انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه؛ اردوغان استانبول و آنکارا را پس می‌گیرد؟

شمار زیادی از کردها، مسلمانان افراطی و لائیک‌ها در انتخابات روز یکشنبه به نامزدهای حزب عدالت و توسعه رای نمی‌دهند

شهروندان ترکیه از صبح یکشنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) پای صندوق‌های رای رفتند تا شهرداران شهرهای مختلف ترکیه را انتخاب کنند؛ روزی که مشخص خواهد کرد آیا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، سرانجام موفق می‌شود کنترل سیاسی دو شهر مهم استانبول و آنکارا را که یکی قطب اقتصادی و دیگری پایتخت سیاسی این کشور است، پس بگیرد یا خیر.

این در حالی است که اکرم امام‌اوغلو، شهردار فعلی استانبول، نیز پس از شکست تلخ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، قصد دارد اپوزیسیون را دوباره به عنوان یک نیروی سیاسی قوی مقابل اردوغان معرفی کند و در انتخابات پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه به پیروزی برسد.

به گزارش رویترز، امام‌اوغلو سال ۲۰۱۹ با پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول، بزرگ‌ترین ضربه انتخاباتی دو دهه اخیر را به قدرت سیاسی اردوغان و حزب عدالت و توسعه وارد کرد، اما رئیس‌جمهوری این کشور عضو ناتو در سال ۲۰۲۳ با کسب اکثریت آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تصاحب اکثریت کرسی‌های پارلمان ترکیه با متحدان ملی‌گرایش، مجددا مچ رقیب را خواباند.

اما حالا نتایج انتخابات روز یکشنبه که قرار است تا ساعت ۲۲ امشب اعلام شود، یا کنترل سیاسی اردوغان بر ترکیه را تقویت می‌کند یا برعکس نشان‌دهنده تغییر عمده در چشم‌انداز سیاسی این اقتصاد بزرگ در حال ظهور خواهد بود.

ناظران سیاسی معتقدند که پیروزی احتمالی نامزد منتخب امام‌اوغلو در انتخابات روز یکشنبه استانبول می‌تواند او را به عنوان رهبر آینده ترکیه مطرح کند. امام‌اوغلو عضو حزب جمهوری خلق است و از مورات ارجان، مهندس ۶۰ ساله و نامزد انتخابات استانبول، حمایت می‌کند.

مورات ارجان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام گفت که با ایفای نقش فعال اردوغان در مبارزات انتخاباتی به نفع نامزد حزب عدالت و توسعه موافق نیست و معتقد است که رئیس‌جمهوری باید بی‌طرف باشد. او روز یکشنبه پس از انداختن رایش در یک صندوق انتخاباتی در استانبول تاکید کرد: «اکرم امام‌اوغلو همان رئیس‌جمهوری است که ما آرزویش را داریم؛ با ژن سازنده و خندانش که همه را در آغوش می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شعبه‌های رای‌گیری برای انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه از ساعت ۷ صبح به وقت محلی در شرق ترکیه و ۸ صبح در سایر نقاط این کشور باز شدند و بیش از ۶۱ میلیون نفر واجدشرایط می‌توانند تا ساعت ۱۷ رای بدهند.

در استانبول، شهری ۱۶ میلیون نفری که اقتصاد ترکیه را هدایت می‌کند، نظرسنجی‌ها حاکی از رقابت تنگاتنگ میان دو نامزد اصلی است؛ زیرا مورات کوروم، نامزد حزب عدالت و توسعه و وزیر سابق دولت اردوغان، نیز برای کسب جانشینی امام‌اوغلو شانس بالایی دارد.

براسا گزارش رویترز، نتایج انتخابات روز یکشنبه تا حدود زیادی تحت تاثیر مشکلات اقتصادی ناشی از تورم ۷۰ درصدی خواهد بود و همین می‌تواند به پیروزی رقبای اردوغان منتهی شود؛ جایی که اکثریت رای‌دهندگان دو گروه عمده کردها و اسلام‌گراها هستند و حالا برخی رای‌دهندگان معتقدند که حزب حاکم به اندازه کافی در راس قدرت بوده است و باید مدتی استراحت کند.

اما فاروق باران، یک رای‌دهنده ۲۸ ساله در دیاربکر، شهری کردنشین در جنوب شرقی ترکیه، به رویترز گفت: «حزب عدالت و توسعه پروژه‌های بسیار مهمی را برای توسعه این کشور تکمیل کرده است و باید در سطح محلی هم قدرت داشته باشد تا بتواند خدماتش را ادامه دهد.»

علاوه بر استانبول، امروز آنکارا نیز از اهداف مهم اردوغان و حزب او برای بازپس‌گیری قدرت سیاسی خواهد بود. هر دو شهر استانبول و آنکارا در سال ۲۰۱۹ پس از ۲۵ سال، از کنترل حزب عدالت و توسعه و اسلاف اسلام‌گرا خارج شدند و به کنترل مخالفان لائیک درآمدند.

اگرچه اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ موفق شد ائتلاف اپوزیسیون را از هم بپاشد، امام‌اوغلو نیز ثابت کرده که برای رای‌دهندگان ترک فراتر از حزب جمهوری‌خواه خلق است و به‌عنوان یک اپوزیسیون اصلی و فردی نقش ایفا می‌کند.

رای‌دهندگان به حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها که متعلق به کردهای ترکیه است، در موفقیت امام‌اوغلو در انتخابات سال ۲۰۱۹ استانبول بسیار تاثیرگذار بودند. اگرچه حزب اصلی کرد‌ها این بار نامزدی مستقل از امام‌اوغلو برای استانبول معرفی کرده است، بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود بسیاری از کردهای ساکن استانبول امروز وفاداری‌شان را به این حزب را کنار بگذارند و دوباره پشت امام‌اوغلو بایستند.

در جنوب شرقی ترکیه و مناطق کردنشین هم حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها قصد دارد مجددا افراد وابسته به حزب اردوغان در شهرداری‌های این مناطق را کنار بگذارد و با معرفی نامزدهایی واحد در هر شهر و روستا، برای کسب قدرت مجدد گام بردارد.

الیف دورگون، شهروند و کارمند ۳۲ ساله، به رویترز گفت: «آرزوی پایان دادن به سیستم فعلی را دارم و این انتخابات برای آینده ترکیه و برای شنیدن حرف‌های ما مهم است. کردها همیشه تعیین‌کننده‌اند.»

رویترز می‌‌نویسد یکی از نقاط ضعف اردوغان در انتخابات اخیر افزایش حمایت‌ مسلمانان افراطی این کشور از حزب تازه‌تاسیس و اسلام‌گرای «رفاه جدید» است که علیه اسرائیل در جنگ با غزه مواضع تندی اتخاذ کرده است و کنار در نارضایتی بسیاری از مردم از وضعیت اقتصادی، امروز می‌تواند در بسیاری از شهرهای مسلمان‌نشین رای حزب عدالت و توسعه را بشکند.

بیشتر از جهان