تداوم درگیری های لیبی منجر به رشد گروه های تروریستی می شود

گسترش درگیری ها در مناطق مرکزی، به سود گروه داعش است

عکس از: گیتی (اندیپندنت عربی) .

در ادامه درگیری ها در لیبی، نیرو های ژنرال خلیفه حفتر، حملات هوایی خود را بر مواضع نیرو های وابسته به دولت وفاق ملی در شهر های سرت و مصراته در شرق طرابلس تشدید کردند. در جریان این درگیری، فرودگاه مصراته هدف حمله قرار گرفته و منجر به خسارت های جانی و مالی فراوان و متوقف شدن پرواز های این فرودگاه شد. در حالی که طرابلس و اطراف آن شاهد یک آرامش محتاطانه است اما تحولات نظامی، جنگ را به سوی مناطق مرکزی کشور سوق می دهد. آگاهان امور امنیتی، از احتمال بازگشت جنگجویان وابسته به گروه های تروریستی به این مناطق به ویژه در شهر سرت که در گذشته به عنوان سنگر اصلی گروه های تروریستی شناخته می شد، ابراز نگرانی می کنند. به باور این آگاهان، نا آرامی های اخیر می تواند زمینه ای بازگشت گروه های تروریستی را فراهم کند و نیرو های وابسته به داعش که در سال 2016 از این مناطق توسط نیروهای دولت وفاق ملی بیرون رانده شده بودند بار دیگر به انتقام جویی بپردازند.

تکرار سناریوی سال 2015

پس از بمباران فرودگاه مصراته که یگانه بندر هوایی برای ساکنان مناطق غربی لیبی شناخته می شود، وزارت امور خارجه دولت وفاق ملی، شکایت رسمی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد سپرد، در این شکایت نامه، دولت وفاق ملی از شورای امنیت خواسته است تا مرتکبان این حمله را محکوم به مجازات کند و حامیان خارجی آن ها را از ادامه این وضعیت هشدار دهد.

در همین حال، طاها حدید، سخنگوی نیرو های مسئول تأمین امنیت شهر سرت در شرق طرابلس هشدار می دهد که تداوم درگیری ها، زمینه ای بازگشت مجدد نیرو های تروریستی را در این مناطق فراهم کرده است و بعید نیست که سناریوی کشمکش های سال 2015، بار دیگر تکرار شود. وی با اشاره به افزایش تهدید ها، گفت که پایگاه هوایی القرضابیه در قلب درگیری ها قرار گرفته و تلاش ها برای پراکنده کردن نیرو های وابسته به دولت وفاق ملی، منجر به ایجاد خلاء امنیتی و بازگشت داعش در این مناطق می شود، همان گونه که بمباران گردان 166 در سال 2015، شهر سرت را به بزرگترین پایگاه داعش در منطقه تبدیل کرد.

طاها حدید افزود: بمباران نیرو های امنیتی که طبق قانون اساسی کشور تشکیل شده و از گذشته تا کنون سر گرم مبارزه علیه نیرو های تروریستی می باشند، یک مسئله ای پرسش بر انگیز است، این نیروی ویژه که در 23 ژانویه 2017، به منظور مبارزه علیه گروه های تروریستی تأسیس شد اکنون توسط هواپیما های جنگی خارجی به ویژه هواپیما های روسی بمباران می شود.

جفره، مسیر تأمین مهمات به داعش

در مقابل، بخش رسانه ای فرماندهی کل در شرق کشور، ضمن تکذیب خبر استفاده از هواپیما های خارجی، گفت هواپیما های ارتش ملی، مواضعی را در فرودگاه سرت بمباران کرده است که به عنوان انبار مهمات جنگی استفاده می شود و پهپاد های ترکیه در آن جابجا شده است.

از سوی دیگر، عادل عبد الکافی، کارشناس امور نظامی خاطر نشان کرد که تحولات اخیر، لیبی را به سوی یک جنگ درازمدت سوق می دهد و زمینه ای رشد و بازگشت جنگجویان داعش را که عمدتا در جنوب کشور فعال بوده و سلول های خفته ای در سایر مناطق کشور دارند را فراهم می کند. این کارشناس نظامی علاوه کرد که در پی ناکامی در کنترل طرابلس، جنگ به سمت مرکز کشور سوق داده شد تا فشار بر نیرو های ژنرال حفتر کاهش یابد. البته کشاندن درگیری ها به مرکز کشور، زمینه ای فعالیت های تروریستی داعش را گسترده تر کرده و کشور را بیش از پیش در عمق بحران فرو می برد. عبد الکافی هشدار داد که لیبی بار دیگر در آستانه ای سقوط در باتلاق تروریسم است اما با توجه به حضور نیرو های آفریکوم، پیشروی داعش در جنگ به گونه ای سال 2015، ممکن نیست و احتمال نمی رود که شهر سرت به صورت کامل به تصرف نیرو های داعش در آید.

در همین حال، مردم لیبی به نشست برلین که قرار است تا پایان سال 2019 برگزار شود، چشم دوخته اند و آرزو دارند این نشست بین المللی بتواند، لیبی را از ورطه ای نا امنی ها کنونی نجات دهد و کشور را به سوی آرامش و دموکراسی سوق دهد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه