آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای در پنجشیر؛ خانه استاندار پیشین در آتش سوخت

الهام‌الدین نظامی گفت که طالبان حدود یک ‌ساعت از تلاش ساکنان روستای بادقول برای مهار آتش‌سوزی جلوگیری کردند

خانه متعلق به کمال‌الدین نظامی، استاندار پنجشیر در دولت پیشین، در روستای بادقول-ایندیپندنت فارسی

در آتش‌سوزی مشکوکی که دوشنبه‌شب، ۱۴ اسفند (۴ مارس) در روستای بادقول در بازارک مرکز پنجشیر رخ داد، خانه کمال‌الدین نظامی، استاندار پنجشیر در دولت پیشین افغانستان تخریب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الهام‌الدین نظامی، فرزند کمال‌الدین نظامی، به ایندیپندنت فارسی گفت که خانه سه‌طبقه آنان که ملک شخصی‌شان بود، پس از سلطه طالبان بر پنجشیر، به‌دست نظامیان این گروه غصب شده بود و در این مدت یکی از فرماندهان این گروه در آن زندگی می‌کرد. الهام‌الدین افزود که گروهی از نظامیان طالبان به صورت مداوم در این خانه سکونت داشتند.

به گفته الهام‌الدین نظامی، پس از وقوع آتش‌سوزی، طالبان حدود یک ‌ساعت به هیچ‌یک از ساکنان روستا اجازه نزدیک شدن به خانه یا اقدام برای مهار آتش‌سوزی ندادند و از گرفتن عکس و ویدیو نیز جلوگیری کردند. چند عکس و ویدیو از جریان آتش‌سوزی خانه کمال‌الدین نظامی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که از فاصله دور گرفته شده است.

مقام‌های طالبان در پنجشیر هنوز درباره دلیل آتش‌سوزی در خانه استاندار پیشین پنجشیر که پس از فروپاشی حکومت جمهوری، افغانستان را ترک کرد، اظهارنظر نکرده‌اند. پیش از این نیز خانه‌های‌ متعلق به فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه (دادگستری) در حکومت پیشین افغانستان، و ظاهر اغبر، سفیر دولت پیشین در تاجیکستان، در پنجشیر در نتیجه آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند. معنوی و اغبر در واکنش به آتش‌سوزی خانه‌هایشان در پنجشیر گفتند که این حوادث به صورت عمدی و به دست طالبان رخ داده است و هدف آن نیز ‌فشار آوردن به آنان برای دست برداشتن از مخالفت با این گروه است.

وقوع آتش‌سوزی زنجیره‌ای در پنجشیر که بیشتر در خانه‌های متعلق به مقام‌های حکومت پیشین افغانستان رخ می‌دهد، گمانه‌زنی‌ها را درباره عمدی بودن این حوادث در میان کاربران شهروند افغانستان در رسانه‌های اجتماعی افزایش داده است. طالبان، دخالت خود در وقوع آتش‌سوزی در خانه‌های فضل‌احمد معنوی، ظاهر اغبر، دانشگاه بلخ، مدرسه پریان و چند مکان دیگر انکار کرده‌اند، اما تاکنون حادثه مشابهی در دیگر شهرهای افغانستان رخ نداده است.

حدود یک ‌ماه پیش، «شورای جهانی پنجشیریان» با انتشار گزارشی گفت که طالبان از زمان سلطه بر پنجشیر، دستکم ۲۸۵ خانه، ۱۳ باب مسجد، ۱۲ باب مدرسه دولتی و صدها کسب‌وکار ساکنان پنجشیر را غصب کرده‌اند. بیشتر این خانه‌ها که متعلق به مقام‌ها و کارکنان حکومت پیشین افغانستان‌اند، به قرارگاه‌های نظامی و خوابگاه نظامیان طالبان تبدیل شده‌اند. برخی از خانه‌ها را نیز فرماندهان طالبان غصب کرده‌اند، و اعضای این گروه نیز با غصب کسب‌وکارهای محلی ساکنان بومی پنجشیر، به منابع درآمد خانواده‌ها آسیب زده‌اند.

بیشتر از جهان