احساس فراگیر بی‌عدالتی در درمان کرونا میان شهروندان تهران

یک نظرسنجی می‌گوید شهروندان تهران دریافت خدمات درمانی را عادلانه نمی‌دانند

تهران درحال حاضر از مهم‌ترین مراکز شیوع ویروس کرونا در ایران است  - ATTA KENARE / AFP

براساس یک نظرسنجی تلفنی که توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) از شهروندان پایتخت ایران گرفته شده است، ۷۶ درصد تهرانی‌ها معتقدند که در ماجرای کرونا و اختصاص خدمات درمانی میان مردم و مسئولان «عدالت کمی» رعایت شده است. 

این نظرسنجی می‌گوید که این احساس بی‌عدالتی نزد مردم شهر ربطی به منطقه زندگی افراد ندارد و از فقیر و غنی همه معتقدند که اجرای عدالت در برخورد با ویروس کرونا به اندازه کافی صورت نگرفته است. 

بر اساس نتیجه‌های این نظرسنجی، ۶۱درصد از پاسخ‌گویان با قرنطینه‌شدن شهر تهران موافق و ۳۳درصد مخالف‌ بوده‌اند.

این نظرسنجی می‌گوید که در شهر تهران زنان بیش‌تر از مردان موافق قرنطینه پایتخت هستند.

مرکز مطالعات اجتماعی و فرهنگی تهران درباره این نظرسنجی توضیح داده که «بخشی از این تفاوت میان زنان و مردان احتمالا بابت بالاتر بودن میزان اشتغال در میان مردان است که قرنطینه شدن را به‌معنای از دست دادن منابع تأمین معیشت می‌دانند اما دلیل دیگر شاید این باشد که زنان بیش از مردان نگران ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا هستند.»

به‌طورکلی ۵۰درصد از شهروندان میزان نگرانی‌شان از دچاشدن به کرونا را زیاد اعلام کرده‌اند اما نسبت زنانی که نگرانی شدید دارند ۵۶درصد و مردان ۴۴درصد است.

 بخش‌هایی از این نظرسنجی در روزنامه همشهری به چاپ رسیده است. و هم‌چنین «محمدرضا جوادی یگانه»، عضو هیئت مدیره «ایسپا» هم  در حساب توییتری خود نتایج این نظرسنجی را منتشر کرد. براساس نتایج ۶۳ درصد پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی گفته‌اند «دسترسی کافی به کالاهای بهداشتی و پزشکی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده،‌ ندارند». 

بیش از ۷۴درصد این افراد گفته‌اند «نبود این کالاها در بازار» مانع تهییه این اقلام بهداشتی‌ست و ۲۲ درصد‌ از این افراد هم گفته‌اند که «پول خرید این کالاهای بهداشتی را ندارند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نظرسنجی می‌گوید که ۳۹درصد پاسخ‌دهندگان «اگر نشانه‌هایی شبیه‌به کرونا در خویشتن ببینند، تا مشخص‌ترشدن دقیق وضعیت و درمان خانگی در خانه می‌مانند».

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت شمار مبتلایان به کرونا تا ظهر امروز را ۵۸۲۳ نفر اعلام کرد. تعداد قربانیان نیز به ۱۴۵ نفر افزایش یافته است.

بیشتر از