آزمایش پادتن چیست؟

آزمایش جدید امکان آگاهی یافتن از ابتلا به کرونا در گذشته یا مصون بودن در برابر آن را پدید می‌آورد

ممکن است آزمایش پادتن بتواند جلوی شیوع بیشتر کووید-۱۹ را بگیرد-Danny Lawson / POOL / AFP

پیشتر در ماه جاری میلادی، سرویس سلامت همگانی از برنامه خود برای انجام روزانه ۱۰ هزار آزمایش ویروس کرونا در جریان شیوع این بیماری عالم‌گیر خبر داد.

گرچه بوریس جانسون در مجلس عوام گفت که این عدد به زودی به ۲۵ هزار آزمایش در روز می‌رسد، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در روز دوشنبه ۲۳ مارس، تنها ۵۶۰۵ آزمایش انجام گرفته است.

آزمایش کووید۱۹ شامل نمونه گرفتن از بینی یا گلوی فرد است و علاوه بر آن، اگر فرد سرفه‌های گرفته داشته باشد، نمونه خلط سینه هم گرفته می‌شود.

با این وجود، علاقه شدیدی به کشف و تولید آزمایش پادتن برای این ویروس وجود دارد؛ پادتنی که ممکن است جلو شیوع بیشتر این بیماری را بگیرد.

آزمایش پادتن چیست؟

آزمایش پادتن که آزمایش سرم‌شناسانه هم نامیده می‌شود، قرار است تشخیص دهد که آیا فردی که قبلا به ویروس کرونا مبتلا شده بود، اکنون کاملا بهبود یافته است یا خیر.

این آزمایش، خون افراد را برای ذرات پادتن ویروس کرونا مورد بررسی قرار می‌دهد تا روشن شود که آیا آنها از این ویروس بهبود یافته‌اند‌ و به همین خاطر تا حدی نسبت به آن مصون شده‌اند، یا نه.

آزمایش فعلی کووید۱۹ تنها تشخیص می‌دهد که آیا فردی در حال حاضر به این ویروس مبتلا است، ولی نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا فردی که قبلا به آن مبتلا شده بود، اکنون بهبود یافته است یا نه.

در روز ۱۹ مارس، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، توییت کرد: دولت «در حال مذاکره برای آزمایش‌های کاملا جدید پادتن است که به شما می‌گوید اگر قبلا به ویروس مبتلا شده بوده باشید، اکنون نسبت به آن مصون هستید یا نه»، و گفت که دولت بنا دارد صدها هزار از لوازم این آزمایش‌ را خریداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی مصاحبه مطبوعاتی روزانه، در روز سه‌شنبه ۲۴ مارس وزیر بهداشت اظهار داشت که دولت اکنون سه و نیم میلیون آزمایش پادتن خریداری کرده است «که به مردم امکان می‌دهد ببینند که اگر قبلا به ویروس مبتلا شده بوده‌اند، آیا اکنون نسبت به آن مصون هستند و می‌توانند سر کار خود برگردند، یا نه.»

او گفت: «به اعتقاد ما، امکان ابتلای دوباره به این بیماری، مگر در مواردی ویژه و شرایطی خاص، وجود ندارد. آزمایشگاه جدید ما در میلتون کینز امروز افتتاح شد و به همین خاطر شاهد صعود شدید تعداد آزمایش‌ها خواهیم بود.»

کریس هاپسون، دبیر اجرایی دست اندرکاران سرویس سلامت همگانی، گفت که آزمایش پادتن «اکنون در مرحله آزمون و خطا قرار دارد»، و توضیح داد: «به گونه‌ای غیرقابل اجتناب، طراحی و تولید این آزمایش و رساندن منظم آن به خط مقدم سرویس سلامت همگانی کمی طول خواهد کشید.»

انجام این آزمایش پادتن، همچنین کارمندان سرویس سلامت همگانی را قادر خواهد ساخت که بعد از تماس با این ویروس و قرنطینه کردن خود، آزمایش دهند و ببینند که آیا می‌توانند سر کار برگردند یا نه.

آیا هیچ آزمایش پادتنی اکنون در حال استفاده است؟

در ماه فوریه گزارش شد که سنگاپور یکی از اولین کشورهایی است که آزمایش پادتنی برای این ویروس را به آزمون و خطا گذاشته است.

این آزمایش که «اولین آزمایش دنیا» در آن زمینه توصیف شد، توسط دانشمندان دانشکده پزشکی دوک-نوس (Duke-NUS Medical School) در سنگاپور انجام شد.

فرماندار اندرو کومو از ایالت نیویورک، اخیرا اظهار داشت که مایل است شاهد کاربردی شدن سریع‌تر آزمایش‌های پادتن باشد تا کارمندان نظام پزشکی بتوانند مصونیت خود را در برابر این ویروس آزمایش کنند و در صورت امکان، سر کار بازگردند.

فرماندار کومو پیشتر در هفته جاری در مصاحبه مطبوعاتی روزانه خود گفت، یک «سرم پادتن» در حال طراحی است تا پادتن فرد را آزمایش کند و تشخیص دهد «که ایا پیشتر به ویروس مبتلا شده بوده ‌است، یا نه.»

او گفت: «همه ما معتقدیم هزاران هزار نفر از مردم به این ویروس مبتلا شده‌اند و با مراقبت از خود بهبود یافته‌اند. اگر بتوانیم این را دقیق بفهمیم، خواهیم دانست که چه افرادی نسبت به بیماری مصون هستند و می‌توانند سر کار برگردند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی