گزارش ایندیپندنت فارسی از بازار تهران؛ افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها در ۳ روز

«اکثر مردم فقط به تعمیر همان کالاهای قدیمی روی می‌آورند یا بسیاری از عروس و دامادها هم از میدان امام حسین جهیزیه دست دوم می‌خرند»

شماری از بازاریان و فعالان اقتصادی در تهران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر دادند که به‌دلیل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر و احتمال ادامه روند افزایش قیمت ارزهای خارجی، انوع کالاهای مصرفی در بازار تهران در ۷۲ ساعت تقریبا۲۰ درصد گران‌تر شده‌اند.

حملات هوایی تازه ارتش اسرائیل به مقر فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران در دمشق و کشته‌شدن ۷ تن دیگر از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران در کنار ادامه تحریم‌های اقتصادی غرب، موجب شده است تا پس از پایان تعطیلات نوروزی و تنها در طول سه روز، بهای دلار در بازار ایران با رشدی ۵درصدی به ۶۴ هزار و ۸۰۰ تومان برسد و رکورد تاریخی دیگری را ثبت کند.

یکی از فروشندگان کالاهای برقی و الکتریکی در لاله‌زار تهران به ایندیپندنت فارسی گفت: «گرانی مجدد دلار باعث شده تا تمام اجناس ما در همین چند روز بین ۱۵ تا ۲۵ درصد گران شوند. ما به هیچ وجه دوست نداریم قیمت کالاها بالاتر بروند، چون گرانی‌ها همین‌طور از تعداد مشتریان و خریدهای ما کم می‌کند، ولی خب نرخ دلار بر روی قیمت تمام تولیدات و کالاهای وارداتی تاثیر می‌گذارد. مثلا از زمان بازگشایی بازار بعد از تعطیلات، کابل کولری ۳۰۰ هزار تومان، کابل آنتن ۴۰۰ هزار تومان، انوع لامپ‌ها بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان، ریسه شلنگی ۲۰۰هزار تومان، محافظ‌های برق ۵۰ هزار تومان و آیفون تصویری ۷ اینچ در حدود ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر شده‌اند. درست است که قیمت دلار حدود ۵ درصد بالاتر رفته، اما واردکنندگان و صنایع مختلف در چنین شرایط آشفته و بی‌دروپیکر اقتصادی مجبورند پیش‌بینی روزهای آینده و دلار ۱۰۰هزار تومانی در ماه آینده را هم بکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسول، فروشنده لوازم صوتی و تصویری در خیابان حافظ تهران، نیز از افزایش مجدد قیمت‌ها در ۷۲ ساعت گذشته خبر داد: «ما که هیچ نوع برند لوازم صوتی و تصویری ایرانی نداریم و آن‌هایی که نام ایرانی دارند نیز مونتاژ و وارداتی‌اند.  گران‌تر شدن قیمت دلار مستقیم روی اجناس ما تاثیر می‌گذرد و پس از پایان تعطیلات با دریافت فهرست قیمت‌های جدید، مجبور به بالا بردن قیمت‌ها در حدود ۲۰ درصد شدیم. وضعیت بازار به‌شدت بحرانی است و در دو سال اخیر، ده‌ها فروشنده در همین منطقه ورشکست شده‌اند و اجناس و مغازه‌های خود را تحویل داده‌اند، چون مشتری نیست و با این قیمت‌ها و درآمد حداقلی مردم، دیگر کسی توان خرید تلویزیون و سیستم صوتی و لوازم خانگی را ندارد. حالا اکثر مردم فقط به تعمیر همان کالاهای قدیمی روی می‌آورند یا بسیاری از عروس و دامادها هم از میدان امام حسین جهیزیه دست دوم می‌خرند.»

یکی از فروشندگان تلفن همراه در بازار موبایل تهران نیز از تعطیل بودن شمار زیادی از فروشگاه‌ها یا بی‌میلی بازاریان برای فروش تلفن همراه در ۳ روز گذشته گفت و افزود: «قیمت دلار هر روز و هر ساعت بالا می‌رود و این وضعیت دیگر دردناک نیست، بلکه ترسناک است، چون به محض اینکه یک موبایل را می‌فروشیم، باید یک پولی روی آن بگذاریم تا موبایلی دیگر را جایگزینش کنیم. به همین دلیل در این چند روز مغازه‌دارها ترجیح دادند تا جای ممکن چیزی نفروشند و فقط به تعمیر تلفن‌های آسیب‌دیده مشغول باشند. قیمت تمام موبایل‌ها هم در این ۳ روز بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان بالاتر رفته است. در چنین شرایطی نمی‌شود کاسبی کرد و با پول تعمیر موبایل هم که حتی هزینه اجاره ماهیانه مغازه درنمی‌آید.»

از سوی دیگر و براساس آخرین قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه، سکه امامی در بازار تهران به ۴۵میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار، با نزدیک به ۵.۵ درصد افزایش نسبت به دو روز قبل، به ۳ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان، یورو به ۶۹ هزار و ۹۰۰ تومان و پوند بریتانیا نیز به ۸۲ هزار و ۵۶۰ تومان رسیده است. به‌دلیل وابستگی شدید صنایع ایران به واردات، این افزایش ناگهانی در نرخ ارزهای خارجی، گرانی اکثر کالاهای مصرفی شهروندان و تولیدات صنایع مختلف را نیز در پی داشت.

در چنین شرایطی، با توجه به پیش‌بینی‌های اقتصاددانان مستقل درباره تورم ۷۰ درصدی کالاهای مصرفی و حیاتی در سال ۱۴۰۳ و با توجه به افزایش تنها ۳۵.۳ درصدی حقوق کارگران و کارمندان، به نظر می‌رسد گسترده‌تر شدن فقر در ایران و افزایش مشکلات اقتصادی شهروندان به بحرانی‌تر شدن وضعیت بازار و خریدوفروش در شهرهای مختلف کشور بینجامد و دورنمایی تاریک‌تر از گذشته در انتظار بیش از ۸۰ درصد جامعه ایران باشد.

در همین زمینه، اسفندماه سال گذشته مجید افتخاری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران، از «رکود بی‌سابقه» حاکم بر بازار پوشاک در آستانه سال نو خبر داد و گفت که پوشاک از سبد خرید پنج دهک پایین جامعه حذف شده است، به‌ طوری‌ که آن‌ها فقط در «شرایط اضطرار» لباس می‌خرند.

بیشتر از اقتصاد