کابوس کرونا؛ حیرت و سردرگمی آمریکایی‌ها از ممنوع شدن سفر

ممنوعیت «سفر به اروپا منهای بریتانیا غیرمنطقی است»

دونالد ترامپ در حال نطق تلویزیونی چهارشنبه شب درباره تدابیر جدید آمریکا درباره ویروس کرونا - Brendan Smialowski / AFP

تدابیر جدید و غیرمنتظره‌ای که دونالد ترامپ برای مقابله با ویروس کرونا در شامگاه چهارشنبه اعلام کرد موجی از حیرت و انتقاد در میان کارشناسان و مقامات سابق برانگیخت.

آقای ترامپ  طی سخنانی که از دفتر بیضوی کاخ سفید برای مردم ایراد کرد که البته با اشتباهاتی هم همراه بود. سفر بین ایالات متحده و اروپا، منهای بریتانیا و ایرلند، را به مدت ۳۰ روز مشمول محدودیت‌‌های شدید اعلام کرد.

رییس جمهور ایالات متحده، که پیش از این بابت سرعت عمل نداشتن کافی برای مقابله با این بحران در حوزه بهداشت عمومی مورد انتقاد قرار گرفته بود، اقدامات اعلام شده را «تهاجمی‌ترین و جامع‌ترین تلاش برای مقابله با ویروسی خارجی در تاریخ نوین» خواند.

سوزان رایس که در دوران ریاست جمهوری اوباما مشاور امنیت ملی و دارای نقش کلیدی در مقابله با بحران ابولا بود از نخستین کسانی بود که واکنش نشان داد و در توییتر فقط نوشت: «آه خدای من»

بن رودز یکی از مشاوران بلندپایه اوباما در حوزه سیاست خارجی نیز سخنان رییس جمهور و نحوه برخورد وی با این بحران را «کابوس ویران‌شهری» خواند.

او گفت: «رهبران حزب جمهوری‌خواه خودشان بهتر از همه می‌دانستند که این آدم به هیچ وجه به درد چنین شغلی نمی‌خورد اما باز هم از او حمایت کردند، از او دفاع کردند و علی‌رغم دانسته‌های‌شان به او رای دادند تا به قدرت برسد. اکنون آدم عاقل بالغی نداریم که امورات کشور را در دست بگیرد و دچار این کابوس ویران‌شهری شده‌ایم.»

رهبران بلندپایه حزب دمکرات، نانسی پلوسی رییس مجلس و چاک شومر رهبر اقلیت مجلس سنا از رییس جمهور آمریکا به خاطر آن که برای جلوگیری از گسترش ویروس در ایالات متحده کاری نمی‌کند، انتقاد کردند.

در بیانیه مشترک این افراد آمده است: «با بحرانی در حوزه بهداشت عمومی این کشور مواجه هستیم و بهترین روش برای حفظ امنیت مردم آمریکا و تضمین امنیت اقتصادی‌شان این است که رییس جمهور بر مبارزه با گسترش خود ویروس کرونا تمرکز کند. اما نگران‌کننده این است که رییس جمهور در مورد تصمیم دولت برای رفع کمبود کیت‌های آزمایش ویروس کرونا در ایالات متحده ،هیچ چیز نمی‌گوید.»

آنتونی اسکاراموچی که مدت کوتاهی در دولت ترامپ رییس بخش ارتباطات کاخ سفید بود گفت رییس جمهور«مثل توله سگ هراسانی است که تازه اخته شده و آرام‌بخش به او تزریق کرده‌اند».

چند قسمت از سخنان رییس جمهور و اقداماتی که اعلام کرد بیش‌تر از آن که پاسخ باشد پرسش‌برانگیز بود و کاخ‌سفید ناچار شد شماری از آ‌ن‌ها مثل «ممنوعیت حمل محموله‌های بار بین آمریکا و اروپا» را پس بگیرد.

آماندا سلوت یکی از اعضای ارشد موسسه بروکیننگز هم مستثنی شدن بریتانیا از ممنوعیت مسافرتی را زیر سئوال برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ممنوعیت اروپا منهای بریتانیا که ترامپ وضع کرده منطقی نیست. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در بریتانیا بیش‌تر از برخی کشورهای اتحادیه اروپا است. حتی آزمایش کرونا وزیر بهداشت بریتانیا مثبت شده است. در ضمن مرزهای بریتانیا با اتحادیه اروپا همچنان باز است و ویروس‌ها هم که مرز نمی‌شناسند.»

البته حزب خود آقای ترامپ از وی  حمایت کرد.

لیندسی گراهام نماینده جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و متحد اصلی رییس جمهور آمریکا گفت آقای ترامپ «برای رسیدن به ثبات اقتصادی و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا نقشه‌راه بسیار خوبی تنظیم کرده است. امیدوارم کنگره برای تحقق این اهداف همکاری سازنده‌ای با وی انجام دهد.»

پسر رییس‌ جمهور دونالد ترامپ پسر هم از سخنان پدرش تمجید کرد.

او در توییتر نوشت:  دونالد ترامپ واقعی برای حفاظت از مردم آمریکا به اقدامات مهم و تهاجمی دست زده است که شامل کمک‌های محبت‌آمیز به نیازمندان و رویکردی جامع برای جلوگیری‌ از گسترش بیش‌تر و ناجور ویروس کرونای ووهان می‌شود. عالی بود.

© The Independent

بیشتر از جهان