طالبان با غصب خانه پدری یک «خبرنگار زن» در افغانستان در آن «قرارگاه نظامی» ساختند

«طالبان پس از قدرت‌گیری دوباره در افغانستان صدها خودرو و خانه‌های شخصی مردم را تحت نام بیت‌المال غصب کرده‌اند»     

انیسه شهیدخبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع با آمدن طالبان افغانستان را ترک کرد-توییتر انیسه شهید

انیسه شهید، خبرنگار تلویزیون خصوصی طلوع و طلوع‌نیوز، از ساختن خانه‌ پدری‌اش به عنوان «قرارگاه نظامی» از سوی طالبان خبر داد و از این کار طالبان سخت انتقاد کرد. 

خانم شهید که از چهره‌های مشهور در  میان خبرنگاران افغانستان به شمار می‌رود، در توییتی نوشت: «این خانه ما است که با آبله دستان پدر و سال‌ها زحمت ساخته شد. یک یک وسایل این خانه از پول عرق‌ریزی و زحمت به دست آمد. اما طالبان قفلش را شکستند و (در آن) قرارگاه ساختند.» خانم شهید توضیح نداده است که خانه پدری او که از سوی طالبان غصب شده و به عنوان پایگاه نظامی از آن استفاده می‌شود، در کدام استان و شهر افغانستان بوده است. 

این خبرنگار افغان در حالی که از این رفتار طالبان سخت اندوهگین است، می‌گوید:«این خانه یک غیرنظامی است. پدر من کارمند صلیب سرخ بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در جریان بیست سال گذشته دشمنی پنهان خود را با رسانه‌ها و خبرنگاران افغان به پیش برده و نشان داده بودند. آنان در این مدت حملات متعدد نظامی علیه شماری از رسانه‌های آزاد افغانستان و خبرنگاران افغان انجام دادند که در اثر آن ده‌ها خبرنگار کشته، و صدها تن از آنان مجبور به ترک شغل و حتی فرار از کشورشان شدند. اکنون که این گروه دوباره به قدرت رسیده‌اند، این دشمنی آشکار شده است. روشن است که این گروه خواستار تسلط تک‌صدایی مطلق تحت نظام اسلامی خود در جامعه است و نمی‌خواهد رسانه‌ها و خبرنگاران مستقل افغان، بتوانند آزادانه سخن و صدای مردم را منتشر کنند.  

نیروهای طالبان به محض رسیدن به کابل، در اولین اقدام‌ خود به رسانه‌های آزاد افغانستان و خبرنگاران افغان هجوم بردند و دست آنان را از فعالیت و اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه کوتاه کردند که در نتیجه، شماری از رسانه‌ها به فعالیت‌ خود پایان دادند و خبرنگاران رسانه‌ها خانه‌نشین شدند، و یا گریختندتا به دست افراد این گروه کشته نشوند. 

با بسته شدن رسانه‌های آزاد در افغانستان و گریز شمار زیادی از خبرنگاران از کشور نیز طالبان دست از تهدید و تعقیب آنان برنداشتند. بر اساس برخی گزارش‌ها در روزهای اخیر، نیروهای وابسته به طالبانت شماری از خبرنگاران را در جاهای مختلف دستگیر و به شدت مضروب کرده‌اند و شلاق زده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد که به شلاق زدن، لت‌وکوب، تهدید و حتی کشتن خبرنگاران قناعت نمی‌کنند و حالا برای غصب اموال شخصی آنان نیز آستین بالا زده‌اند و می‌خواهند از این طریق نیز به اهل رسانه در این کشور ضربه بزنند. 

قابل ذکر است که از احیای دوباره «امارت اسلامی» طالبان در افغانستان تاکنون، خبرهای زیادی مبنی بر غصب خانه‌ها و خودروهای شهروندان غیرنظامی از سوی جنگجویان این گروه منتشر شده است که تحت نام «بیت‌المال»،  اموال آنان را تصرف، و بدون اجازه استفاده می‌کنند.