پس از تبرئه‌ ترامپ، کاخ سفید اقدام به استیضاح را «شرم‌آور» خواند

جمهوریخواهان می‌گویند، استیضاح اشتباه بزرگ دمکرات‌ها بود

دونالد ترامپ و همسرش ملانیا پس از سخنرانی در کاخ سفید، ۶ فوریه ۲۰۲۰-AFP

دونالد ترامپ و کاخ سفید با حمله به «دموکرات‌ها»، آنان را به تلاشی «دغل‌کارانه» برای استیضاح متهم کردند. این حملات پس از آن رخ داد که سنای آمریکا ترامپ را از دو اتهامی که متوجه او بود، تبرئه کرد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا او انرژی‌اش را بر روی پیروزی مجددش در انتخابات ریاست جمهوری آتی متمرکز کند.

مجلس سنای آمریکا در یک حرکت حزبی، در دو مورد اتهامی که از سوی کنگره مطرح شده بود، رأی به عدم محکومیت رئیس جمهوری این کشور داد. نمایندگان سنا در رسیدگی به دو اتهام ترامپ مبنی بر سوء‌استفاده از قدرت و ایجاد مانع برای تحقیقات کنگره، به ترتیب با  52-48 و 53-47  رأی، ترامپ را تبرئه کردند.

ترامپ سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا بود که کارش به استیضاح کشید، اما رأی سنا به این معنی است که وی می‌تواند همچنان قدرت را در کاخ سفید در دست داشته باشد  و برای دور دوم نیز در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «استیضاح دغل‌کارانه‌ای که به دست دموکرات‌ها انجام شد، به حقانیت و برائت کامل رئیس جمهوری، دونالد ترامپ منتهی شد. همان‌گونه که ما از ابتدا گفته‌ بودیم، وی بی‌گناه است.»

این بیانیه افزود: «مجلس سنا به رد مواد اتهامی بی‌اساس استیضاح رأی داد و تنها مخالفان سیاسی رئیس جمهوری – شامل تمام دموکرات‌ها و یک جمهوری‌خواه شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری – به این موارد ساختگی رأی دادند.»

در ادامه این بیانه آمده است: «در قالب آن چیزی که امروز به سنت پایدار دموکرات‌ها بدل شده است، این استیضاح اقدام مخرب دیگری برای محروم کردن رئیس جمهوری از حقوقش بود و بر پایه یک سری دروغ‌ها بنا شده بود.»  

میت رامنی، سناتور میانه‌رو که در سال 2012 نامزد «حزب جمهوری‌خواه» برای ریاست جمهوری بود، بر خلاف قاعده به محکومیت و حذف این رئیس جمهوری عوام‌گرا و محافظه‌کار از قدرت رأی داد و با این کار، آینده سیاسی خود را نیز به خطر انداخت. این نشان می‌دهد که حزب جمهوی‌خواه در طول هشت سال گذشته تا چه حد تغییر کرده است.    

با وجود آن که بیش از نیمی از آمریکاییان بر این باور بودند که اقدامات او نامناسب بوده است و سزاوار استیضاح و حذف از قدرت است، رای سنا به ترامپ احساس برحق بودن خواهد داد.

«دموکرات»‌های کنگره در اواخر سال گذشته میلادی اقدام به اسیتضاح ترامپ کردند. آنها رئیس جمهوری آمریکا را به دلیل فشارآوردن به مقامات ارشد اوکراین برای تحقیق درباره رقبای سیاسی وی، همچون معاون رئیس جمهور اسبق، جو بایدن، به سوء‌استفاده از قدرت متهم کردند و افزون بر آن، مدعی شدند که ترامپ بر سر راه تحقیق و تفحص کنگره درباره موضوع اوکراین، سنگ‌اندازی کرده است.  

ترامپ در توییتر اعلام کرد که قصد دارد در ظهر روز پنجشنبه درباره این استیضاح بیانیه‌ای صادر کند. همچنین، هواداران و اعضای کارزار انتخاباتی وی از این فرصت برای تاختن به «دموکرات‌ها» استفاده کردند.

مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ، برد پارسکیل، گفت: «رئیس جمهوری به طور کامل تبرئه شد و حالا دوباره زمان رسیدگی به امور مردم آمریکاست. دموکرات‌های عاطل و باطل می‌دانستند که توان شکست دادن او را ندارند، به همین خاطر دست به استیضاح او زدند. این آزمون زشت، بخشی از یک کارزار تاکتیکی برای بی‌اعتبار ساختن رای 63 میلیون آمریکایی در سال 2016 بود و تلاشی بود آشکار برای تاثیر گذاردن بر انتخابات 2020، آن هم تنها نُه ماه پیش از آن. از آنجایی که کارزار رئیس جمهوری در نتیجه این اقدام عبث بزرگ‌تر و نیرومندتر شده است، از این استیضاح دغل‌کارانه به عنوان بدترین اشتباه محاسباتی در تاریخ سیاسی آمریکا یاد خواهد شد.»    

هفت مدیر «دموکرات» مجلس نمایندگان، به سرپرستی رئیس کمیته اطلاعاتی کنگره، آدام شیف، که رئیس جمهوری سعی کرد با «دغلباز» خواندنش وی را تحقیر کند ، در هنگام ارائه دلایل استیضاح، چندین ساعت در سنا به ایراد سخنرانی پرداختند و استدلال کردند که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی در ماه نوامبر دست به تقلب خواهد زد تا برای دور دوم در قدرت باقی بماند، و چاره‌ای نیست مگر آن که کنار گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیف روز دوشنبه و تقریبا ملمتسانه از یکایک سناتور‌های «جمهوری‌خواه» خواست که برای حذف رئیس جمهوری که به شدت نزد محافظه‌کاران آمریکایی محبوب است، کمک کنند. وی گفت «هر یک رأی، حتی یک رأی از یک عضو سنا، می‌تواند مسیر تاریخ را تغییر دهد. می‌گویند یک مرد یا یک زن شجاع می‌تواند کار یک اکثریت را انجام دهد. اگر یکی از آنها در میان شما باشد، اکنون برخواهد خاست و خواهد گفت دیگر بس است.»

هرچند رامنی به این دعوت پاسخ داد، اما شیف و سایر «دموکرات»‌ها 67 رأی برای محکوم کردن ترامپ کم آوردند. محکومیت ترامپ تنها در یکی از موارد اتهامی هم می‌توانست وی را از قدرت به زیر کشد و باعث شود که معاونش، مایک پنس، به عنوان 46‌مین رئیس جمهوری آمریکا به جای او بنشیند.

قاضی ارشد ایالات متحده، جان رابرتس، با گفتن این که ترامپ «از اتهامات مطرح شده تبرئه شد» در ساعت 16:41 به وقت واشنگتن، پایان جلسه استیضاح را اعلام کرد. ترامپ که در قدرت باقی مانده است، اکنون فرصت خواهد داشت تا تقریبا به طور انحصاری بر روی کارزار انتخابات مجددش تمرکز کند. وی حالا از دل «داستان حماسی» استیضاح ظهور کرده است و با برخورداری از بالاترین میزان مقبولیت در دوران ریاست جمهوری‌اش، روز به روز به رقیبی سرسخت‌تر برای انتخابات تبدیل می‌شود.

رهبر جناح اکثریت سنا، میچ مک‌کانل، گفت که این استیضاح اقدامی بود که توسط سخنگوی کنگره، نانسی پلوسی، و جریان چپ افراطی حزب وی به راه افتاد و با عجله به گردن سنا انداخته شد. او گفت که اقدامات پلوسی نشان داد که این استیضاح یک کار «تماماً سیاسی» بود که از سوی نمایندگان «دموکرات» کنگره انجام شد؛ اتهامی که پلوسی و سایر «دموکرات‌ها» آن را نمی‌پذیرند.

اما با این حال، وی از پاسخ به این که آیا اقدامات ترامپ درست بوده است یا خیر، سر باز زد.

همچنین، مک‌کانل ادعا کرد که رهبران «دموکرات» سنا و کنگره در تلاش برای در دست گرفتن کنترل مجلس، سعی کردند که در کار آن اخلال ایجاد کنند. وی افزود که پلوسی به درستی متوجه شده بود که محبوبیت ترامپ افزایش یافته است. «حالا این استیضاح تبدیل به یک شکست سیاسی برای آنان شد. آنها آغازش کردند. فکر می‌کردند که ایده خوبی است، اما دستکم در کوتاه مدت برای آنان به یک  اشتباه بزرگ سیاسی بدل شد.»

وی ضمن مقایسه استیضاح ترامپ با اندرو جانسون در سال 1868، گفت: «آنها از او خوششان نمی‌آمد. یادآور همین وضعیت نیست؟ پیام من برای مجلس نمایندگان این است که از استیضاح تک‌حزبی دست بکشید.»

رهبر جناح اقلیت سنا، چاک شومر، چند دقیقه پس از سخنان مک کانل خطاب به خبرنگاران گفت که او سعی در لاپوشانی داشته است. وی با اعلام پیروزی اخلاقی در این استیضاح، گفت که اعضای حزبش با «سربلندی» جلسه استیضاح را ترک کردند.

شومر با بیان این که «به هم‌حزبی‌هایم افتخار می‌کنم»، افزود که آنها برای حقیقت و واقعیت جنگیدند. وی در ادامه گفت: «روز و هفته‌هایی بود که صداقت این ملت به محک آزمایش گذاشته شد ... اما بسیاری از جمهوری‌خواهان، از جمله رهبرشان مک‌‌کانل، از این آزمون سربلند بیرون نیامدند.»

وی در پاسخ به چرایی حمایت سناتورهای «جمهوری‌خواه» از ترامپ، گفت که آنها از رئیس جمهوری واکنش‌های احتمالی او می‌ترسند. شومر مدعی شد که تبرئه ترامپ «عملاً بی‌ارزش است»، چرا که هیچ شاهدی اجازه حضور در سنا را نیافت، که مقصر آن هم مک‌کانل بود.

شومر درباره آخرین اظهارات همتای جمهور‌ی‌خواهش در سنا گفت که «او به هیچ یک از اتهامات اشاره نکرد»، «تمامی کاری که وی کرد، حمله، حمله و حمله بود. حمله به دموکرات‌ها و حمله به کنگره.»

«جمهوری‌خواهان» در جریان استیضاح به اردو تقسیم شدند: عده‌ای به این نتیجه رسیدند که اقدامات ترامپ نادرست بوده است، اما در حد استیضاح یا عزل از ریاست جمهوری نیست. دسته‌‌ای دیگر اما به شدت بر این باور بودند که وی مرتکب هیچ خطایی نشده است و تنها در راستای منافع ملی عمل کرده است.

سناتورهای «جمهوری‌خواه» در این هفته ماراتنی از سخنرانی‌ها را در صحن سنا ارائه کردند که بیشترشان بازتاب دهنده نکاتی بود که از سوی تیم حقوقی ترامپ و در دفاع از او مطرح شده بود. سناتورهای این حزب موضوعات مختلفی را مطرح کردند، از جمله این که: ترامپ مرتکب اشتباه نشده است، اعمال وی قابل استیضاح نیست، و اساسا هر کاری که یک رئیس جمهوری انجام می‌دهد، از آنجایی که در راستای منافع ملی است، نمی‌تواند اشتباه باشد؛ نظری که البته از سوی بسیاری از حقوقدانان به چالش کشیده شد.  

هر دو اردوی «جمهوری‌خواهان» اظهار داشتند که رأی دهندگان باید تصمیم بگیرند که آیا اقدامات ترامپ تا حدی نادرست بوده است که باعث شود یک رئیس جمهوری جدید در ژانویه سال آتی سوگند ریاست جمهوری یاد کند، یا خیر. این موضوع ابتدا از سوی وکلای مدافع ترامپ مطرح شده بود، و سناتورها در واقع بازتاب دهنده نظرات آنان بودند.

سناتور لامار الکساندر که در آستانه بازنشستگی است، روز چهارشنبه در صحن سنا گفت: «قانون اساسی این اجازه را به سنا نمی‌دهد که تنها به دلیل این که اقدامات رئیس جمهوری نامناسب بوده است، او را از سمتش برکنار کند و از شرکت در انتخابات امسال محروم سازد.»

این سناتور «جمهوری‌خواه» از ایالت تنسی، در ادامه گفت: «پرسش این نیست که آیا رئیس جمهوری مرتکب اشتباهی شده یا خیر، بلکه نکته این‌جاست که این سنای ایالات متحده یا مردم آمریکا هستند که باید درباره آنچه ترامپ انجام داده، تصمیم بگیرند. من بر این باورم که قانون اساسی به روشنی مشخص می‌کند که مردم باید در این‌باره از طریق انتخابات ریاست جمهوری که روز دوشنبه در آیوا آغاز شد، تصمیم بگیرند.»

برخی حقوقدانان و «دموکرات‌های کنگره» هشدار می‌دهند که تبرئه ترامپ می‌تواند باعث شود که تیم حقوقی ترامپ تفسیر گسترده‌ از اختیارات ریاست جمهوری را به یک معیار قانونی در آمریکا بدل سازد که به نوبه خود، چنان اختیارات وسیعی به ترامپ و جانشینان وی خواهد داد که هیچ‌یک از روسای جمهوری پیشین تصورش را هم نمی‌کردند.

اما مارک هترینگتون، پرفسور علوم سیاسی از دانشگاه کارولینای شمالی، در این‌باره می‌گوید که موضوع اوکراین تنها یک نمونه از اقداماتی بود که از در زمره ویژگی‌های ریاست جمهوری ترامپ به شمار می‌روند. وی افزود: «به چالش کشیدن هنجارها و شکستن قوانین، از مفروضات حرفه اوست. ریاست جمهوری وی با چنین اقداماتی شناخته می‌شود.»

استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید، نیز گفت که رئیس جمهوری «از این که آخرین فصل از رفتار شرم‌آور دموکرات‌ها را پشت سر گذاشته است، خرسند است و امیدوار است که به نمایندگی از مردم آمریکا در سال 2020 و فراتر از آن، به کارش ادامه دهد.»

© The Independent