ورزش می‌تواند با تخلیه نوعی چربی از ماهیچه‌ها روند پیری را معکوس کند

دانشمندان نوعی چربی را شناسایی کرده‌اند که در روند پیری نقش مهی ایفا می‌کند

عکس تزیینی‌ــ زنان در ورزش در باشگاه ورزش می‌کنند‌ــ Canva

پاسخ این پرسش که «چرا پیر‌ می‌شویم» موضوعی داغ و پرطرفدار است. زیرا پژوهش‌ها تغییرات کروموزوم‌ها، استرس سلولی و تغییرات عملکرد ژن‌ها (اپی‌ژنتیک) را در این روند موثر می‌‌دانند و معکوس کردن این تغییرات هم از طریق درمان دشوار است؛ اما اگر عامل مولکولی باعث پیری شود و بتوانیم خیلی راحت‌تر آن را تغییر بدهیم، چه؟

محققان در مطالعه‌ای که روز جمعه ۱۲ آوریل در مجله Nature Aging منتشر شد، نوع خاصی از مولکول یا چربی (لیپید) را کشف کرد‌ه‌اند که در روند پیری نقش مهمی دارد.

این چربی که بیس (مونو آسیل گلیسرول) فسفات یا «بی‌‌ام‌پی» (BMP) نامیده می‌شود، همواره در ماهیچه‌های افراد مسن‌ بیشتر مشاهده می‌شود. اما پژوهش اخیر نشان داد که سطح بالای این چربی پس از دوره‌‌های کوتاه‌‌مدت ورزش به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. محققان همچنین این تاثیر را با جزئیات بیشتری در موش‌ها مطالعه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر الکساندرا استولزینگ، پروفسور مهندسی بیوژرونتولو‌ژی (شناخت بیولوژی پیری) از دانشگاه لافبورو در انگلستان، به لایو‌ساینس می‌گوید: «در تحقیقات مربوط به پیری، مطالعات دقیق در مورد مولکول‌های چربی مغفول مانده است. بنابراین اینکه در یک تحقیق چنین تجزیه و تحلیل جامعی از تغییرات در بسیاری از بافت‌های مختلف در موش‌ها و انسان‌ها انجام می‌شود، بسیار عالی است.»

دانشمندان عموما می‌‌دانند که چطور چربی‌های ساده مانند کلسترول در پیری و در اثر بیماری‌هایی مانند بیماری عروق کرونر نقش دارند اما درباره چگونگی تاثیر «چربی‌های پیچیده» اطلاعات کمی موجود است.

محققان با کاوش روی موش‌های جوان و پیر، ۱۰ بافت مختلف را بررسی و بیش از یک هزار و ۲۰۰ نوع منحصربه‌فرد چربی را کشف کردند و دریافتند که در بیشتر بافت‌‌های تحت بررسی، افزایش مداوم بی‌ام‌پی در موش‌های مسن مشاهده شد.

یک ساعت تمرین بدنی در روز چربی‌ها را از شما دور می‌کند

شواهد حاکی از آن است که حتی ورزش‌های کوتاه‌مدت روزانه خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد. ورزش به طور کلی با افزایش طول عمر ارتباط تنگاتنگی دارد، چرا که به نظر می‌رسد نحوه تجزیه چربی‌ها را در بدن تغییر می‌دهد.

محققان در مرحله دوم این پژوهش، محتویات چربی عضلات را یک‌ بار قبل از تمرین بدنی یک ساعته و یک‌ بار هم بعد از تمرین، به مدت چهار روز، تجزیه و تحلیل و این نتایج را با افرادی که در آن مدت اغلب در حالت نشسته بودند، مقایسه کردند و در کمال تعجب دریافتند که سطح بی‌ام‌پی افرادی که حتی مدت زمانی کوتاه ورزش می‌کردند، در مقایسه با افرادی که بی‌تحرک بودند، به طور قابل‌توجهی کاهش یافت.

البته محققان هنوز در این حوزه در حال تحقیق و پژوهش‌اند و خاطرنشان می‌کنند که این یافته‌ها فعلا به ما اجازه می‌دهند نکات بیشتری در مورد روند پیری بدانیم.

بیشتر از ورزش