دو سال زندان در انتظار افرادی که به عمد سرفه می‌کنند

دادستانی بریتانیا سرفه از روی عمد را ‌هم‌ردیف حمله به کادر درمانی در نظر می‌گیرد

برخی افراد با ادعای اینکه به کرونا مبتلا هستند روی کادر درمانی و نیروهای اضطراری سرفه می‌کنند-Ben STANSALL / AFP

مقامات قضایی بریتانیا هشدار داده‌اند که کسانی که در طول شیوع ویروس کرونا عامدا روی کادر خدمات اضطراری سرفه کنند، به تا دو سال حبس محکوم خواهند شد. 

دفتر دادستانی کل بریتانیا گفته است که در چنین شرایطی، سرفه به منزله حمله جسمی به افراد کادر اضطراری یا اقدام به ضرب و شتم علیه دیگر کارکنان کادر خدمات ضروری و دیگر افراد جامعه تلقی خواهد شد.

این حکم در واکنش به گزارش‌های متعددی صادر شده است، حاکی از آن که افرادی که ادعا کرده‌اند به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، از روی عمد روی پلیس و کارکنان فروشگاه‌ها سرفه کرده‌اند.

مکس هیل، رئیس دفتر دادستانی عمومی، می‌گوید:«حضور کارکنان خدمات اضطراری در گرماگرم شیوع ویروس کرونا که جامعه برای مبارزه با آن دست به دست هم می‌دهد،  بیش از پیش لازم است.» 

«به همین دلیل، از دریافت گزارش‌هایی حاکی از آن که افرادی مدعی به ابتلا به کووید ۱۹ روی ماموران پلیس و دیگر افرادی که در خط مقدم مبارزه قرار دارند، سرفه می‌کنند، سخت وحشت‌زده شده‌ام.» 

«بگذارید به روشنی بگویم: این کار جرم است و باید متوقف شود. دفتر دادستانی کل در کنار کادر اورژانس و کارکنان خدمات ضروری ایستاده است و از تعقیب قضایی هر کسی که آنان را در انجام وظایف حیاتی‌شان مورد تهدید قراردهد، تردید نمی‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین حملاتی، به‌ویژه علیه کارکنان بخش خدمات ضروری، منجر به دو سال حبس، و انجام آن علیه دیگر افراد، منجر به ۶ ماه حبس خواهد شد.

اما حمله به افراد خارج از کادر اضطراری نیز اگر انگیزه نژادپرستانه یا مذهبی داشته باشد، می‌تواند به دو سال زندان افزایش داده شود.

در این میان، به پلیس اختیار ویژه داده شده است که کسانی را که از مقررات قرنطینه در انگلستان (بخشی از بریتانیا) تجاوز کنند، تحت بازداشت یا جریمه نقدی تا ۹۶۰ پوند قرار دهد. 

سخنگوی وزارت کشور بریتانیا گفت: «بر أساس قوانین جدید، افرادی که از پرداخت جریمه (تخطی از قرنطینه) خودداری کنند، به دادگاه احضار می‌شوند و ممکن است محکوم به پرداخت جریمه‌هایی شوند که قضات دادگاه‌های محلی طبق نظر خودشان در مورد میزان آن حکم می‌دهند.»

«اگر محکوم همچنان از پرداخت جریمه تعیین شده خودداری کند، خلاف قانون رفتار کرده است و درصورت لزوم، توسط پلیس بازداشت خواهد شد.»

«اما پلیس همواره در مرحله نخست، با توسل به عقل سلیم و گذشت عمل خواهد کرد.»

هشدار دفتر دادستانی کل به دنبال احضار مرد ۴۵ ساله‌ای به دادگاه صادر شده است که در پی بازداشت توسط پلیس برای جرایمی دیگر، روی آن ها سرفه کرده و گفته است که به ویروس کرونا مبتلاست.

دارن دافرتی، از محله دَگِنهام لندن، به سه مورد حمله به یک کارمند خدمات ضروری در روز چهارشنبه اعتراف کرده است. قرار است روز اول آوریل دادگاه در مورد او حکم صادر کند.

مرد دیگری نیز به دنبال تهدید علیه افسران پلیس دایر بر این که روی آن‌ها آب دهان خواهد انداخت، بازداشت شده است. او دوشنبه شب در حالی که از مقررات قرنطینه تخطی کرده بود، در منطقه «بلَک‌بِرن» بازداشت شد. 

دیوید مات، چهل ساله، پس از اعتراف به حمل اسلحه، مواد مخدر و رفتار ناهنجار، به ۲۶ هفته زندان محکوم شد.

از نوامبر سال ۲۰۱۸ که قانون مربوط به کادر خدمات اضطراری تصویب شد، بیش از ۲۰ هزار مورد حمله به کارکنان و خدمه این خدمات ثبت شده است.

جان ابتِر، دبیر فدراسیون پلیس انگلستان و «ولز»، خواهان مجازات شدید افرادی شده است که در جریان شیوع کرونا روی افسران پلیس سرفه می‌کنند.

او در روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری بی بی سی گفت: «ما بی‌تردید نمونه‌هایی از آن را دیده‌ایم. همکاران ما هدف حمله این افراد خبیث قرار گرفته‌اند که از کرونا به عنوان یک حربه استفاده می‌کنند. این خلاف اخلاقیات است، و ما باید با این حماقت، با شدت برخورد کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان