پیام بیلی ایلیش درباره اندام زنان: چرا مرا با بدنم قضاوت می‌کنید؟

«اگر لباس راحت بپوشم می‌گویید زن نیستم. اگر لخت شوم می‌گویید هرزه‌ام»

ایلیش می‌گوید با این ویدیو می‌خواسته به همه هشدار بدهد که همدیگر را بر اساس قد و هیکلشان قضاوت نکنند- TOLGA AKMEN / AFP

بیلی ایلیش، در اولین شب تور کنسرت جهانی‌اش، پیام محکمی پیرامون شرم از بدن به مخاطبانش داد.

این خواننده ۱۸ ساله روز دوشنبه تور کنسرت «کجا برویم؟» را با اجرا در ورزشگاه سرپوشیده امریکن ایرلاینز آرنا، در میامی آغاز کرد.

در فاصله استراحت میانی کنسرت، ایلیش ویدیویی را بر نمایشگرهای بزرگ داخل ورزشگاه پخش کرد.

خواننده ترانه «آدم بده»، که پیش‌تر گفته بود برای پرهیز از جنسی‌سازی بدنش لباس‌های گشاد و راحت می‌پوشد، در این ویدیو درباره انتقادها پیرامون نحوه لباس‌ پوشیدنش و منفی‌بافی‌ها در مورد بدنش در فضای مجازی صحبت کرد.

این ویدیو با تصویر ایلیش آغاز شد که لباس‌هایش را لایه لایه در می‌آورد تا جایی که فقط سینه‌بندی به تن داشت. سپس با حالتی نمایشی به زیر آب می‌رود.

هم‌زمان با پخش این ویدیو صدای این خواننده نیز می‌آید که می‌گوید: «در مورد نظرات من، موسیقی من، لباس من، و بدن من نظراتی دارید. بعضی از طرز لباس پوشیدنم متنفرند؛ بعضی آن را تحسین می‌کنند؛ بعضی از آن برای خجالت دادن دیگران از بدن‌شان استفاده می‌کنند؛ بعضی از آن برای خجالت دادن به خودم. به هر حال من نگاه شما را حس می‌کنم.»

در ادامه او می‌گوید: «دل‌تان می‌خواهد من کوچکتر باشم؟ ضعیف‌تر باشم؟ نرم‌تر یا قدبلندتر؟ می‌خواهید ساکت باشم؟ شانه‌هایم تحریک‌تان می‌کند؟ سینه‌ام؟ آیا شکم‌ام یا باسن‌ام معرف من هستند؟»

ایلیش در ادامه با اشاره به پیام‌های متناقضی که درباره بدنش به دستش می‌رسد گفت: «این بدنی است که با آن متولد شده‌ام- طبق پسندتان نیست؟ اگر لباس راحت بپوشم می‌گویید زن نیستم. اگر لخت شوم می‌گویید هرزه‌ام. هرگز تن‌ام را ندیده‌اید ولی قضاوتش می‌کنید. چرا مرا با بدن‌ام قضاوت می‌کنید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواننده ترانه «هر آنچه می‌خواستم» در پایان گفت هدف از پخش آن ویدیو هشدار دادن به افراد بود تا دیگران را بر اساس قد و هیکل‌شان قضاوت نکنند.

او گفت: «چه کم لباس بپوشم چه زیاد، چه کسی می‌تواند بگوید من چطور آدمی هستم و طرز لباس پوشیدن‌‌ام چه معنایی دارد؟ آیا ارزش من فقط به نگاه شما به من بستگی دارد؟ آیا من مسئول نظر شما راجع به خودم هستم؟»

هواداران بلافاصله به تشویق این پیام محکم ویدیویی ایلیش پرداختند و یک نفر او را «قوی‌ترین و دلگرم‌کننده‌ترین زنی که می‌شناسم» صدا کرد.

این برنده جایزه گرمی، در جریان طرح تبلیغاتی نام تجاری مجلل کالوین کلین در سال ۲۰۱۹، علت لباس گشاد پوشیدنش را توضیح داد.

ایلیش در این ویدیوی ۳۰ ثانیه‌ای گفت: «هرگز نمی‌خواهم جهانیان از همه زندگی‌ام خبر داشته باشند. به همین دلیل لباس‌های گشاد و راحت می‌پوشم. کسی نمی‌تواند در این مورد نظر بدهد چون هیچ‌کس ندیده آن زیر چه خبر است. مگر نه؟»

او افزود: «هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید: «وای هیکلش خوش‌تراش است، یا خوش‌تراش نیست، باسنش صاف است، یا بزرگ‌ است.» هیچ‌کس نمی‌تواند این حرف‌ها را بزند چون نمی‌دانند بدنم چه‌شکلی است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی