امکان اعطای تخفیف مالیاتی برای صنایع هوایی و مسافرتی در آمریکا

معلوم نیست آیا هتل‌های دونالد ترامپ هم در این معافیت‌ها ذی‌نفع هستند یا نه

لری كودلو، مشاور اقتصادی كاخ سفید- ALEX WONG / AFP

روزنامه‌ واشینگتن پست با انتشار خبری به نقل از منابع آگاه گفت که «کاخ سفید در نظر دارد برای صنایع هوایی، مسافرتی و کشتی‌های کروز که به دلیل اشاعه ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، تخفیف مالیاتی در نظر بگیرد».

این موضوع درحالی عنوان شده است که کاهش شاخص‌های سهام در آمریکا نگرانی زیادی را دولت دونالد ترامپ ایجاد کرده است که رشد اقتصادی را یکی از نقاط قوت خود طی سال حضور در کاخ سفید قلمداد می‌کند. 

به نوشته این روزنامه‌ در خصوص مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفته و البته همچنان در «مرحله مقدماتی» است، مقامات کاخ سفید در نظر دارند معافیت‌های مالیاتی خاصی را برای صنایع صدمه دیده از شیوع ویروس‌کرونا در نظر بگیرند که از جمله این صنایع می‌توان به صنایع دریایی، مسافرتی و هواپیمایی اشاره کرد. 

طرح چنین موضوعاتی نشان‌دهنده چالش‌های کاخ سفید در خصوص پیامد‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا است در حالی که همزمان دونالد ترامپ و مسئولین کاخ سفید، به نوعی تلاش می‌کنند تبعات اقتصادی این اپیدمی را کمرنگ کنند. 

هنوز مشخص نیست که آیا چنین اقداماتی تسکین مناسبی برای بخش‌های مسافرتی و صنعت توریسم آمریکا خواهد بود واینکه چگونه این سیاست‌های جدید اعمال خواهد شد و اینکه آیا هتل‌های آقای ترامپ هم مشمول دریافت چنین معافیت‌های مالیاتی خواهند بود یا نه. چرا که این مساله وجود دارد که به دلیل ذی‌نفع بودن آقای ترامپ که خود مالک هتل‌های بسیاری در آمریکاست چنین تصمیمی اتخاذ شده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به علاوه به نوشته واشینگتن پست، در اینکه اندازه و میزان چنین کمک‌هایی چقدر می‌تواند باشد، بین مقامات کاخ سفید و نیز کنگره آمریکا اختلاف نظر وجود دارد.

روز جمعه، لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید تأیید کرد که دولت در حال بررسی مداخلات فدرال «به موقع و هدفمند» برای کمک به کارگران، بنگاه‌های اقتصادی و صنایعی است که از شیوع این بیماری آسیب دیده‌اند. 

اظهارات کودلو قطعی‌ترین پذیرش عمومی از طرف کاخ سفید بود که شرکت‌هایی به دلیل ویروس کرونا با صدمه جدی مواجه شده‌اند. 

کودلو در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی سی.ان.بی.سی و همچنین شبکه «فاکس اقتصادی»، صحبت از پیشنهاد یک «بسته محرک (اقتصادی)» بزرگتر را با طرح این ادعا که ویروس به صورت عمده در آمریکا «مهارشده»، رد کرد. 

کودلو به فاکس اقتصادی گفت: «شاید در مقیاس وسیع، برخی از بخش‌ها به کمک موقت نیاز داشته باشند.» اما او تأکید کرد که «ما نمی‌خواهیم ناشیانه عمل کنیم».

اما کودلو گفت که دولت آمریکا ممکن است به بخش‌های خاصی مانند صنایع گردشگری و صنایع هواپیمایی کمک کند. به گفته کودلو، دولت فدرال همچنین ممکن است به مشاغل کوچکی که ممکن است در طول شیوع بیماری به «پول نقدی» احتیاج داشته باشند، کمک کند.

میانگین صنعتی داو جونز در روز جمعه پس از یک هفته‌ آشفته در بازارهای جهانی، بیش از ۷۰۰ امتیاز سقوط کرد، اما به محض صحبت کودلو در رسانه‌های آمریکا، بازارها دوباره صعود کردند.

کودلو مشخص نکرد که چه نوع کمک‌های دولتی می‌تواند ارائه دهد. لایحه بودجه در پاسخ به تاثیرات ویروس کرونا که جمعه توسط ترامپ امضا شد، شامل هفت میلیارد دلار وام برای اداره صنایع و واحدهای تجاری کوچک بوده است. به گفته یکی از معاونان ارشد کنگره که به شرط ناشناس ماندن برای بحث در مورد برنامه ریزی داخلی با واشینگتن پست صحبت کرده است، کنگره ممکن است برای رونق اقتصاد، نیاز به تصویب لایحه اضطراری اضافی داشته باشد. 

براساس گزارش‌هایی که هفته پیش منتشر شد، با وجود ترس از گسترش ویروس کرونا ، نرخ بیکاری در آمریکا دوباره در حال کاهش است. اما این گزارش عملکرد اقتصاد در ماه فوریه را نشان می‌دهد، پیش از آن که ترس از کرونا در آمریکا گسترش یابد. بازار سهام آمریکا با وجود گزارش مشاغل شدید، روز جمعه دوباره در حال نوسان بود، زیرا صدهزار مورد جدید ویروس کرونای ثبت شده در سراسر جهان گزارش شده است.

طی دو هفته گذشته، مقامات کاخ سفید، از جمله کودلو، به تلاش برای به حداقل رساندن خطر ویروس کرونا به منظور تثبیت بازارها و اقتصاد آمریکا متهم شده‌اند.

بیشتر از اقتصاد