عربستان : آغاز هر نوع گفت و گو با تهران مستلزم تغییر رفتار ایران است

سیاست های تهدید آمیز ایران، عامل اصلی تنش ها در منطقه است

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی. عکس از: ‏AFP‏

شاهزاده فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه گذشته، وجود هرگونه ارتباط یا پیام خصوصی و یا پنهانی میان ریاض و تهران را تکذیب کرده و تأکید کرد تا هنگامی که ایران سیاست و رفتار خود را تغییر ندهد، هیچ گونه گفت و گوی با آن کشور صورت نخواهد گرفت.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست "گفت و گوی امنیتی مونیخ" ضمن تأکید بر لزوم کاهش تنش ها در منطقه گفت: سیاست های تهدید آمیز و رفتارهای پر مخاطره تهران، امنیت و اقتصاد جهان را تهدید می کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، رژیم ایران را عامل اصلی بی ثباتی در منطقه دانسته و بر لزوم تغییر رفتار ایران پیش از آغاز هر گونه مذاکره با آن کشور تأکید کرده و در باره پیام ارسال شده به تهران گفت: پیام ارسال شده از عربستان سعودی به تهران یک پیغام واضح و آشکار بوده و هیچ چیزی در مورد آن پوشیده نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده فیصل گفت: در ماه سپتامبر گذشته ایران تأسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف حمله قرارداده و 16 موشک را بر تأسیسات نفتی شلیک کرد و این حادثه، اقتصاد جهانی را به شدت آسیب پذیر کرد، بنابر این، زمانی می توانیم مسئله ای مذاکره با ایران را مطرح کنیم که تهران اذعان کند بر این که اقدامات تهاجمی ایران، امنیت منطقه را در خطر انداخته و تأثیر منفی بر اقتصاد جهان گذاشته است.

در پیوند به حمایت ایران از شبه نظامیان حوثی در یمن و نقش آن کشور در حملات موشکی حوثی ها به عربستان سعودی، شاهزاده فیصل اظهار داشت: عربستان سعودی از هر طرح صلح که منجر به پایان جنگ در یمن شود، پشتیبانی می کند و امیدوار است حوثی ها منافع یمن را بر منافع ایران ترجیح دهند.

وی علاوه کرد: حوثی ها با پذیرفتن مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی در 14 ماه سپتامبر گذشته، ثابت کردند که آن ها شریک و متحد ایران نیستند بلکه ابزاری در دست ایران هستند که تهران هر گونه بخواهد از آن ها استفاده می کند.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی ضمن تمجید از گستردگی روابط استراتژیک میان ریاض و واشنگتن، علاوه کرد که عربستان سعودی تعلقات صمیمانه با ایالات متحده داشته و دو کشور در عرصه های مختلف با هم هماهنگی و همکاری دارند.

وی افزود: به رغم تنش های موجود در خاورمیانه، امیدواری های نیز در افق منطقه پدیدار است و چشم انداز سال 2030، عربستان سعودی عامل عمده ای برای رشد و توسعه اقتصادی در این گستره جغرافی خواهد بود و البته عربستان سعودی سعی دارد در دوره تصدی ریاست اجلاس سران گروه 20 اقدامات بزرگی را به منظور بهره برداری از فرصت های فراهم شده اقتصادی در قرن بیست و یکم، اتخاذ کند.

در مقابل، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مونیخ، گفت: پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، عربستان سعودی سعی در برقراری روابط با ایران داشت، اما به محض این که ایران به قتل سلیمانی واکنش نشان داد، تلاش های ریاض برای از سرگیری روابط با ایران متوقف شد.

در پیوند به تنش میان تهران و واشنگتن، ظریف گفت: امتناع دونالد ترامپ از دیدار با حسن روحانی به این دلیل است که مشاوران رئیس جمهور آمریکا مشورت های نادرستی به وی می دهند که گویا دولت ایران در حال فروپاشی و سقوط است و در پرتو همین مشورت ها، دونالد ترامپ از هنگام خروج از برجام در سال 2018، تا کنون در انتظار سقوط دولت ایران است.

ظریف علاوه کرد: همین رایزنی ها و برداشت های نادرست، منجر به عدم پذیرش پیشنهادهای فرانسه، ژاپن و برخی دیگر از کشورها از سوی دونالد ترامپ شد، زیرا تردیدی نیست که مذاکرات با دولتی که در حال فروپاشی باشد، نمی تواند هیچ معنا و مفهومی داشته باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia