سفر هیات طالبان به چابهار و سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری در پروژه ساختمان‌سازی

بندر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان، نزدیک‌ترین بندر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای دسترسی به آب‌های آزاد به‌منظور تجارت است

هیئت طالبان در بندر چابهار ایران‌-ایسنا

عبدالحیکم آصفی، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار، روز یکشنبه شش اسفند گفت که سرمایه‌گذاران اهل افغانستان در ساخت پروژه‌ای که «بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین» برج جنوب‌ شرق ایران خوانده شده است، ۳۵ میلیون دلار هزینه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او در جریان سفر هیئت طالبان به چابهار گفت: «این برج در ۲۵ طبقه ساخته خواهد شد که چهار طبقه آن، از منفی یک تا منفی چهار، پارکینگ با مساحت ۱۳ هزار مترمربع و سه‌ طبقه همکف و اول و دوم به مساحت شش هزار مترمربع تجاری خواهد بود. طبقه سوم و چهارم با مساحت چهار هزار مترمربع اداری و طبقه پنجم تا بیست‌وپنجم با مساحت ۳۰ هزار مترمربع مسکونی است که طبقه ۲۵ شامل سه پنت‌هاوس و یک لابی دوهزار مترمربعی خواهد بود و پشت‌بام این پروژه هم به صورت بام سبز (روف گاردن) با دوهزار مترمربع فضای سبز و یک مجموعه استخر است.»   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده است سرمایه‌گذاران اهل افغانستان را به سرمایه‌گذاری در بندر چابهار ترغیب کند. تلاش‌هایی که تا حدودی هم موفق بودند و تعداد از این سرمایه‌گذاران به‌دلیل ناامنی در افغانستان، به‌ویژه پس از سرنگونی حکومت پیشین، سرمایه‌هایشان را به ایران منتقل کردند. در دوران سلطه طالبان، ایران یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرت افغان‌ها بوده است. 

حسن کاظمی‌قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز که همراه با هیئت طالبان در بندر چابهار حضور داشت، به خبرنگاران گفت که با حضور «هیئت تجاری و اقتصادی افغانستان»، سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری شهروندان افغانستان در پروژه‌های تجاری، مسکونی و اداری آغاز شده است.

او ادعا کرد که حضور هیئت طالبان در چابهار به همکاری‌های ترانزیتی محدود نیست و هدف اصلی بهره‌برداری افغانستان و جمهوری اسلامی ایران از پتانسیل‌های اقتصادی یکدیگر است.

کاظمی‌قمی گفت: «بحران اوکراین به شکل‌گیری کریدورهای جدیدی منجر شد و تصمیم و اراده دو کشور ایجاد یک کریدور پایدار است.» او گفت که چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در چابهار علاقه‌مندند و با حضور طالبان مذاکرات در این مورد در جریان است تا چین از طریق افغانستان به چابهار وصل شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل مدعی شد که یک میلیون شهروند افغانستان در ایران شاغل‌اند و جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای افزایش همکاری‌های اقتصادی با این کشور است.

او گفت: «ما امسال ۷۰ درصد نیاز گاز ال‌پی‌جی (LPG) افغانستان را تامین کردیم در حالی که قبلا سهمی ۲۰ درصدی داشتیم.»

بندر چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان، نزدیک‌ترین بندر به افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای دسترسی به آب‌های آزاد به‌منظور تجارت است. این کشورها که محصور در خشکی‌اند، به آب‌های آزاد راه ندارند و استفاده از بندر چابهار به افزایش صادرات و واردات کمک می‌کند. 

از سوی دیگر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، یکشنبه ششم اسفند در راس هیئتی اقتصادی به ترکمنستان سفر کرد. در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده که این سفر به دعوت رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان، انجام شده است. در ترکیب هیئت طالبان مسئولان وزارت معادن و نفت، اداره راه‌آهن، شرکت ملی برق حضور دارند.

افغانستان تحت حاکمیت طالبان با تحریم‌‌های آمریکا و کشورهای غربی مواجه است و ارتباط بانک‌های این کشور با سیستم بانکداری جهانی قطع است؛ زیرا طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومتی فراگیر، پایبندی به ارزش‌های حقوق‌ بشری و حقوق زنان اعتنایی نکرده‌اند و همچنان بر سرکوب و اختناق در افغانستان اصرار دارند.

بیشتر از اقتصاد