آفریقای جنوبی؛ کسب سود تجاری از آمریکا و گردش به سمت ایران، روسیه و حماس

هفته گذشته، نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی، اعلام کرد هر شهروند دوتابعیتی آفریقای جنوبی که در غزه برای اسرائیل می‌جنگد، هنگام بازگشت به کشور دستگیر خواهد شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، و سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی‌ــ خبرگزاری مهر

اقدام آفریقای جنوبی به هزینه میلیون‌ها دلار برای گفت‌و‌گو با حماس و فرستادن نمایندگانی برای مذاکرات گرم و دوستانه با روسیه و جمهوری اسلامی ایران خشم و انتقادهای زیادی برانگیخته است. برخی منتقدان می‌گویند که این پول بهتر بود هزینه رفع «هرج‌و‌مرج» داخلی می‌شد.

به گزارش فاکس‌نیوز دیجیتال، آمریکا در چارچوب «قانون فرصت و رشد آفریقا» (AGOA) به آفریقای جنوبی کمک می‌کند تا از میلیاردها دلار مزایای تجاری در سال بهره‌مند شود.

اقدام‌های دیپلماتیک بحث‌برانگیز آفریقای جنوبی ناقض شرایط این قانون است که افراد ذی‌نفع را ملزم می‌کند در تضاد با امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا عمل نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور تیم اسکات، عضو جمهوری‌خواه کمیته فرعی سنا در امور آفریقا، با اشاره به رزمایش دریایی و پهلو گرفتن کشتی‌ نظامی روسیه در پایگاه نظامی آفریقای جنوبی، در بیانیه‌ای گفت: «آفریقای جنوبی پذیرای کشتی‌های تحریم‌شده روسیه بوده است، روابطش با ایران را گسترش داده و بیانیه‌هایی علیه حق اسرائیل در دفاع از خود در پی حملات اخیر حماس صادر کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه به فاکس‌نیوز دیجیتال گفت: «جمهوری اسلامی ایران متخاصم و حامی تروریسم و در پی ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه و سراسر جهان است.»

جی بروکس اسپکتر، دیپلمات سابق آمریکا، به فاکس‌نیوز دیجیتال گفت آفریقای جنوبی در بحران‌های مهم مانند حمله روسیه به اوکراین، به‌ندرت از آمریکا در سطح بین‌المللی حمایت کرده است. اقدام‌های اخیر آفریقای جنوبی علاوه بر اینکه صلاحیت دریافت کمک تجاری این کشور از آمریکا را تحت شعاع قرار می‌دهد، ممکن است به کاهش یا حتی قطع کمک‌های مالی آمریکا به مبارزه با اچ‌آی‌وی/ایدز در آفریقای جنوبی منجر شود.

اسپکتر در ادامه افزود بخشی از چالش پیش‌رو برای آفریقای جنوبی این است که در چارچوب راهبرد سیاست خارجی می‌خواهد بازیگری اثرگذار در حل مناقشات بین‌المللی در نقاط دوردست مانند اوکراین و غزه باشد، اما مسائل اضطراری نزدیک‌تر به خانه را تا حد زیادی نادیده می‌گیرد.

اما لوییس پاول، عضو حزب «ائتلاف دموکراتیک» که حزب اپوزیسیون اصلی در آفریقای جنوبی است، با اشاره با «رویکرد کاملا نابسامان سیاست خارجی در سال‌های اخیر»، از دخالت دولت این کشور در گفت‌و‌گوها در مورد جنگ اسرائیل و حماس «در حالی که حمام خون در حیاط خلوت آفریقای جنوبی به راه افتاده است»، انتقاد کرد.

هفته گذشته، نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی، اعلام کرد هر شهروند دوتابعیتی آفریقای جنوبی که در غزه برای اسرائیل می‌جنگد، هنگام بازگشت به کشور دستگیر خواهد شد.

او با استناد به قانونی که می‌گوید شهروندان آفریقای جنوبی نمی‌توانند در جبهه سایر کشورها بجنگند، گفت: «ما آماده‌ایم. وقتی برگردید خانه، دستگیرتان خواهیم کرد.» با وجود این، وقتی سفیر عراق در آفریقای جنوبی مدعی شد که ۳۰۰ شهروند آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۵ سلاح برداشتند و برای داعش در سوریه جنگیدند، از چنین تهدیدهای علنی به دستگیری جنگجویان هنگام بازگشت به خانه خبری نبود.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که وزیر خارجه آفریقای جنوبی هفته جاری در سفر با واشینگتن با سوال‌های دشواری مواجه شود.

بیشتر از جهان