امنیت پاکستان با سلاح‌های آمریکایی رها‌شده در افغانستان مختل شده‌ است

شبه‌نظامیان متحد طالبان به سلاح‌های آمریکایی رها‌شده در افغانستان دسترسی دارند

یک عضو واحد ویژه تحریک طالبان پاکستان مجهز به سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان-رسانه‌های اجتماعی

نهادهای امنیتی پاکستان می‌گویند که بیشترین حمله‌های مرگبار در این کشور با سلاح‌های آمریکایی رهاشده در افغانستان صورت می‌گیرند. روزنامه پاکستانی تریبون، به‌نقل از منابع امنیتی این کشور گفت که حجم وسیعی از سلاح‌های رها‌شده در افغانستان به پاکستان قاچاق شده است و در میان شبه‌‎نظامیان مخالف دولت پاکستان دست‌به‌دست می‌شود. از اوت ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۴، در نتیجه عملیات‌ نیروهای نظامی پاکستان علیه شبه‌نظامیان فعال در این کشور، «انباری از تسلیحات خارجی» به دست آمده‌ است که همه آن‌ها از افغانستان وارد پاکستان شده‌اند.

در عملیات اخیر نیروهای امنیتی پاکستان که چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته در خیبرپختون‌خواه راه‌اندازی شد، سه شبه‌نظامی کشته شدند. پیشتر از آن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۲ و ۲۳ آوریل) نیز در منطقه «پیشین» بلوچستان، ۳ شبه‌نظامی کشته شدند که از آنان تسلیحات مختلف ازجمله M16/A4، AK-47 به دست آمد. یکی از افراد مجروح بازداشت‌شده شهروند افغانستان است و برای جنگ علیه دولت پاکستان به شبه‌نظامیان این کشور پیوسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آصف درانی، فرستاده ویژه پاکستان در امور افغانستان، چهارشنبه گذشته گفت که پاکستان بیش از هند از افغانستان آسیب دیده‌ است. هند رقیب قدرتمند و دیرینه پاکستان است و شاخه خارجی دستگاه اطلاعاتی هند متهم است که از شبه‌نظامیان در پاکستان حمایت می‌کند. این نخستین‌بار است که یک مقام ارشد پاکستانی میزان خطر ناشی از بازگشت طالبان به افغانستان را با میزان خطر بزرگ‌ترین رقیب این کشور مقایسه می‌کند.

پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، بیشتر مقام‌های طالبان پاکستان از اینکه یک گروه متحد و تحت حمایت این کشور قدرت را در کابل تصاحب کردند خوشحال شدند و رضایت خود را از این تحول با انتشار پیام‌هایی بروز دادند. ژنرال حمید فیض، رییس وقت سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آس ای آس)، نخستین هیات امنیتی و سیاسی یک کشور خارجی بود که حدود یک هفته پس از سقوط کابل به دست طالبان، وارد کابل شد و در جریان تشکیل کابینه طالبان حضور داشت.

با وجود خوش‌بینی مقام‌های پاکستانی از بازگشت طالبان به قدرت، این خوشبینی در زمستان ۲۰۲۱ به سرخوردگی و نا امیدی تبدیل شد. تحریک طالبان پاکستان که در نتیجه سرکوب ارتش پاکستان ضعیف شده و در نقاط مرزی افغانستان و پاکستان متواری بود، با استفاده از سلاح‌های رهاشده در افغانستان تجهیز شد و به مناطقی در خیبرپختون‌خواه بازگشت. بیشتر فرماندهان این گروه به افغانستان زیر سلطه طالبان پناه بردند تا از حمله‌های هوایی  و عملیات‌ ارتش پاکستان در امان بمانند. پس از آنکه حمله‌های انتحاری، تهاجم به قرارگاه‌های نظامی و ترور نظامیان پاکستانی افزایش یافت و تحریک طالبان پاکستان نیز ساختار نظامی جدیدی به خود گرفت، نگرانی درمورد گسترش تهدید این گروه افزایش یافت. براساس آمار آصف درانی، از زمان بازگشت طالبان به قدرت در کابل، حمله‌ها در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان ۶۵ درصد و حمله‌های انتحاری ۵۰۰ درصد افزایش یافته‌ است که در تاریخ فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی در پاکستان بی‌سابقه است.

هرچند نهادهای امنیتی پاکستان گزارش دقیقی از شمار شهروندان افغان که در صفوف شبه‌نظامیان فعال در این کشور حضور دارند ارائه نکرده‌ است، اما در نوامبر سال گذشته، انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت این کشور، در مقاله‌ای نوشت که در ۱۶ حمله انتحاری در پاکستان شهروندان افغان دست داشتند که اسناد و شواهد آن در اختیار طالبان افغان بوده است. اخیرا رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی پاکستان، اعتراف‌ یک شهروند افغان را منتشر کردند که می‌گوید برای جنگ علیه دولت پاکستان به شبه‌نظامیان این کشور پیوسته‌ است.

در نوامبر سال گذشته و پس از افزایش پیوستن شهروندان افغان به صفوف شبه‌نظامیان پاکستانی، دولت این کشور به اخراج دسته‌جمهی مهاجران افغان اقدام کرد، اما این کار تاثیری در کاهش میزان حمله‌های تروریستی نداشت. در اوت ۲۰۲۳، رهبر طالبان به اعضای این گروه دستور داد که از پیوستن به صفوف طالبان پاکستانی خودداری کنند و ملا یعقوب، وزیر دفاع این گروه، شرکت در جنگ در بیرون از افغانستان را «ناجایز» توصیف کرد.

با این حال، طالبان افغان با بازنشر محتوای تبلیغاتی طالبان پاکستان در رسانه‌های اجتماعی از این گروه حمایت می‌کنند و دولت پاکستان را غیراسلامی می‌دانند.

براساس گزارش پنتاگون که در اوت ۲۰۲۲ منتشر شد، با خروج آمریکا از افغانستان، بیش از ۷ میلیارد دلار اسلحه پیشرفته و قابل استفاده آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌ است که در اختیار طالبان است. براساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱، به ارزش ۸۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان اسلحه و تجهیزات نظامی فرستاد که بخشی از آنان در جریان جنگ تخریب و نابود شد و مابقی به دست طالبان افتاد.

بیشتر از جهان