طرح اتهام «جنایت علیه بشریت» علیه رئیس‌جمهوری اسرائیل هم‌زمان با حضورش در داووس

به گفته دادستانی سوئیس، طبق روال معمول به این پرونده رسیدگی می‌شود و دستگاه قضایی در تماس با وزارت ‏خارجه در صدد بررسی «مصونیت» اسحاق هرتزوگ است

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در پنجاه و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس- REUTERS

مقام‌های قضایی سوئیس اعلام کردند در زمان حضور اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، از او به «اتهام جنایت علیه بشریت» شکایت کیفری شده است.

به گزارش رویترز، دفتر دادستانی کل سوئیس روز جمعه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) با تایید دریافت شکایتی برای پیگرد رئیس‌جمهوری اسرائیل به‌اتهام «جنایت علیه بشریت»، گفت که طبق روال معمول به این پرونده رسیدگی خواهد شد و برای این منظور در تماس با وزارت خارجه برای بررسی «مصونیت» اسحاق هرتزوگ است.

این نهاد قضایی جزئیات بیشتری در مورد ماهیت یا تعداد شکایت‌ها یا افرادی که شکایت‌ها را تسلیم کرده‌اند ارائه نداد.

آفریقای جنوبی اواخر ماه گذشته میلادی در شکایتی که به دیوان بین‌المللی لاهه در هلند تسلیم کرد با متهم کردن اسرائیل به نسل‌کشی، خواهان رسیدگی فوری به این پرونده شد.

این اقدام واکنش تند مقام‌های اسرائیلی را برانگیخت. اسرائیل اتهام‌های آفریقای جنوبی مبنی بر «اقدام به نسل‌کشی» در جریان عملیات نظامی ارتش اسرائیل در غزه را کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و بریتانیا نیز این شکایت را «پوچ و بی‌اعتبار، فاقد توجیه و اشتباه» توصیف کردند. آلمان نیز با رد ادعای «نسل‌کشی اسرائیل در غزه»، اعلام کرد که مطابق با حق قانونی‌اش در حکم کشور ثالث و از جانب اسرائیل در جریان دادگاه لاهه مداخله خواهد کرد.

از رئیس‌جمهوری اسرائیل در سوئیس در حالی شکایت کیفری شده است که او روز پنجشنبه در سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد، از جامعه جهانی خواست ادعاهای نسل‌کشی علیه اسرائیل را رد کند.

هرتزوگ هفته گذشته گفته بود هیچ‌چیز «وحشیانه‌تر و مضحک‌تر» از شکایت آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری نیست.

اسرائيل در حالی از خودش در برابر اتهام نسل‌کشی دفاع می‌کند که حمله‌های هوایی و زمینی ارتش آن کشور به نوار غزه، پس از حمله هفتم اکتبر حماس، بخش بزرگی از این منطقه را ویران کرده است. به گفته وزارت بهداشت حماس، تا کنون بیش از ۲۴ هزار فلسطینی در این حمله‌ها کشته شده‌اند.

در شکایت آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی لاهه، همه سران دولت‌های اسرائیل در چند دهه گذشته به «نسل‌کشی» متهم شده‌اند.

بیشتر از جهان