اعلام حالت اضطراری در کالیفرنیا در پی افزایش تلفات کرونا در آمریکا

شمار تلفات در ایالات متحده آمریکا به ۱۱ تن رسیده است

قفسه‌های خالی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سان‌رافائل، یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا در آمریکا-JUSTIN SULLIVAN/ AFP

نخستین مورد تلفات ویروس کرونا در کالیفرنیا یکی از مسافران یک کشتی سیاحتی است که پس از مرگ وی در این ایالت حالت اضطراری اعلام کردند.

این مرد ۷۱ ساله در بیمارستانی در «پلیسر کانتی» در نزدیکی ساکرامنتو درگذشت و از وضعیت سلامت خوبی برخوردار نبود. با مرگ این شخص، شمار تلفات در ایالات متحده به ۱۱ نفر رسید و اکنون حداقل ۱۵۰ نفر در ۱۶ ایالت این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند که ۵۳ نفرشان در کالیفرنیا هستند.

به گفته مقامات بهداشت این ایالت، این مرد یکی از دو مسافر کشتی سیاحتی گرند پرنسس بود که احتمالاً ماه پیش در این کشتی و در مسیر بین سان‌فرانسیسکو و مکزیک، به آن بیماری مبتلا شدند.

آن کشتی سپس به سفرش تا هاوایی ادامه داد و روز چهارشنبه بعد از آن که ۲۰ سرنشین آن بیمار شدند، به بندر مبداء در سانفرانسیسکو بازگشت.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، گفت که این کشتی سیاحتی که دارای هزاران مسافر است، تا انجام آزمایش روی خدمه و مسافرانی که احساس می‌کنند علایم بیماری کرونا دارند در دریا باقی خواهد ماند.

او افزود، مقامات بهداشت ایالت کالیفرنیا با همکاری مراکز مهار و پیشگیری بیماری در ایالات متحده به سراغ حدود ۲۵۰۰ مسافر این کشتی رفتند که در مراحل قبلی سفر پیاده شده بودند.

بعد از آن که مقامات بهداشت، ابتلای ۵۳ نفر به ویروس کرونا (بیش‌ترین آمار ابتلا در یک ایالت آمریکا) را در کالیفرنیا تایید کردند، آقای نیوسام  در واکنش به شیوع ویروس کرونا شرایط اضطراری سراسری در این ایالت اعلام کرد.

مرگ آن مسافر کشتی تفریحی در کالیفرنیا، نخستین تلفات ویروس کرونا در خارج از واشنگتن است. در واشنگتن دست‌کم ۳۹ نفر در منطقه سیاتل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۰ نفر جان سپرده‌اند.

هم واشنگتن و هم فلوریدا در آخر هفته گذشته حالت اضطراری اعلام کرده‌اند و هاوایی هم روز چهارشنبه به آنها پیوست.

مجلس نمایندگان ایالات متحده هم روز چهارشنبه به اتفاق آرا مبلغ ۸.۳ میلیارد دلار برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و تولید واکسن کرونا تصویب کرد.

اکنون ویروس کرونا بیش از ۹۵ هزار و ۳۰۰ نفر را در جهان مبتلا کرده است و جان بیش از ۳۲۰۰ نفر را گرفته است.

در ایتالیا از روز پنج‌شنبه تمام مدارس و دانشگاه‌ها را تا ۱۵ مارس تعطیل اعلام کرده‌اند. در آن کشور، کرونا نزدیک به ۳۰۹۰ نفر را مبتلا کرده است و جان ۱۰۷ نفر را گرفته است.

دانشمندانی که در چین در حال تحقیق در مورد بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا به نام کووید ۱۹ هستند، می‌گویند دو گونه اصلی این ویروس را که وارد بدن انسان می‌شود و بیماری ایجاد می‌کند، کشف کرده‌اند.

به گفته این دانشمندان، یک گونه از این ویروس که حالت تهاجمی‌تری دارد و در شهر ووهان چین شیوع یافت، حدود ۷۰ درصد بیماران مورد آزمایش را مبتلا کرده است و ۳۰ درصد بقیه را هم گونه‌ای مبتلا کرده است که حالت تهاجمی کم‌تری دارد.

محققان مدرسه علوم زیستی دانشگاه پکن و موسسه پاستور شانگهای، که زیر نظر فرهنگستان علوم چین است، گوشزد کرده‌اند که داده‌های مورد مطالعه‌شان محدود است و برای شناخت بهتر سیر تکاملی این ویروس باید داده‌های بیشتری را بررسی کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان