مکرون: توافق بازرگانی بریتانیا و اتحادیه اروپا بسیار سخت است

پیشتر، وزیر خارجه فرانسه هشدار داده بود که بریتانیا و اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات «یکدیگر را تکه تکه» خواهند کرد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در اجلاس ناتو- دسامبر ۲۰۱۹- ADRIAN DENNIS / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، می‌گوید «مطمئن نیست» تا تاریخ ۳۱ دسامبر سال جاری و اتمام دوره انتقالی برگزیت، میان بریتانیا و اتحادیه اروپا یک پیمان بازرگانی به امضا برسد. 

رئیس‌جمهوری فرانسه ضمن تلاش برای دادن اطمینان خاطر به صنایع ماهیگیری و کشاورزی، پیش‌بینی کرد که مذاکرات مذکور «بسیار سرسختانه» باشد. 

او در دیدار از یک نمایشگاه کشاورزی در پاریس افزود، مذاکرات «بسیار پرفشار خواهد بود» و مطمئن نیست «تا پایان سال به یک توافق جهانی دست پیدا کنیم.»

پیشتر، وزیر خارجه فرانسه نیز هشدار داده بود که بریتانیا و اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات مذکور که قرار است در روز ۲ ماه مارس آغاز شود، «یکدیگر را تکه تکه» خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که خواهان توافقی شبیه به توافق بازرگانی میان کانادا و اتحادیه اروپاست که بخش اعظم اقلام صادرات و واردات میان دو بلوک را از تعرفه بازرگانی مستثنی می‌کند.

قرار است وزرای کابینه بریتانیا در روز سه‌شنبه سندی را تصویب و به امضا برسانند که اهداف مذاکراتی این کشور را پیش از انتشار آن در روز پنجشنبه تعیین می‌کند.

یک بیانیه نخست وزیری بریتانیا می‌گوید:«بریتانیا چندین بار خاطرنشان کرده است، و بازهم تکرار می کند، که خواهان توافقی شبیه به توافق کانادا (با اتحادیه اروپا) است. 

اما میشل بارنیه، صدر هیئت مذاکراتی اتحادیه اروپا در مورد برگزیت گفته است که توافق (بازرگانی) با بریتانیا غیرممکن است، مگر اینکه این کشور از مقررات اتحادیه اروپا پیروی کند.

روز شنبه آقای مکرون به کشاورزان فرانسوی وعده داد که در چارچوب سیاست کشاورزی واحد اتحادیه اروپا، از یارانه‌های کشاورزی به آن‌ها حفاظت می‌کند.

او همچنین با توجه به این که دسترسی جاری ماهیگیران فرانسوی به آب‌های بریتانیا با برگزیت به خطر خواهد افتاد، گفت از منافع آن‌ها نیز حمایت خواهد کرد.

آقای مکرون افزود: «آقای جانسون کارت برنده‌ای در دست دارد که آن ماهیگیری (در آب‌های بریتانیا) است. او با این امتیاز سعی خواهد کرد به بازار دسترسی پیدا کند.»

رئیس جمهوری فرانسه گفت، اگر ماهیگیران فرانسوی متضرر شوند، برای آن خسارت خواهد خواست.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent