دو تریلیون کافی نبود؛ آمریکا به دنبال تصویب «بسته‌امدادی» جدید

شیوع ویروس کرونا در زندان‌های آمریکا هم رو به افزایش است

کشتی‌بیمارستانی ارتش آمریکا در نیویورک، ۳۰ مارس- SPENCER PLATT/GETTY/AFP

روز دوشنبه، همزمان با ادامه گسترش شیوع ویروس کرونا در شهرها و ایالت‌های مختلف، این موضوع برای مقامات دولتی آشکار شده که بسته‌امدادی دو تریلیون دلاری که هفته پیش توسط سنا تصویب و به امضای ترامپ رسید، ممکن است نتواند خسارت‌های اقتصادی وارد شده به میلیون‌ها نفری را که کار خود را از دست‌داده‌اند و نیز ده‌ها هزار کسب‌وکار کوچک و بزرگ، جبران کند. 

به همین جهت دور از ذهن نیست که طی روزها و هفته‌های آتی، بسته‌های نجات دیگری علاوه به آنچه قبلا تصویب شده، اضافه شود. 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است که «ما مجبوریم طرح دیگری تصویب کنیم» چون نیازهای مردم بیشتر از آن‌ چیزی است که تصویب شده است. 

اما در آمریکا، خبرهای بد درباره کرونا تمامی ندارد. در نیویورک بیمارستان‌ها را «کارزار جنگی» می‌خوانند و همچنان تعداد افراد مبتلا و نیز مرگ ناشی از کرونا در حال افزایش است و مشخص نیست که زمانی که آمار و ارقام به پیک یا بالای منحنی کرونا می‌رسند چه موقع خواهد بود. 

در زندان‌ها، جایی که برای فاصله‌گیری اجتماعی عملا غیرممکن است و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌ دارای الکل کاملا ممنوع، مقامات در سراسر کشور آزادی هزاران تن از زندانیانی را که جرائم کوچکی دارند، در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

این اقدام اما از شیوع ویروس در زندان‌ها جلوگیری نکرد. به گزارش نیویورک تایمز، در زندان «رایکرز آیلند» در شهر نیویورک، حداقل ۱۳۹ مورد مبتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. 

در یکی از زندان‌های شیکاگو در حالی که هفته قبل حداقل دو نفر زندانی مبتلا به کرونا گزارش شده بود، روز یک‌شنبه گزارش شد که ۱۰۱ نفر در زندان به ویروس کرونا مبتلا هستند. 

وضعیت آن‌چنان روز به روز بدتر می‌شود که حتی ترامپ که قبلا گفته بود برای بازگشت به کار مردم، ۱۲ آوریل را در نظر گرفته، روز گذشته گفت که محدودیت‌های مربوط به «فاصله‌گیری اجتماعی» را تا ۳۰ آوریل تمدید می‌کند. 

این تصمیم بعد از آن گرفته شد که دو تن از متخصصین برجسته به ترامپ گفته‌ بودند که حتی با اینکه در بیشتر کشور هم اکنون سیاست‌ «در خانه ماندن» اعمال می‌شود، ممکن است تا دویست‌هزار نفر در این کشور جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست بدهند. 

دکتر آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و محقق پیشروی این کشور در خصوص بیماری‌های عفونی، گفته است که مبنای این عددها، مدل‌سازی‌های علمی است و اینکه آقای ترامپ را متقاعد کرده است که مقررات مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی تا پایان ماه آوریل یعنی دقیقا تا یک ماه دیگر تمدید شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا روز دوشنبه بیش از ۱۴۰ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا شناسایی و بیش از ۲۴۴۰ مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است. 

اما این تنها نیویورک نیست که با بحران مواجه است. شهرهای دیگر به سرعت در حال اضافه شدن به کانون‌های بحران هستند. شیکاگو، دالاس، میامی، دیترویت، به شهرهایی مانند نیویورک می پیوندند که با شیوع ناگهانی افراد مبتلا به کرونا مواجه هستند. 

در ایالت کالیفرنیا تعداد افراد مبتلا از مرز ۴۶۰۰ تن گذشت و تعداد جان‌باختگان هم بالای صد نفر گزارش شده است. 

پس از ارسال یک کشتی‌بیمارستانی ارتش آمریکا به نیویورک، هم اکنون گزارش‌ها از اعزام ۴۵۰ کادر پزشکی ارتش آمریکا برای کمک به تگزاس و نیواورلئان خبر می‌دهد. 

با توجه به اینکه گفته شده است به دلیل شیوع گسترده در شهر نیواورلئان، بیمارستان‌های این شهر نیاز جدی به دستگاه‌های کمک تنفسی یا ونتالیتور دارند و تجهیزات پزشکی برای رسیدگی به حال بیماران کافی نیست. 

براساس مدل‌های مختلفی که در آمریکا برای توصیف شرایط و وضعیت آینده استفاده می‌شود، شرایط مربوط به خودانزوایی و فاصله‌گیری اجتماعی ممکن است حداقل تا پایان تابستان ادامه پیدا کند. 

اما گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که شهرهای کوچک نیز هم اکنون با شیوع گسترده در حال مواجه هستند. شهرهایی که برخی از آنها امکانات پزشکی لازمی برای مواجهه با این بحران ندارند. 

در نیویورک، ایالتی که با بیش از پنجاه‌هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا، بحرانی‌ترین شرایط را در آمریکا تجربه می‌کند، سی‌ ان ان از اینکه ۲۳۰ نفر از خدمه آتش‌نشانی به ویروس کرونا مبتلا شدند خبر داده است. این موضوع نگرانی در خصوص افرادی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند و یا به دلیل ماهیت کاری، همچنان باید در محل‌ کار خود حاضر شوند، بیشتر کرده است. از جمله چنین گروه‌هایی می‌توان به کادرهای پزشکی، پلیس و نیروهای آتش‌نشانی و همچنین افرادی که در چرخه تولید و توزیع مواد غذایی هستند، اشاره کرد. 

در شهر فیلادلفیای پنسیلوانیا، ایالت همجوار نیویورک، گفته شده است که هر کسی از این ایالت به این شهر سفر کند، باید خود را تا ۱۴ روز قرنطینه کند. این ایالت هم اکنون با بیش از ۳۳۰۰ مورد و شهر فیلادلفیا با بیش از ۸۵۰  فرد مبتلا به کرونا مواجه هستند. 

موضوع ممنوع کردن سفر از نیویورک به ایالت‌های همجوار طی روز‌های گذشته بحث‌برانگیز شده بود. فرماندار نیویورک در گفت‌وگو با فرماندار ایالت رودآیلند، از دستور او برای نگه‌داشتن خودرو‌هایی که از نیویورک به این ایالت می‌رفتند گلایه کرده بود و خواستار برداشتن این محدودیت شده بود که با موافقت او، این محدودیت برداشته شد. 

در شهر دیترویت ایالت میشیگان، شهری که محل شرکت‌های بزرگ خودروسازی محسوب می‌شود، تنها در عرض یک هفته ۳۵ نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، رییس پلیس شهر به کرونا مبتلا شده و پانصد نیروی پلیس در قرنطینه هستند. تا روز یک‌شنبه، حداقل ۴۵۰۰ نفر در میشیگان تست مثبت ویروس کرونا داشته‌اند و این رقم‌ها، این ایالت را بعد از نیویورک، نیوجرسی و کالیفرنیا به رتبه چهارم ایالت‌هایی که شیوع کرونا در آنها رقم‌ بالایی دارد، می‌رساند.