ویروس کرونا؛ ایتالیا در بحران

آمار مبتلایان در اروپا به ویروس کرونا روز‌به‌روز بیشتر می‌شود

ایتالیا بیشترین آمار مرگ و میر در اثر بیماری کووید ۱۹ در اروپا را  داشته است - Alberto PIZZOLI / AFP

مقامات ایتالیا در روز یکشنبه اعلام کردند تعداد تلفات کرونا در ایتالیا در طول ۲۴ ساعت گذشته، با ۱۳۳ مورد جدید مرگ و میر، به بیش از دوبرابر افزایش یافته است. این در حالی است که دولت بریتانیا هشدار داده که سفر به شمال این کشور باید به موارد بسیار لازم محدود شود.

آلوده ترین کشور اروپا، ایتالیا، تایید کرده که تنها ۳۷ روز پس از مشاهده نخستین مورد ابتلا به کرونا در این کشور، تعداد تلفات ناشی از آن به ۳۶۶ نفر رسیده است.  تعداد بیماران در ایتالیا ظرف ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۰۰ مورد افزایش داشته و در مرز ۷۳۷۵ نفر قرار گرفته است. پس از چین، ایتالیا بیشترین موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را گزارش کرده است.

در دیگر نقاط جهان:

* بریتانیا بیشترین نرخ افزایش کرونا را با ۲۷۳ مورد در یک روز داشته و با درگذشت یک نفر دیگر از عوارض آن، تعداد تلفات کرونا در این کشور به سه نفر رسیده است. قرار است بوریس جانسون، نخست وزیر، طرح «کنترل» بیماری را ملغی کرده و (در مورد اقدامات بعدی) با کمیته اضطرار موسوم به «کبرا» جلسه بگذارد.

* فرانسه کلیه اجتماعات بیش از ۱۰۰۰ نفر را ممنوع کرده و گزارش داده که ۱۱۲۶ مورد ابتلا ۱۹ مورد مرگ به دنبال داشته است.

* عربستان سعودی رویداد ورزشی «بازی های سعودی» را لغو و کلیه مدارس را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است. تاکنون ۱۵ مورد ابتلا به کرونا در عربستان سعودی تایید شده است. 

* در ایالات متحده، ۴۶۰ مورد ابتلا به کرونا در ۳۴ ایالت تایید شده است. طرح تخلیه ۳۵۰۰ مسافر کشتی تفریحی «گراند پرنسس» - که روزها در آب های کالیفرنیا معطل بود - در دست اقدام است. تاکنون آزمایش کرونای ۲۱ مسافر و خدمه کشتی مثبت بوده است. 

* هجوم مردم به خرید مایحتاجشان، فروشگاه ها را خالی کرده و میان خریداران برخورد شده است. برخی فروشگاه های مواد غذایی بریتانیا بعضی اقلام را جیره بندی کرده اند.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که مقامات ایتالیا گفته اند ۱۶ میلیون شهروند این کشور در شمال ایتالیا از جمله شهر میلان، ونیز و بولونیا زیر قرنطینه قرار خواهند گرفت. نشت بی موقع خبر قرنطینه شمال کشور توسط رسانه های محلی باعث شد عده ای برای فرار از قرنطینه، با استفاده از وسائل نقلیه عمومی به دیگر نقاط کشور بگریزند.

جیزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، در یک کنفرانس خبری گفت:«از این لحظه ببعد، از کسانی که حرارت  بدنشان از ۳۷.۵ بالاتر بوده و مشکل تنفسی دارند قویا می خواهیم از خانه خارج نشوند، چه آزمایش کرونا در موردشان مثبت باشد چه منفی. این اقدامات موجب ناراحتی است، اما این لحظاتی است که باید با حس مسئولیت عمل کرد نه زیرکی. از آن مهم تر باید از سلامت پدر بزرگ و مادر بزرگ هایمان مراقبت کنیم. » 

در کنار تلفات جانی مبارزه با کرونا در ایتالیا که جان بیش از ۳۸۰۰ نفر را در سطح جهان گرفته، این کشور با به ویژه لطمه به صنعت گردشگری، باید با لطمات اقتصادی شیوع کرونا نیز مقابله کند.

مقامات واتیکان اعلام کرده اند در طول ماه آینده موزه های آن از جمله نقاشی های میکل آنژ بر سقف کلیسای سیستین – یکی از مراکز عمده جلب توریست در جهان -  تعطیل خواهد بود. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، مراسم عشای روز یکشنبه خود را در عوض ایراد به جماعتی که بطور معمول در میدان واتیکان گرد می آمدند، از طریق تلویزیون پخش کرد.

آخرین آمار تلفات کرونا در ایتالیا با توصیه های جدید وزارتخارجه بریتانیا در مورد سفر به شمال ایتالیا همزمان شده است. وزارت خارجه توصیه کرده که «سفر به تعدادی از نواحی شمال ایتالیا به موارد بسیار لازم محدود شود.» اداره بهداشت انگلستان (بخشی از بریتانیا) به هرکه از این منطقه به بریتانیا باز می گردد، گفته چه حامل عوارض بیماری باشند، چه نباشند، باید خود را به مدت ۱۴ روز در قرنطینه نگاه دارند.

دو شرکت هواپیمایی «ایزی جت» و «آلیتالیا» پروازهای خود را به برخی نواحی شمال ایتالیا لغو کرده اند.

در ساعات عصر روز یکشنبه، مقامات بریتانیا اعلام کردند سومین بیمار مبتلا به کرونا که مردی شصت ساله بود در بیمارستان عمومی منچستر شمالی در گذشته است. او اخیرا از سفر به شمال ایتالیا بازگشته و دچار بیماری های دیگری نیز بوده است.

در دیگر نقاط اروپا، فرانسه با شیوع گسترده تر بیماری، پس از ایران، کره جنوبی، ایتالیا و چین، در جایگاه پنجمین کشور جهان با بیشترین موارد ابتلا به کرونا قرار گرفت. 

فرانسه تایید کرده که تاکنون ۱۱۲۶ نفر – از جمله سه نماینده پارلمان -  در این کشور به ویروس کرونا آلوده  و ۱۹ نفر بر اثر عوارض آن درگذشته اند.

دولت فرانسه، در واکنش، اجتماعات بیش از ۱۰۰۰ نفر از جمله گروه های ملی، تظاهرات و ایاب و ذهاب عمومی را  ممنوع کرده است.

در بریتانیا، در گرماگرم بیشترین موارد کرونا در یک روز که تعداد آن به ۲۷۸ نفر رسیده، قرار است کمیته اضطرار «کبرا» با ریاست بوریس جانسون، نخست وزیر، تشکیل جلسه دهد. 

ممکن است دیدار نخست وزیر جانسون با مسئولان در روز دوشنبه به تصمیم دولت برای «تعویق» تلاش ها جهت مقابله با ویروس منجر شود که به معنای تایید آن خواهد بود که دیگر شانسی برای کنترل کووید ۱۹ وجود ندارد.

گفته می شود دولت بریتانیا در صدد است با گذراندن قوانین اضطراری، به دادگاه ها اجازه دهد از طریق فضای مجازی به پرونده ها ی قضایی رسیدگی کنند و نیز به سه میلیون داوطلب در بخش خدمات بهداشتی تضمین های شغلی بدهد. 

یورش مردم به خرید اقلام، سوپرمارکت ها در سراسر کشور را مجبور به اعمال جیره بندی برای مواد غذایی کرده است. انواع ماکارونی، شیربا تاریخ مصرف طولانی، آب، مواد ضدعفونی دست، سبزیجات کنسرو شده، و برخی داروهای کودکان در سوپرمارکت های «تسکو» جیره بندی شده و سوپرمارکت معظم «ویت رز» نیز خرید این أقلام از جمله مایعات ضدعفونی دست  را در بخش خرید اینترنتی خود محدود کرده است.

یک سخنگوی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستای بریتانیا گفته است که «جورج یوستیس» مصدر این وزارتخانه، «روز دوشنبه ۹ ام مارس، با مدیران سوپرمارکت های بزرگ کشور و نمایندگان صنایع ملاقات و در مورد چگونگی واکنش به کرونا گفتگو خواهد کرد. از جمله نکات مورد بحث، حمایت از گروه های آسیب پذیر و احتمالا تنهاست.»

در این میان، گفته می شود وضع مزاجی نازنین زاغری-رتکلیف که در حال حاضر در تهران در حبس است، پس از علائم ابتلا به کرونا رو به بهبود گذاشته است. او هنوز مورد آزمایش کرونا که به سرعت در سراسر ایران منتشر شده، قرار نگرفته است. مقامات ایران خانم زاغری-رتکلیف را به جاسوسی متهم کرده اند؛ اتهامی که هم از طرف او و هم از جانب دولت بریتانیا رد شده است.   

کشورهایی که کمتر در معرض شیوع ویروس کرونا بوده اند، اقداماتی قاطع در جهت کنترل آن مترتب کرده اند. درعربستان سعودی که در طول دو روز گذشته موارد ابتلا به بیماری از هفت به پانزده افزایش یافته، تایید کرده برای جلوگیری از شیوع بشتر بیماری، مدارس و دانشگاه ها و نیز فعالیت های حوزوی و قران خوانی در مساجد را تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد کرد. عربستان همچنین بزرگترین رویداد ورزشی این کشور، «بازی های سعودی» که ۶۰۰۰ ورزشکار در آن شرکت می کنند را تا مدت نامعلومی به عهده تعویق انداخته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایالات متحده، گفته می شود کشتی تفریحی گراند پرنسس که به خاطر وجود ۲۱ مورد ابتلا به کرونا در میان مسافران کشتی از بازگشت به بندر سانفرانسیسکو منع شده بود، در بندر اوکلند لنگر خواهد انداخت. مسافران کشتی که در میان آن ها ۱۴۲ شهروند بریتانا نیز هستند، پس از آزمایش کرونا، در صورت لزوم به مراکز قرنطینه اعزام خواهند شد.

تاکنون تنها در ایالت کالیفرنیا آزمایش کرونای ۱۱۴ نفر مثبت بوده در حالی که یک بیمار که پیشتر در میان مسافران سفر قبلی کشتی گراند پرنسس بوده، از عوارض آن درگذشته است. لیبی شَف، شهردار اوکلند گفته است: «این کاری درست است. ما نباید اجازه دهیم ترس هایمان انسانیتمان را تحت تاثیر قرار دهد.»

پیشتر، دونالد ترامپ گفته بود ترجیح می دهد برای پائین نگاهداشتن آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا، مسافران کشتی گراند پرنسس از آن خارج نشوند. او روز جمعه گفت:«من تیمی عالی از کارشناسان از جمله معاون ریاست جمهوری (مایک پنس) را دارم که بیست و چهارساعت روز در تلاشند. آن ها می خواهند مسافران کشتی تخلیه شوند. من ترجیح می دهم (در داخل کشتی) بمانند، اما به توصیه آن ها گوش می کنم. به آن ها گفته ام تصمیم نهایی با آن هاست.

© The Independent

بیشتر از جهان