۵ مارس

یک روز پس از آن که شمار مبتلایان از مرز هزار نفر می‌گذرد، مت هنکاک می‌گوید در هفته‌های آتی می‌توان برای محافظت از جان مسن‌ترها آن‌ها را تا چهار ماه قرنطینه کرد.   

خواربارفروشی‌های بزرگ به مردم هشدار می‌دهند از خرید ناشی از ترس خودداری کنند و از آنان می‌خواهند با هشیاری در این ماه‌های بحرانی «در نحوه خرید خود ملاحظه به خرج دهند.»

دوشنبه ۱۶ مارس

بوریس جانسون در اولین نشست خبری روزانه‌اش از همه شهروندان بریتانیا خواست دورکاری کنند و به رستوران‌ و میخانه‌ نروند تا سازمان خدمات همگانی سلامت فرصت داشته باشد برای این بیماری جهان‌گستر چاره‌اندیشی کند.

شمار جان باختگان در بریتانیا به ۵۵ نفر رسیده و ۱۵۴۳ نفر نیز مبتلا شده‌اند. تخمین می‌زنند ۱۰ هزار نفر دیگر نیز تا کنون مبتلا شده‌ باشند.

سه‌شنبه ۱۷ مارس

آقای سوناک اعلام کرد بزرگترین بسته اضطراری حمایت دولت از کسب و کارها از زمان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ تا کنون در راه است. او گفت دولت به شرکت‌هایی که در معرض خطر ورشکستگی‌اند ۳۳۰ میلیارد پوند وام می‌دهد و بیش از ۲۰ میلیارد پوند به تخفیف در مالیات‌‌ها و کمک بلاعوض اختصاص می‌دهد.

سر پتریک والانس، مشاور ارشد دولت در امور علمی هشدار می‌دهد که ممکن است تا کنون ۵۵ هزار نفر در بریتانیا به این ویروس مبتلا شده باشند و می‌گوید اگر بتوانیم تعداد تلفات نهایی را زیر ۲۰ هزار نفر نگه داریم «هنر کرده‌ایم.»

چهارشنبه ۱۸ مارس

دولت اعلام می‌کند بیشتر مدرسه‌ها در سراسر کشور از روز جمعه تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود. مقامات ولز و اسکاتلند نیز می‌گویند تا پایان هفته مدرسه‌ها را تعطیل می‌کنند.  

پنجشنبه ۱۹ مارس

دولت بریتانیا می‌گوید شمار مبتلایانی که جان باخته‌اند به ۱۴۴ نفر رسیده و این یعنی ۴۰ درصد افزایش در طول یک روز. طبق اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون در بریتانیا ۳۲۶۹ نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.  

سر پتریک والانس می‌گوید دیگر همه باید توصیه‌های بهداشت عمومی را رعایت کنند و از معاشرت در میخانه‌ها و باشگاه‌ها بپرهیزند.

جمعه ۲۰ مارس

آقای جانسون در واکنشی تاریخی به شیوع این ویروس، به همه رستوران‌ها، میخانه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و سایر مکان‌های عمومی در سراسر کشور دستور می‌دهد تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند. 

رییس خزانه‌داری انگلستان اعلام می‌کند دولت تا ۸۰ درصد دستمزد کارکنانی را که در معرض خطر بی‌کار شدن هستند می‌پردازد. به گزارش ایندیپندنت در صورتی که در بخش مراقبت‌های ویژه، تخت یا دستگاه تنفس مصنوعی کم بیاید، دولت به پزشکان که فشار کاری بالایی هم داشته‌اند دستورالعملی خواهد داد تا بتوانند طبق آن تصمیم بگیرند کدام‌یک از قربانیان ویروس کرونا باید زنده بمانند و کدام باید بمیرند.

شنبه ۲۱ مارس

یکی از رؤسای ارشد سازمان خدمات همگانی سلامت، به مردمی که از ترس اقدام به خرید مایحتاج بیشتر کرده‌اند، می‌گوید: «شرم‌آور است» که کادر درمانی را از آذوقه غذایی محروم کرده‌اند و اعلام می‌کند سازمان خدمات سلامت با بیمارستان‌های خصوصی قراردادی تاریخی بسته که بر اساس آن حدود ۲۰ هزار نفر کادر درمانی و هزاران تخت بیشتر فراهم شده است.

هم‌اکنون در بریتانیا بیش از ۲۳۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس جان خود را از دست داده‌اند و شمار مبتلایان از مرز ۴ هزار نفر می‌گذرد. تعداد مبتلایان در جهان ۲۷۰ هزار نفر است و ۱۱ هزار نفر جان باخته‌اند.

«درخواست از مردم برای خودداری از "خرید خودخواهانه" مایحتاج، در دوره شیوع جهان‌گستر ویروس کرونا»

© The Independent