شهرزاد اکبر: طالبان اجازه تحقیق در باره ادعای جنایت در پنجشیر بدهد

ساکنان پنجشیر می‌گویند که طالبان تاکنون صدها جوان را به جرم پنجشیری بودن تیرباران کرده است 

طالبان بیش از یک هفته است که در پنجشیر حضور دارد و تلاش می‌کند تمام روستاهای این استان را تصرف کند-MASSOUD HOSSAINI / AFP

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در دوره حکومت اشرف غنی رئیس‌جمهوری فراری این کشور، گزارش‌های منتشرشده از رفتار طالبان علیه ساکنان پنجشیر را تکان‌دهنده خواند و بر تحقیق آن تاکید کرد. او از طالبان خواست که زمینه بررسی‌ها را فراهم کند.

بانو اکبر در توییتی وضعیت پنجشیر را نگران‌‌کننده خواند و نوشت: «کشتار عمدی افراد ملکی (غیرنظامی) جنایت جنگی محسوب می‌شود و طالبان باید زمینه تحقیقات مستقل را در این زمینه فراهم کند.»

رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تلویحا تاکید دارد که طالبان در پنجشیر مرتکب جنایت جنگی شده‌ است و هر روز افراد عادی را تیرباران می‌کند. او می‌گوید که وضعیت در این استان نگران‌کننده است و باید تحقیقات جدی در زمینه‌ ادعاهایی که علیه طالبان مطرح شده است، انجام شود تا روشن شود که برای مردم چه وضعیتی رخ می‌دهد. اما طالبان تاکنون در مورد گفته‌ها و درخواست بانو اکبر واکنشی نشان نداده است و به هیچ نهادی (داخلی یا خارجی) اجازه نداده‌ تا بررسی‌های خود را در این باره آغاز کند.

برخی گزارشها حاکی است که  طالبان پس از تصرف پنجشی به بهانه‌های مختلف شماری از پنجشیریان را بدون آن که جرمی از آنان ثابت شده باشد و تحقیقی صورت بگیرد، تیرباران کرده‌اند و تعدادی دیگر از آنان را با خود برده‌اند و خانواده‌های آنان را نیز مجبور کرده‌اند که از خانه‌هاشان بیرون بروند، وگرنه کشته می‌شوند.

جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود نیز گفته است که طالبان به مجرد رسیدن به پنجشیر قتل‌عام را آغاز کرد و شمار زیادی از جوانان پنجشیری را تیرباران کرده است و شماری دیگر از جوانان را با خود برده است و احتمال زیادی وجود دارد که آنان را نیز کشته باشد.

صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان این جبهه که هنوز هم در برابر طالبان می‌جنگد، گفته است: «طالبان به امن‌ترین استان افغانستان، پنجشیر، تجاوز کرد و مرتکب وحشت، کشتار و بی‌رحمی شد.»

یکی از خبرنگاران افغان در مورد وضعیت مردم پنجشیر نوشته است: «تصاویر و صداهایی از ساکنان منطقه عمرض پنجشیر به دستم رسیده است که حکایت از قتل وحشیانه غیرنظامیان در این منطقه دارد. طالبان می‌گویند که این افراد در درگیری‌ها کشته شده‌اند، اما تصاویر از کشته‌شدگان به حدی وحشتناک و تهوع‌آور است که نمی‌توانم بار دیگر آن‌ها را ببینم.»

فوزیه کوفی، عضو پیشین هیئت مذاکره‌کننده دولت اشرف غنی، نیز در مورد جنایت طالبان در پنجشیر نوشت: «کشتن مردم ملکی (غیرنظامی) جنایت جنگی است. من از مردم پنجشیر می‌خواهم تا تمام موارد شکنجه و قتل را مستند‌سازی کنند.»

بانو کوفی به طالبان هشدار داد: «این وطن برای همه وطن خواهد بود یا برای هیچکس نخواهد بود.»    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از خانواده‌های ساکن پنجشیر که توانستند از این استان فرار کنند و به سایر استان‌های دیگر افغانستان بروند، می‌گویند که طالبان به هیچ کسی رحم نمی‌کرد، خانه به خانه در جست‌وجوی جوانان بود و آن‌ها را تیرباران می‌کرد.

یک خانواده دیگر پنجشیری که  اعضای آن از راه کوه توانسته بودند خود را به سالنگ در شمال افغانستان برسانند، می‌گویند که طالبان جلو چشمانشان چند تن را تیرباران کردند که فرزندانشان شوکه شده‌اند و اکنون نمی‌توانند درست صحبت کنند. 

عبدالرب رسول سیاف، از رهبران جهادی افغانستان،‌ خطاب به طالبان گفت: «یورش بر حریم زندگی جان و مال و رمزهای تاریخی مردم مسلمان و مجاهد قطعا ناروا و دور از مروت است، باید هرچه زودتر متوقف شود.»

هفته گذشته شمار زیادی از شهروندان افغانستان در گردهمایی‌های جداگانه در شهر کابل از طالبان خواستند که به جنایت و کشتار افراد ملکی (زن، مردم، جوان و کودک) در پنجشیر پایان دهد و بیش از این مردم را به جرم پنجشیری بودن نکشد. اما طالبان نه‌ تنها به خواست آنان توجه نکرد، بلکه صدایشان را با گلوله خفه ساخت و به جنایت خود در پنجشیر ادامه داد.

روز گذشته این گروه شماری از خانواده‌ها را نیز به زور از استان پنجشیر بیرون کرد و به آنان هشدار داد که اگر خانه‌هایشان را ترک نکنند، کشته می‌شوند. در حال حاضر صدها خانواده از پنجشیر به کابل آواره شده‌اند و دنبال نان و سرپناه هستند تا شب و روزشان را سپری کنند.

طالبان بیش از یک هفته است که در پنجشیر حضور دارد و با وحشتی که خلق کرده است، تلاش می‌کند تمام روستاهای این استان را نیز تصرف کند و جبهه مقاومت را به کلی شکست دهد. اما خبرهایی که از جبهه مقاومت به رسانه‌ها درز کرده است، به مردم اطمینان می‌دهد که به زودی پنجشیر را از کنترل طالبان خارج می‌کنند و به جنایت طالبان نیز پاسخ خواهند داد.

در همین حال چند منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که طالبان از روز تصرف این استان تاکنون صدها جوان بی‌گناه پنجشیری را کشته است و به همین دلیل اجازه نمی‌دهد که رسانه‌ها وضعیت پنجشیر را پوشش دهند یا نهادهای حقوق بشری بررسی کنند چون دها جسد در کنار سرک و روستاهایی که از سوی طالبان اشغال شده‌اند به جا مانده است و کسی نیست آنان را دفن کند.