سران قبایل لیبی خواستار پایان دادن به بحران نظامی در کشور هستند

حضور نیروهای خارجی در طرابلس، مانع پیشرفت گفت و گو های صلح می شود

سران قبایل لیبی حمایت خود را از ارتش ملی لیبی اعلام کردند. عکس از: ‏AFP‏

در پی تشدید بحران جنگ در لیبی و تداوم تلاش های منطقه ای و بین المللی برای پایان دادن به بحران جنگ در این کشور، قبایل بزرگ لیبی که نقش تأثیر گذاری در تمام عرصه های سیاسی، امنیتی و اجتماعی دارند، طی چند روز گذشته جلساتی را به منظور بررسی چالش های امنیتی، در شهر ترهونه دایر کرده بودند. پس از پایان نشست ها، رهبران قبایل لیبی ضمن تأکید بر صلح و آشتی، مخالفت خود را با حضور سازمان ها و گروه های افراطی ابراز داشته و خواستار سلب اعتماد از دولت وفاق ملی شدند. همچنان، رهبران قبایل یاد شده حمایت خود را از ارتش ملی لیبی در راستای دفاع از میهن ابراز داشته و تأکید کردند که ارتش ملی بایستی تلاش های خود را برای پایان دادن به بحران نظامی و نابودی شبه نظامیان افزایش دهد.

در مقابل، فرماندهی ارتش ملی لیبی از تصمیمات بزرگان قبایل استقبال کرده و افزوده است که حفظ امنیت و ارزش های ملی، مسئولیت ارتش است و برای همین منظور نیروهای ارتش ملی برای پایان دادن به چالش های کنونی از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد تا شهروندان لیبی در کمال آزادی و آرامش زندگی کنند.

در همین راستا، حمد العبیدی، عضو پارلمان لیبی تصریح کرد: حضور جنگجویان خارجی اجیر شده در کشور و افزایش خشونت ها که منجر به بسته شدن میدان های نفتی شده است، رهبران قبایل را به ابراز مخالفت وا داشته است، به ویژه این که حضور نیروهای بیگانه برای ملت به هیچ صورتی قابل پذیرش نیست. البته از آن جا که قبایل لیبی نقش اساسی در تصمیم گیری های بزرگ جامعه دارند، رهبران قبایل یاد شده سعی می کنند با استفاده از نفوذ و قدرت خود، از تشدید بی ثباتی و نا امنی جلوگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دولت وفاق ملی و احزاب سیاسی وابسته به آن، مخالفت خود را با اعلامیه سران قبایل ابراز داشته و تمام تصمیم گیری های نشست قبایل را رد کرده است. البته طرف های دیگری که در تنش های دو جانب بی طرفی را اختیار کرده و راهبرد نظامی را نمی پذیرند، نیز اعلامیه سران قبایل را غیر قابل پذیرش تلقی کردند.

در همین راستا، محمود المغربی، روزنامه نگار لیبی، گفت: بایستی نشست سران قبایل به صورت زنده از طریق شبکه های تلویزیونی پخش می شد تا مردم نسبت به شخصیت های اشتراک کننده و تصمیم های که اتخاذ شده است آگاهی پیدا می کردند. اما اکنون که ملت از چگونگی نشست سران قبایل و شرکت کنندگان، اطلاع درستی در دست  ندارد، نمی تواند در قبال اعلامیه نشست سران قبایل تصمیمی اتخاذ کند.

ناظران بدین باورند که نشست سران قبایل در زمانی صورت گرفت که حوادث بندر طرابلس در هفته گذشته، گفت و گو های سیاسی را با بن بست ور به رو کرد، اکنون این نشست به جای این که دیدگاه ها را به هم نزدیک کند، منجر به افزایش شک و تردید ها می شود.

از سوی دیگر، خالد الترجمان، رئیس انجمن کار گروه ملی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: اعلامیه نشست سران قبایل، جامعه جهانی را با چالش رو به رو می کند، زیرا نمایندگان همه ای قبایل لیبی، حتی قبیله های که مناطق آن ها در کنترل شبه نظامیان می باشد، اعلام کرده بودند که جز رسیدن به توافقی با گروه های شبه نظامی در پایتخت، دیگر هیچ راه حلی برای پایان دادن به بحران جنگ در کشور وجود ندارد.

البته اعلامیه نشست سران قبایل، تلاش های غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در لیبی را نیز با دشواری مواجه می کند. غسان سلامه توانسته بود گفت و گو های صلح را احیا کند و طرف های درگیر را به میز مذاکره بنشاند، اکنون با صدور اعلامیه سران قبایل، تلاش های فرستاده سازمان ملل متحد در لیبی نقش بر آب می شود، به ویژه این که غسان سلامه دو روز پیش در اعتراض به نقض آتش بس از سوی ارتش ملی لیبی، از حضور در مذاکرات صلح خودداری کرد. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در لیبی، از میزان نفوذ و قدرت رهبران قبایل آگاهی دارد و می داند که رد گفت و گو و تأکید بر این که بحران کنونی جز جنگ راه حل دیگری ندارد، می تواند تأثیر به سزایی در جامعه لیبی داشته باشد.

از سوی دیگر، ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی، اظهار داشته است که وی امیدواری به موفقیت مذاکرات ژنو ندارد، اما مخالفانش می گویند شروط پیشنهاد شده برای آتش بس دایمی از سوی ژنرال حفتر، مذاکرات را دچار چالش کرده است. حفتر گفته است زمانی می تواند با طرابلس آتش بس کند که نیروهای ترکیه و جنگجویان خارجی اجیر شده کشور را ترک کنند و تمام گروه های تروریستی منحل شوند.

خلیفه حفتر در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرده است که طرف های دیگر متعهد به حفظ آتش بس نمی باشند و با استفاده از گروه های مسلح، آتش بس را نقض می کنند، بنابر این، ارتش ملی سرگرم بررسی اوضاع طرابلس بوده و برای هر گونه اقدام احتمالی آمادگی دارد، مگر این که جامعه جهانی مسئولیت خود را در قبال آن چه وی از آن به عنوان اشغال ترکیه یاد کرده است، به دوش گیرد.

از جانب دیگر، علی الصول، عضو پارلمان لیبی با اشاره به شروط پیشنهاد شده از سوی ژنرال حفتر، تأکید کرده است که شروط مزبور مورد تصویب پارلمان قرار گرفته و غیر قابل بحث می باشد و شکی نیست تا هنگامی که نیروهای اجیر شده خارجی در کشور حضور داشته باشند، گفت و گو نمی تواند هیچ مفهومی داشته باشد.

اما محمد معزب، عضو شورای دولت وفاق ملی، گفته است که شروط پیشنهاد شده از سوی خلیفه حفتر، قابل اجرا نیست و البته نیروهای ترکیه طبق توافق نامه امضا شده میان دو جانب، برای حمایت از طرابلس آماده اند و تردیدی نیست که در این صورت، دولت وفاق ملی نیز خواستار خروج هر گونه نیروی خارجی خواهد شد که در حمایت از جانب مقابل مشغول جنگ است.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای نخستین به حضور نیروهای اجیر شده در لیبی اعتراف کرده و در یک نشست خبری در استانبول گفته است که نیروهای ترکیه به منظور همکاری و دادن آموزش نظامی به لیبی اعزام شده اند و البته افرادی از ارتش ملی سوریه (ارتش آزاد سوریه) نیز در کنار آن ها حضور دارند.

در همین حال، احمد العبود، تحلیل گر سیاسی در واکنش به تحولات اخیر، اظهار داشت: موفقیت روند مذاکرات برای پایان دادن به بحران جنگ در لیبی، بستگی به میزان توانایی جامعه بین المللی در راستای جلوگیری از اقدامات نظامی ترکیه که توافق نامه برلین را به صورت آشکار نقض می کند، دارد. وی افزود: تردیدی نیست که اردوغان و دولت وفاق ملی، به عنوان مانعی در مسیر صلح و آشتی قرار گرفته اند و اگر وضعیت کنونی برای مدتی دیگر ادامه یابد، ارتش ملی لیبی ناگزیر خواهد شد تا برای دفاع از میهن، وارد عمل شود و دست به اقدام مقتضی بزند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia