با بحرانی‌شدن ابتلا به کرونا در آمریکا، ۲۵۰ میلیون نفر خانه‌نشین شدند

کاخ سفید مدل‌های آماری تصمیم‌گیری درباره بحران کرونا را منتشر می‌کند

در آمریکا، نیویورک مرکز بحران است. از سه هزار مورد مرگ در سراسر آمریکا، ۱۲۰۰ نفر آن در نیویورک بوده است -   AFP

کاخ سفید وعده داده است که مدل‌های ترسیم وضعیت آینده ویروس کرونا در ایالات متحده را در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد. به این ترتیب مردم آمریکا به مدل‌های آماری که مبنای تصمیمات تصمیم‌گیران در واشنگتن بوده است و شهرداران و فرمانداران را برای در خانه نگهداشتن ۲۵۰ میلیون نفر یا ۷۸ درصد جمعیت این کشور، مجاب کرده است، دسترسی خواهند داشت.

برخلاف اظهارنظرهای اولیه مبنی بر این که با اتخاذ تصمیماتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی و در خانه‌ماندن مردم در آمریکا، تعداد تلفات می‌تواند کاهش چشمگیری داشته باشد، حالا مقامات تصمیم‌گیر در خصوص مبارزه با ویروس کرونا در آمریکا، می‌گویند که اگر «همه مقررات مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی به صورت کامل هم انجام شود»، میزان مرگ در آمریکا بر اثر ویروس کرونا می‌تواند به ارقامی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر برسد. 

روز سه‌شنبه اعلام شد که بالاترین شمار مرگ ناشی از ویروس کرونا در روز دوشنبه رخ داده است که طی آن ۵۷۴ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. به این ترتیب تا روز سه‌شنبه شمار مرگ (در اثر ابتلا به کووید۱۹) در کل ایالات متحده به ۳۰۱۷ نفر رسید، در حالی که بیش از ۱۶۱ هزار نفر مبتلا به این ویروس در سراسر کشور شناسایی شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شمار از تعداد مرگ در چین بر اثر ویروس کرونا که ۳۳۰۵ بوده است، درحال پیشی گرفتن است. در عین حال، بسیاری ارقام اعلام شده توسط دولت چین را به چالش می‌کشند و با توجه به این که حتی در فرانسه بیشتر از سه هزار نفر جان خود را در برابر این ویروس از دست داده‌اند و ارقام منتشر شده در ایتالیا و اسپانیا مجموع بیش از ۲۰ هزار مرگ را نشان می‌دهد، معتقدند که چین در این زمینه صداقت ندارد و شمار مرگ ومیر بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده است. 

در آمریکا، نیویورک مرکز بحران است. از سه هزار مورد مرگ در سراسر آمریکا، ۱۲۰۰ نفر آن در نیویورک بوده است. تنها بین یک‌شنبه و دوشنبه، ۲۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به گفته مقامات این ایالت، ممکن است تا چند هفته آینده، این ایالت به «پیک» یا نقطه اوج ابتلا به ویروس کرونا برسد. ولی هنوز کسی مطمئن نیست چه زمانی ارقام پایین می‌آیند و ویروس در این شهر کنترل می‌شود. 

 نهادهای دولتی تلاش‌ می‌کنند تا ۲۵۰ آمبولانس را به ایالت نیویورک که بالاترین نرخ ابتلا را در سراسر آمریکا به خود اختصاص می‌دهد بفرستند، در حالی که چهره شهر برای شهروندان نیویورک، با شرایط جنگی تفاوت چندانی ندارد. در یک سوی شهر، کشتی بیمارستانی نیروی دریایی در منهتن پهلو گرفته است، و در سوی دیگر در سنترال پارک، بزرگترین پارک شهر نیویورک، بیمارستان صحرایی در حال ساخت است و کسر بزرگی از مردم در خانه‌های خود به سر می‌برند. 

اما این وضعیت در شهرها و ایالت‌های دیگر هم با سرعت بالایی در حال تکرار است. در شهر دیترویت در ایالت میشیگان، ابتلای ۱۸۰۰ نفر و مرگ ۵۲ نفر تنها در یک روز گزارش شده است که با این وضعیت، این شهر هم به جمع شهرهایی پیوسته است که با بحران جدی برای مبارزه با ویروس کرونا مواجه هستند.

شهر دیگری که در این فهرست قرار دارد، شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیاناست که در آن ۱۴۸۰ مورد مثبت، و ۸۶ مرگ گزارش شده است و افراد زیادی به بیمارستان‌ها برای بستری‌شدن رجوع می‌کنند. مسئولان بهداشتی شهر گفته‌اند که ظرفیت پذیرش همه بیماران را ندارند و نیازمند کمک سریع مقامات فدرال هستند. مقامات این شهر می‌گویند، با افزایش آزمایش‌ها تا روزی پنج هزارمورد، تلاش می‌کنند از گسترش ویروس در شهر جلوگیری کنند. 

در حالی که مسئله آزمایش سریع و به اندازه کافی در آمریکا چالش عمده‌ای بوده است، همچنان ایالت‌های مختلف با مشکل دسترسی به »کیت»های آزمایش مواجه هستند.