زنان ایرانی در المپیک پاریس ۲۰۲۴

کیمیا علیزاده، ورزشکار رشته تکواندو، اولین و تنها زن ایرانی بود که توانست در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ مدال برنز را به گردن بیاویزد

در سال‌های اخیر ورزش زنان به طرز چشمگیری در کانون توجه جهانی قرار گرفته، تا جایی که کمیته‌ بین‌المللی المپیک تصمیم گرفته است شعار المپیک پاریس ۲۰۲۴ را برابری جنسیتی اعلام کند و در این دوره، برای نخستین‌بار در تاریخ المپیک، تعداد زنان و مردان شرکت‌کننده در رقابت‌های ورزشی برابر خواهد بود.

به گزارش باکس‌اسکور (BOXSCORE)، ایران تاکنون در ۱۸ المپیک شرکت کرده اما تنها یکی از ۷۶ مدالی که در تمام این دوره‌ها کسب کرده، سهم زنان بوده است. کیمیا علیزاده، ورزشکار رشته تکواندو، اولین و تنها زن ایرانی بود که توانست در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ مدال برنز را به گردن بیاویزد.

در پارالمپیک نیز وضعیت تقریبا به همین منوال است و فقط هفت مدال از مجموع ۱۵۸ مدال به‌دست‌آمده برای ایران، متعلق به زنان بوده است.

این نتایج درحالی است که در دهه گذشته، تعداد ورزشکاران زن ایرانی که موفق شده‌اند سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را به دست آورند، افزایش یافته، اما تعداد زنانی که توانسته‌اند مدال کسب کنند، همچنان پایین مانده است. به گزارش باکس‌اسکور این روند نشان می‌دهد اگر کمیته ملی المپيک ايران روی استعدادهای ورزشی زنان بيشتر سرمايه‌گذاری می‌کرد، تعداد مدال‌آوران احتمالا خیلی بیشتر می‌شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنج زن ورزشکار تیم ملی ایران که سهمیه حضور در المپیک و پارالمپیک پاریس را کسب کرده‌اند، چند ماه پیش از آغاز بازی‌ها در نشستی خبری از انگیز‌ه‌‌ها، آماده‌سازی‌ها و اهدافشان سخن گفتند.

فرزانه فصیحی، دونده زن ایرانی و رکورددار دو ۶۰ متر داخل سالن آسیا که اخیرا اولین مدال طلای ایران را در مسابقات سال ۲۰۲۴ دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا کسب کرده است، می‌گوید: «شانس و فرصت رقابت‌ در المپیک برای هر کسی افتخار بزرگی است. از اینکه برای زنان ایران کاری انجام دهم، خوشحالم؛ هرچند در المپیک پاریس کار دشواری پیش رو داریم. همه ما می‌دانیم که مرحله نهایی (فینال) دو ۱۰۰ متر در واقع مرحله دوندگان سیاه‌پوست است، اما آنچه من در مرحله مقدماتی قبل از المپیک انجام دادم، کار بزرگی بود؛ منظورم کسب سهمیه تیم ملی به تنهایی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانیه رستمیان، تیرانداز زن ایرانی که در مسابقات ماده ۱۰ متر تپانچه بادی در المپیک۲۰۲۰، مقام دهم را به دست آورد، هم می‌گوید: «ما دو مسابقه قهرمانی جهانی را پیش رو داریم که یکی از آن‌ها ماه آوریل و در برزیل برگزار می‌شود، جایی که می‌توانیم برای گرفتن سهمیه‌ بیشتر تلاش کنیم و برای کسانی هم که سهمیه‌ را کسب کرده‌اند، فرصت کسب تجربه است. دومین رقابت هم در مونیخ برگزار می‌شود که مرحله‌ بسیار مهم آمادگی‌ المپیک پاریس است.»

هانیه اشاره کرد که «آمادگی برای شرکت در رقابتی در این سطح بالا و حرفه‌ای، به شرکت در اردو‌های آموزشی و تجهیزاتی با طراحی مناسب نیاز دارد، اما متاسفانه به دلایل زیاد تا‌کنون نتوانسته‌ایم اردویی خارج از مرزهای ایران داشته باشیم».

او در مورد کمبود سلا‌ح‌‌های موردنیاز ورزش تیراندازی گفت: «در رشته‌ای که ما رقابت می‌کنیم، تجهیزات همه‌چیز است. ما در تامین تپانچه بادی چالش زیادی نداریم، اما در تهیه سایر اسلحه‌ها چنین نیست. ای‌ کاش ‌می‌توانستیم به انواع دیگر سلا‌ح‌‌ها هم دسترسی داشته باشیم.»

فاطمه امینی، تیرانداز زن ایرانی که سهمیه شرکت در المپیک پارییس ۲۰۲۴ را کسب کرده است، می‌گوید: «کار سختی است اما می‌خواهیم برای شادی زنان و مردان ایرانی قدم‌های مهمی برداریم.»

هاجر صفرزاده، دونده زن ایرانی که عنوان بهترین ورزشکار جوانان آسیا در سال ۲۰۱۹ را به دست آورد و مدال طلای مسابقات دو ۲۰۰ متر زنان در کلاس تی۱۲ (T 12) بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ را کسب کرد، پس از هشت سال شرکت در رویدادهای آسیایی و جهانی، اولین بار در المپیک خواهد دوید. او می‌گوید: «امیدوارم با کسب مدال بتوانم حمایت‌های شرکت گراد و حمیده‌‌سادات زعیم‌زاده را جبران کنم. زیرا پس از چند سال عضویت در تیم ملی تا جایی که می‌دانم این اولین بار است که یک نشان تجاری ایرانی از ورزشکاران زن در این رقابت‌ها حمایت می‌کند.»

 در ورزش ایران زنان دیگری هم حضور داشته‌اند که در رشته‌ خود پیشگام بوده‌اند یا در المپیک‌های قبلی به کسب مدال نزدیک شده بودند، از جمله نجمه آبتین، اولین دختر کمانداری که سهمیه المپیک گرفت و در المپیک ۲۰۰۸ شرکت کرد. الهه احمدی هم از دیگر تیراندازان زن ایرانی است که در مسابقات تپانچه بادی ۱۰ متر زنان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن به دور فینال رسید و در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو هم ششم شد.

مریم طوسی، دونده دو سرعت و دارنده مدال طلای آسیا، رکورددار دوهای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. حمیده عباسعلی هم کاراته‌کای زن ایرانی است که موفق شد با کسب مدال نقره جهان در رقابت‌های جهانی آلمان، نخستین مدال تاریخ کاراته زنان ایران را کسب کند.

نازنین ملایی، قایقران زن ایرانی هم در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کرد و برای اولین بار در تاریخ قایقرانی مردان و زنان ایران، به فینال بی (B) راه یافت.

هرچند ورزش ووشو هنوز در فهرست بازی‌های المپیک قرار نگرفته، الهه منصوریان، وشووکار ایرانی در بخش سان‌دا هم در مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ سه مدال طلا کسب کرده است.

بیشتر از ورزش