راه‌هایی برای حفاظت از درآمد در دوران همه‌گیری کرونا

یکی از بدترین پیامدهای بحران جاری ناتوانی کارفرمایان در پرداخت حقوق کارمندان است

بسیاری از کارفرمایان ناگزیر به تعدیل نیرو هستند-William WEST / AFP

در دوران دشواری به سر می‌بریم، اما یک راه برای این که احساس سردرگمی نکنیم، این است که از حقوق استخدامی خود کاملا مطلع شویم. اگر بدانید که در این واقعیت جدید چه حقوقی دارید، آنگاه می‌توانید احساس امنیت و کنترل بیشتری بر امورتان داشته باشید. 

در چند روز اخیر تغییرات زیادی رخ داده است و ممکن است که شما از حق و حقوق و حمایت‌های بیکاری حتی قبل از رویدادهای جدید، مطلع نبوده باشید. 

از همین روست که این موارد را درباره حقوق مالی و بیکاری در دوران ویروس کرونا برایتان تهیه کرده‌ایم. 

اگر الان نتوانم کار کنم چه می‌شود؟

یکی از بدترین پیامدهای بحران حاضر، شمار کارفرماهایی است که قادر به پرداخت حقوق کارمندانشان نیستند و تعدیل شمار بالایی از نیروها را در پیش گرفته‌اند. 

اما دولت با اتخاذ اقدامی بی‌سابقه وارد عمل شده  است و ۸۰ درصد حقوق کارمندان آنها را تا حداکثر دو هزار و ۵۰۰ دلار در ماه، پرداخت خواهد کرد. این پول از طریق کسب‌وکارها پرداخت می‌شود تا کارمندان مجبور به تقاضای جداگانه نباشند. 

اگر تاکنون از کار بیکار شده‌اید، با کارفرمای سابقتان صحبت کنید. اگر شرکت‌ها کارکنانی را که در جریان رویدادهای اخیر تعدیل کرده‌اند بار دیگر برگردانند، می‌توانند برای این پرداخت‌ها واجد شرایط شوند. 

همزمان، این نگرانی هم در بین است که اگر کارکنان نگران عدم دریافت حقوق خود باشند، ممکن است قیدوبندهای ماندن در خانه را رعایت نکنند. بسیاری از کارفرماها گفته‌اند که پرداخت حقوق به کارکنانی را که باید در خانه بمانند ادامه می‌دهند؛ به‌ویژه اگر بتوانند از خانه کار کنند. 

 اما اگر این گزینه‌ها برای شما میسر نیست، حمایت‌های مالی دیگری برایتان وجود دارد. 

افرادی که هفته‌ای دست‌کم ۱۱۸ پوند درآمد دارند، حالا می‌توانند به جای آن که چهار روز صبر کنند، از اولین روز تعطیلی‌ تقاضای پرداخت مرخصی استعلاجی کنند. این رقم در حال حاضر حدود ۹۵ پوند در هفته است. 

اگر برای گرفتن مرخصی استعلاجی با حقوق واجد شرایط نباشد، کمک‌های دیگری هست که شاید مناسب شما باشد. اولین مورد، کمک هزینه استخدامی و حمایتی است که مناسب افرادی است که کار آزاد دارند، یا کسانی که معمولا کمتر از ۱۱۸ پوند در هفته درآمد دارند. 

تکرار می‌کنیم که می‌توانید این پول را از اولین روز خودقرنطینگی دریافت کنید. اما مبنای این گزینه پرداخت‌های بیمه ملی شماست، به این معنی که اگر در سال‌های اخیر برای مدت‌های طولانی بیکار بوده‌اید، شاید واجد شرایط این گزینه نباشید. 

کمک‌های دیگر 

اگر مرخصی استعلاجی با حقوق و کمک هزینه استخدامی مناسب حال‌تان نیست یا اگر نیاز به حمایت بیشتر دارید، می‌توانید برای اعتبار یونیورسال یا تامین اجتماعی مخصوص بریتانیا تقاضا کنید. بله، پنج هفته معطلی دارد، اما راهی برای کمک به شما در گذراندن این دوره است. 

دولت بریتانیا گام‌هایی را برای تسهیل تقاضای افرادی که کار آزاد دارند، برداشته است. به این معنی که افرادی که کار آزاد دارند، اگر بیمار شده‌اند و یا خود را قرنطینه کرده‌‌اند، دیگر لازم نیست در دوره تاثیر از بحران، حداقل درآمد را داشته باشند تا واجد شرایط تقاضا شوند.

اگر به این مزایا نیاز دارید، در اسرع وقت درخواست‌تان را بفرستید، چرا که افراد زیادی برای اولین بار در تلاش ثبت‌نام و ارسال درخواست در این برنامه هستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر کارم را از دست بدهم، چی؟

اگر به دلیل ویروس کرونا، شغل‌تان را از دست بدهید، حمایت زیادی از شما می‌شود. مثلا، کارفرما باید برای این اقدام، دلیل قانع‌کننده‌ای مثل محدود کردن کسب‌وکار یا تعطیلی آن داشته باشد. 

 رئیس شما نمی‌تواند بدون دلیل شما را اخراج کند و اگر احساس می‌کنید مورد بی‌عدالتی قرار گرفته‌اید، مثلا به این دلیل که کارکنان دیگر نگه داشته شده‌اند، آن‌وقت ممکن است بتوانید به دادگاه شکایت کنید. اگر برای کارفرمای خود بیش از دو سال کار کرده‌اید و حالا بیکار شده‌اید، معمولا واجد شرایط دریافت حقوق بیکاری می‌شوید. حقوق دریافتی شما بسته به سن و سابقه کارتان، متفاوت است.

آیا رئیس من می‌تواند ساعت‌های کارم را کم کند؟

برخی کسب‌وکارها کماکان کارکنانشان را می‌خواهند، اما به کار تمام‌وقتشان نیاز ندارند. بنابراین از آنان می‌خواهند که ساعاتشان را کاهش دهند. در چنین شرایطی، شما واجد شرایط دریافت حقوق مربوط به تعدیل نیرو خواهید بود. 

اگر کمتر از نیمی از حقوق عادی‌تان را برای چهار هفته پیاپی دریافت کنید، می‌توانید تقاضای مساعده کنید. 

اگر کارفرمایم ورشکست شود چی؟

کمک‌های فراوانی به کسب‌وکارها داده می‌شود، اما بخشی از این کمک‌ها در قالب وام اعطا می‌شود و برخی از صاحبان کسب‌وکار، شاید ترجیح دهند که در حال حاضر وام نگیرند و کسب‌وکارشان را ببندند. 

با پرداخت ۸۰ درصد دستمزد کارگران از سوی دولت، این مسئله آنقدر که گمان می‌شد بزرگ نیست، اما با این حال، یک نگرانی بالقوه به شمار می‌رود. خوشبختانه، حتی اگر کارفرمای شما کسب خود تعطیل کرده باشد، کماکان باید بتوانید هرگونه دستمزد معوقه خود و حقوق بیکاری مناسب خودتان را بگیرید. 

برای اطلاعات بیشتر به خدمات حقوق بیکاری زنگ بزنید.

از کجا می‌توانم کمک بگیرم؟

کمک‌های فراوانی در نظر گرفته شده است که هم از طریق تماس «آنلاین» قابل دسترس است، و هم از طریق تلفن. برخی خطوط تلفنی برای کمک به شدت مشغولند و ممکن است مدت زیادی را در صف انتظار بمانید. اگر درباره حقوق خود و یا نحوه کنار آمدن با کارفرما در این دوران جدید و ناآشنا سوالی دارید، نهاد دولتی ای‌کی‌ای‌اس می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد. خدمات حمایتی، توصیه‌ای، و پاسخ به سوالات فراوانی در منابع آنلاین موجود است. همچنین، یک خط تلفن مخصوص پرسش‌های خاص هم در دسترس است. 

‌برای راهنمایی درباره مزایا و درک و محاسبه کمکی که می‌توانید بگیرید، سازمان خیریه «ترن تو آس» یک منبع بسیار مفید آنلاین به شمار می‌رود که خط تلفن مشاوره نیز دارد. 

حواستان به کلاه‌بردارها باشد 

برای درک و فهم مقرراتی که دولت برای کمک مالی به شما در دوران انتشار ویروس کرونا در نظر گرفته است، و همچنین تازه‌ترین به‌روزرسانی‌ها و کمک‌های مالی در دسترس، فقط و فقط از منابع معتبر اطلاعاتی استفاده کنید. 

کلاهبردارها با استفاده از فضای به شدت متغیر بهداشت عمومی ناشی از ویروس کرونا و نیز تاثیرات اقتصادی آن بر افرادی که در وحشت‌زده‌ترین دوران مالی خود به سر می‌برند، وارد عمل شده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد