هوس شکلات، چیپس و بستنی درباره بدنمان چه می‌گوید؟

برخی مطالعات نشان داده است که کمبود منیزیم هم میل و اشتیاق به شیرینی را بیشتر می‌کند

عکس تزیینی‌ــ تصویر بستنی‌ــ Canva

ساعت ۱۱ صبح است و به این فکر می‌کنید که سراغ یک تکه شکلات بروید تا با چای میل کنید. ساعت ۳ بعدازظهر دلتان برای کمی چیپس لک می‌زند و کمی‌ بعد به بستنی فکر می‌کنید.

هوس‌های غذایی تمایلاتی شدیدند. از طرفی، بسیاری از ما می‌توانیم در عرض چند ثانیه خودمان را به کشو تنقلات برسانیم. همین تنوع و دسترسی راحت مقاومت در برابر این خوراکی‌ها را سخت‌تر می‌کند. ما معمولا غذاها و نوشیدنی‌هایی را دوست داریم که می‌دانیم تنها برای مصرف هرازچندگاه خوب‌‌اند و مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند برای سایز دور کمر، دندان‌ و خلق‌و‌خویمان مضر باشد و حتی اعتیاد به مصرف آن‌ها را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سان، راب هابسون، متخصص تغذیه، می‌گوید: «اگر از دریچه نظریه تکامل به موضوع نگاه کنید، متوجه می‌شوید که شیرینی و غذاهای پرچرب منبع انرژی بوده‌اند و ما ذاتا به سمت آن‌ها گرایش داریم. آزاد شدن دوپامین هم کمی اعتیادآور است، زیرا مرکز پاداش/لذت را تحریک می‌‌کند و به‌سرعت حس خوبی در ما به وجود می‌آورد.» اما برخی از این تنقلات می‌تواند مشکلات اساسی سلامتی مانند بی‌خوابی یا کمبود ویتامین به دنبال داشته باشند، بنابراین بهتر است از همان اول مراقب‌ باشید. به برخی از این ‌خوراکی‌های هوس‌برانگیز در ادامه اشاره می‌کنیم:

شکلات

شکلات گل سرسبد تنقلات است. لیلی سوتر، متخصص تغذیه، می‌گوید مواد غذایی سرشار از قند و چربی مانند شکلات هوس‌برانگیزند چون ترشح هورمون‌هایی مانند دوپامین و سروتونین را که حس خوبی به انسان می‌دهند، تحریک می‌کنند. برای همین است که اغلب وقتی ناراحتیم یا استرس داریم، سراغ شکلات می‌رویم.

البته برخی مطالعات نشان داده است که کمبود منیزیم هم میل و اشتیاق به شیرینی را بیشتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چیپس

به گفته سوتر، وقتی سراغ چیپس می‌رویم که ترکیبی از کربوهیدرات، چربی و نمک را هوس کرده باشیم. گاهی اوقات استرس، بی‌حوصلگی و کسل بودن ما را به سمت این خوراکی‌ می‌کشاند، زیرا این نوع مواد غذایی نوعی حس آرامش به همراه دارند. البته تمایل به این مواد غذایی از روی عادت هم، چندان غیرعادی نیست.

چیپس یکی از خوراکی‌هایی است که هوس آن می‌تواند از کمبود خواب هم خبر بدهد. تحقیقات نشان داده‌اند که در صورت کمبود خواب، میل به غذاهای شور، نشاسته‌ای و شیرین تا ۴۵ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین شاید با پرهیز از صفحات نمایشگر و تنقلات قبل از خواب و همچنین پیروی از ساعت خواب و بیداری ثابت و منظم، بتوان به خواب مفید و کافی دست یافت و هوس چیپس را هم کنترل کرد.

بستنی

ترکیب لبنیات پرچرب و شکر در بستنی ترشح دوپامین را تحریک می‌‌کند. لیلی توضیح می‌دهد: «دوپامین انتقال‌دهنده عصبی حس خوب است که مسیر پاداش را فعال می‌کند. بستنی هم علاوه بر طعم معرکه‌ای که دارد، عامل آزاد‌ شدن این هورمون است و خوردن آن حس خوبی به وجود می‌آورد.» برای همین ممکن است هنگام ناراحتی و اندوه سراغ بستنی بروید تا روحیه‌تان عوض شود و کمی شاد شوید.

شراب

اینکه پس از یک روز کاری سخت یک گیلاس شراب یا یک لیوان آبجو هوس می‌کنید هم دلیل دارد. راب هابسون می‌گوید: «الکل به شما حس آرامش و رهایی می‌دهد. این نوشیدنی با آزاد کردن هورمون شادی دوپامین روی شیمی مغز تاثیر می‌گذارد و این تاثیر، میل‌ به نوشیدن را بیشتر می‌کند.»

سازمان ملی بهداشت و سلامت بریتانیا توصیه می‌کند که بیشتر از ۱۴ واحد الکل در هفته ننوشید. نوشیدن زیاد الکل خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری‌‌های قلبی، کبدی و همچنین مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

راب پیشنهاد می‌کند که برای مقابله با استرس سراغ روش‌های دیگر مانند ذهن‌آگاهی، مراقبه و یوگا بروید.

بیشتر از بهداشت و درمان