موج محبوبیت شیر خام و هشدار متخصصان

حجم زیادی از باکتری‌های بیماری‌زا‌، ویروس‌ها، کپک و سایر ریزمیکروب‌های موجود در شیر خام طی فرایند پاستوریزه‌ کردن از بین می‌روند

عکس تزیینی‌ــ تصویر یک لیوان شیر در مرتع‌ــ Canva

اخیرا تبلیغ مصرف شیر خام یا پاستوریزه نشده در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و برخی چهره‌های پرطرفدار در دنیای مجازی نوشیدن شیر خام را به دنبال‌کنندگان خود توصیه می‌کنند. با وجود هشدارهای متعدد مراکز بهداشت و درمان ایالات متحده، فروش شیر خام حتی در بحبوحه شیوع آنفلوانزای مرغی در دام‌ها رو به افزایش است و بر اساس داده‌هایی که به خبرگزاری اسوشیتدپرس رسیده، فروش هفتگی شیر خام در آمریکا در مقایسه با هفته‌های مشابه در سال گذشته، بین ۲۱ تا ۶۵ درصد افزایش یافته است.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، خطر ابتلا به آنفلوانزای مرغی در انسان تا حدی و به لطف فرایند پاستوریزه‌ کردن شیر که به غیرفعال‌ شدن ویروس‌ها در شیر‌های تجاری منجر می‌شود، پایین است. اما پیدا‌ شدن ذرات غیرمُسری ویروس، حتی در شیر پاستوریزه، این نگرانی را به وجود آورده است که شیر پاستوریزه‌نشده خطرات بیشتری را برای مصرف‌کنندگان آن به دنبال دارند.

شیر خام چیست؟

بیشتر انواع شیری که در جهان به فروش می‌رسد، تحت فرایند سترون‌ سازی (استریل شدن) قرار می‌گیرند که «پاستوریزه‌» نام دارد. طی این فرایند، شیر خام مدت کوتاهی تحت حرارت قرار می‌‌گیرد تا حجم زیادی از باکتری‌های بیماری‌زا‌، ویروس‌ها، کپک و سایر ریزمیکروب‌های موجود در آن از بین بروند یا غیرفعال شوند اما شیر خام این فرایند سالم‌سازی را پشت سر نگذاشته است.

به گفته الکس اوبراین، هماهنگ‌کننده کیفیت در مرکز تحقیقات لبنیات، «حتی شیر سالم‌ترین گاوها و تمیزترین مزارع و دامداری‌ها هم میکروب‌های زیادی دارند که می‌توانند شما را بیمار کنند. شاید بتوانید از طریق روش‌های دامداری بهداشتی این خطر را کاهش دهید، اما خطر همیشه وجود دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آیا شیر خام شما را بیمار می‌کند؟

دونالد شافنر، رئیس بخش علوم غذایی دانشگاه راتگرز، می‌گوید: «ما می‌دانیم که شیر خام ماده غذایی پرخطری است و کسانی که شیر خام مصرف می‌کنند، با مسمومیت از جمله اسهال و استفراغ مواجه می‌شوند که اگر این علائم حاد باشند، بستری می‌شوند یا حتی ممکن است بمیرند.» او با تاکید بر خطرات بیشتر شیر خام برای کودکان تاکید کرد که سیستم ایمنی بدن کودکان در حال رشد است و به همین دلیل بیشتر مستعد بیماری‌ است.

به گزارش یاهولایف، در سال ۱۹۳۸ شیر خام یکی از معضلات اصلی سلامتی در ایالات متحده بود و قبل از اینکه روش پاستوریزه‌ کردن شیر به وجود بیاید، عامل اصلی حدود ۲۵ درصد بیماری‌های مربوط به غذا و نوشیدنی‌ به شمار می‌رفت. در سال‌های اخیر شیر خام دوباره بسیار محبوب شده است، زیرا چهره‌های مشهوری مانند گوئینت پالترو، بازیگر سینما، و رابرت اف کندی جونیور، نوشیدن شیر خام را تبلیغ و کودکان را هم به مصرف آن تشویق می‌کنند.

با این همه سازمان غذا و دارو با توجه به اینکه در حدود ۲۰ درصد نمونه‌های شیر پاستوریزه هم ذرات غیرفعال ویروس آنفلوانزای مرغی یافت شده، درباره مصرف شیر خام هشدار داده است.

بیشتر از بهداشت و درمان