تاکید طالبان بر استفاده از چابهار؛ کاهش وابستگی به پاکستان؟

محمد اشرف غنی کوشید از بندر چابهار و کوریدورهای هوایی و زمینی برای دور زدن پاکستان در زمینه ترانزیت کالا استفاده کند

وزیر صنعت و تجارت طالبان، استفاده از بندر چابهار را در بخش تجارت موثر دانست- وزارت صنعت و تجارت طالبان

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان، از بندر چابهار و شماری از کارخانه‌های تولیدی ایران بازدید کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان چهارشنبه، ۲۴ اسفند (۱۵ مارس)، در حساب توییتر خود نوشت که عزیزی در این سفر درباره سرعت انتقال محموله‌های بازرگانان افغان از طریق بندرچابهار با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرده است.

وزیر صنعت و تجارت طالبان، استفاده از بندر چابهار را در راستای کاهش هزینه‌ها و فراهم کردن تسهیلات در بخش تجارت، موثر دانسته است. 

او همچنین با سرمایه‌گذاران افغان که در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دیدار کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مشکل جدی در بندرچابهار، نبود زیرساخت‌های لازم در زمینه ترانزیت کالا است. 

دولت پیشین افغانستان امیدوار بود که بندر چابهار، هند را از طریق ایران به افغانستان و سپس به کشورهای آسیای میانه و روسیه وصل کند. اما به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها بندرچابهار به یکی از مسیرهای ترانزیتی پرتردد بین کشورهای هند، ایران و افغانستان بدل شود. 

حکومت پیشین افغانستان می‌کوشید هر چه زودتر بندر چابهار را برای ترانزیت  کالا به کار گیرد و با این تمهید، میزان وابستگی به پاکستان را کاهش دهد، اما از بندرچابهار محموله‌های بسیار کمی وارد افغانستان می‌شود.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران واقع است و نزدیک‌ترین مسیر به آب‌های آزاد برای کشورهای آسیایی میانه و افغانستان به شمار می‌رود. این کشورها محصور به خشکی‌اند و استفاده از بندر چابهار، به افزایش و سهولت صادرات و واردات آن‌ها کمک می‌کند.

چابهار ۹۰ کیلومتر از بندرعباس، و ۷۰۰ کیلومتر از بندر کراچی، به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است. 

افغانستان همواره با همسایه جنوبی و شرقی خود، پاکستان، در زمینه ترانزیت با مشکل مواجه بوده است. حکومت پاکستان بارها از صدور مجوز عبور کالاهای افغانستان در زمان مناسب، خودداری کرده و تعرفه‌های گمرکی را افزایش داده است.

هر چند طالبان روابط نزدیکی با حکومت پاکستان دارند، بازرگانان افغان در پاکستان برای ترانزیت کالاهای خود همچنان با مشکل مواجه‌ می‌شوند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، کوشیده بود که از بندر چابهار و کریدورهای هوایی و زمینی، برای دور زدن پاکستان در زمینه ترانزیت استفاده کند.

به نظر می‌رسد که حکومت طالبان نیز می‌کوشد راه‌های بدیل برای ترانزیت کالا داشته باشد و از حجم وابستگی بیش از حد به پاکستان در این زمینه بکاهد. 

بیشتر از اقتصاد