قرنطینه اتباع استرالیا و نیوزیلند از شهر ووهان به جزیره پناهندگان

گوردون توماس، فرماندار جزیره کریسمس شدیدا از اتخاذ این تصمیم انتقاد کرد

چنین تصمیمی این جزیره را به «کولونی جزامی‌ها» تبدیل می‌کند - NICOLAS ASFOURI / AFP

در پی شیوع ویروس کورونا، استرالیا در حال برنامه‌ریزی برای انتقال شهروندان خود از چین به محل قرنطینه در جزیره کریسمس است.

هر دو کشور استرالیا و نیوزیلند در حال تدارک اقداماتی هستند تا شهروندان ایزوله ‌شده و آسیب‌پذیر خود را از شهر ووهان، مرکز شیوی بیماری، و بقیه مناطق استان هوبِی در چین، بیرون ببرند و آنها را به مدت دو هفته قرنطینه کنند.

افراد، به ترتیب برعکس زمان ورودشان به چین، از استان هوبی به یک بازداشتگاه مهاجران در جزیره کریسمس که ۲۶۰۰ کیلومتر از سرزمین اصلی استرالیا فاصله دارد، منتقل می‌شوند.

گوردون توماس، فرماندار جزیره کریسمس، در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی از این اقدام انتقاد کرد و گفت که با این کار، این جزیره را به «کولونی جزامی‌ها» تبدیل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز بازداشت مهاجران (در جزیره کریسمس) که به خاطر اسکان پناهندگان و پناهجویان مشهور شده است، به طرز بحث‌برانگیزی در مارس ۲۰۱۹ با صرف هزینه‌ای معادل ۱۸۵ میلیون دلار، بازگشایی شد.

این مرکز در اوج فعالیت خود هزاران نفر را اسکان داده بود و به علت شورش و ناآرامی و مرگ برخی از بازداشت شدگان، بدنام شده بود.

تنها ساکنان آن مرکز، چهار خانواده سریلانکایی هستند و به آنها اطلاع داده نشده است که افراد تخلیه شده از چین، به زودی به این مرکز آورده می‌شوند.

خانواده موروگاپان در ماه اوت گذشته به این جزیره دورافتاده در اقیانوس هند فرستاده شدند و در حال حاضر کارزاری را با حمایت سازمان ملل راه انداخته‌اند تا آنها را به شهرشان، بیلولا، در کوینزتاون بازگردانند.

پرواز هواپیمایی کانتاس جهت انتقال افراد مذکور از نزدیک با دولت چین هماهنگی خواهد شد و شهروندان باید بخشی از هزینه انتقال و قرنطینه را بپردازند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، گفته است که اولویت با انتقال افراد کم سن و سال، نوزادان، و اشخاص مسن است.

او گفته است: «تمرکز ما مخصوصا روی افرادی است که آسیب‌پذیرترند.»

موریسون همچنین گفت که برنامه زمانی برای تخلیه اتباع خارجی بسیار محدود است، و اولویت با کسانی است که برای مدت کوتاهی به این کشور سفر کرده‌اند، نه آنهایی که خانوادهاشان در این استان چین زندگی می‌کنند، یا کسانی را در آنجا دارند که از آنها حمایت کند.

۶۰۰ شهروند ثبت شده استرالیایی و حدود ۵۳ شهروند نیوزیلند در شهر ووهان (مرکز شیوع این ویروس مرگبار) هستند.

موریسون توضیح داد که هیچ تضمینی وجود ندارد که هواپیمای کانتاس بتواند فرود بیاید و پیچیدگی‌ها و مشکلات زیادی دارد که باید رفع شوند.»

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، تأیید کرده است که مقامات دولت او از نزدیک با مقامات استرالیایی همکاری می‌کنند تا شهروندان آن کشور را برای ترک استان هوبی چین یاری کنند.

طبق آمار تأیید شده، تاکنون در چین ۱۳۲ نفر در اثر ابتلا به ویروس کورونا جان باخته‌اند.

تا لحظه تدوین این خبر، هیچ موردی از مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کورونا در خارج از کشور چین گزارش نشده است.

در استرالیا شش مورد ابتلا به ویروس کورونا تأیید شده است و تعداد افراد مظنون به ابتلا در حال افزایش است.

اما پروفسور برندان مورفی، افسر ارشد پزشکی فدرال استرالیا، گفته است که «هیچ شواهدی دال بر انتقال این بیماری از انسان به انسان در استرالیا وجود ندارد.»

اعضای تیم فوتبال زنان چین پس از ورود به استرالیا جهت شرکت در مسابقات انتخابی المپیک، قرنطینه شدند.

هر دو کشور استرالیا و نیوزیلند به شهروندان خود توصیه کرده‌اند که از سفر غیرضروری به چین پرهیز کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان