بایدن پس از حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل زیاد آفتابی نشده است

مشاوران کاخ سفید پیشنهاد سخنرانی رئیس‌جمهوری در واکنش به حمله را به بحث گذاشتند اما بیمناک‌اند چنین اقدامی به تنش‌ها دامن بزند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پی حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل خودش را آفتابی نکرده است و امیدوار است فاصله گرفتن از کانون توجه به کاهش تنش در این موقعیت کمک کند.

به گزارش پولیتیکو به نقل از شش مقام مطلع که نامشان فاش نشده است، مشاوران کاخ سفید روز یکشنبه پیشنهاد سخنرانی رسمی رئیس‌جمهوری در مورد درگیری در خاورمیانه را به بحث گذاشتند، اما به این نتیجه رسیدند که سخنرانی تلویزیونی احتمالا تنش‌ها را تشدید و تهران را تحریک خواهد کرد.

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد چنین رویکردی همچنان همسو با عملکرد بایدن در مدتی است که از آغاز درگیری در خاورمیانه در پی حمله ۷ اکتبر حماس می‌گذرد. اما علاوه بر این گاهی چنین به نظر می‌رسد که او به‌جای اینکه از قدرت جایگاهش استفاده کند تا به وقایع شکل دهد، اسیر وقایع می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن‌ــ در بیانیه‌های عمومی و کانال‌های خصوصی‌ــ روشن کرده است که آمریکا به حمایت از اسرائیل ادامه خواهد داد. او اقدام‌های جمهوری اسلامی را محکوم کرده و به‌رغم اختلاف‌نظرهای ناگفته با بنیامین نتانیاهو در مورد جنگ غزه، بر اتحاد آمریکا و اسرائیل تاکید مجدد کرده است.

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل وضعیت را برای بایدن پیچیده‌تر کرده است. به گفته مشاوران، بایدن اکنون بر ایجاد مسیری دیپلماتیک متمرکز است تا پاسخ گسترده‌تر اسرائیل را مهار کند و در عین حال با همکاری متحدان، جمهوری اسلامی را تحت کنترل داشته باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه همچنان پنهان از انظار عمومی مشغول تماس‌های تلفنی بود و در عوض، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در این زمینه صحبت می‌کرد.

همچنان برنامه‌‌ای برای سخنرانی رسمی رئيس‌جمهوری در مورد حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل اعلام نشده است.