چرا نیکی هیلی پس از شکست‌های متعدد در مقابل ترامپ از رقابت انتخاباتی انصراف نمی‌دهد؟

هیلی ۵۲ ساله خود را رهبر نسل بعدی معرفی کرده است و می‌کوشد نشان دهد نسبت به ترامپ ۷۷ ساله و بایدن ۸۱ ساله توانایی‌های بیشتری دارد

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، روز شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت کارولینای جنوبی از دونالد ترامپ شکست خورد.

رویاهای نیکی هیلی برای موفقیت در ایالتی که چشم امید به آن دوخته بود، در حالی رنگ باخت که پیش‌تر در رقابت با رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در ایالت‌هایی از جمله آیووا و نیوهمپشایر نیز ناکام مانده بود.

اما چرا نیکی هیلی به رغم اینکه شانسش برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به‌سرعت در حال از بین رفتن است، از این رقابت انتخاباتی انصراف نمی‌دهد؟ نشریه آمریکایی یواس‌ای تودی در گزارشی، به این موضوع پرداخته و بررسی کرده است که چرا نیکی هیلی با وجود آنکه رای‌دهندگان از او استقبال نکرده‌اند و نتایج نظرسنجی‌ها هم چشم‌اندازی از موفقیت نشان نمی‌دهند، تسلیم نمی‌شود و کنار نمی‌رود؟

شکل دادن به آینده حزب جمهوری‌خواه

نیکی هیلی به‌عنوان تنها رقیب باقی‌مانده برای دونالد ترامپ در میان نامزدهای جمهوری‌خواه، هفته گذشته استدلال کرد که ماندن در این عرصه را به رای‌دهندگان مدیون است.

او ترامپ را متهم کرد که اصول سنتی محافظه‌کاران را زیر پا گذاشته و اظهاراتی تفرقه‌انگیزی مطرح کرده که پایگاه رای جمهوری‌خواهان را به خطر انداخته است. هیلی روز سه‌شنبه در سخنانی، به مشکلات حقوقی ترامپ نیز اشاره کرد و افزود که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا «به قدری درگیر اشتباهات گذشته‌ است که نمی‌تواند بر ارائه آینده‌‌ای شایسته‌ برای آمریکایی‌ها تمرکز کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در سخنرانی‌هایش بر این موضوع هم اصرار دارد که برای شکست دادن جو بایدن در انتخابات سراسری ماه نوامبر، از ترامپ توانایی بیشتری دارد. او به تعداد محدودی نظرسنجی‌ از جمله یکی که نشان می‌داد هیلی با پنج امتیاز از بایدن پیش است، اشاره کرد. در آن نظرسنجی، ترامپ نسبت به بایدن دو امتیاز برتری داشت.

نیکی هیلی و ستاد انتخاباتی‌ او تاکید می‌کنند که لفاظی‌های ترامپ و چهار کیفرخواست قضایی او می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴، رای‌دهنده‌های کلیدی یعنی زنان و ساکنان حومه شهرها را از حمایت از جمهوری‌خواهان منصرف کند.

تاکید بر تفاوت‌های سنی و قابلیت‌های ذهنی

هیلی ۵۲ ساله خود را به عنوان رهبر نسل بعدی معرفی کرده است و می‌کوشد نشان دهد که از ترامپ ۷۷ ساله و بایدن ۸۱ ساله توانایی‌های بیشتری دارد. او در سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش با تاکید بر نگرانی در مورد سن ترامپ و بایدن، آن‌ها را «دو پیرمردی که دوره‌شان گذشته است» خواند.

تاکید او بر این موضوع به این دلیل است که مسئله سن در انتخابات ۲۰۲۴، به‌ویژه در سمت دموکرات‌ها جدی‌‌تر از گذشته شده است و بسیاری از آمریکایی‌ها در مورد قابلیت‌های ذهنی بایدن ابراز نگرانی کرده‌اند.

نیکی هیلی درخواست کرده است که از نامزدهای ریاست‌جمهوری آزمون‌های توانایی ذهنی گرفته شود. او تاکید دارد که نه‌تنها بایدن ۸۱ ساله دچار فرسودگی ذهنی است که ترامپ هم اگر دوباره برای ریاست‌جمهوری انتخاب شود، در دهه ۸۰ عمرش خواهد بود.

او روز شنبه به خبرنگاران گفت که امیدوار است رای‌دهندگان جمهوری‌خواه در سراسر آمریکا به ویژه جوانان، متوجه شوند که انتخاب دیگری هم دارند.

 جاه‌طلبی‌های سیاسی؟

برخی کارشناسان سیاسی و صاحب‌نظران این موضوع را مطرح کرده‌اند که آیا نیکی هیلی برای مخالفت با ترامپ انگیزه‌‌ای پنهان دارد؟ در واقع آن‌ها می‌پرسند آیا نیکی هیلی که می‌داند درنهایت مقابل ترامپ شانسی ندارد، می‌خواهد به این رقابت ادامه دهد تا بیش‌ازپیش شناخته شود و برای ریاست‌جمهوری آینده آماده می‌شود؟

بعضی از این ناظران معتقدند که هیلی تسلیم نمی‌شود زیرا احتمال می‌دهد حزب جمهوری‌خواه در آینده از ترامپ رویگردان شود و آن‌وقت او می‌تواند بگوید که مخالف ترامپ بوده است.

این احتمال نیز مطرح شده که نیکی هیلی جذب گروه‌های میانه‌رو شود و خود را به عنوان نامزد مستقل معرفی کند. هیلی این ایده را رد نکرده، اما آن را تایید هم نکرده است. مدیر مبارزات انتخاباتی نیکی هیلی روز جمعه گفت که سفیر سابق سازمان ملل متحد «بر کسب نامزدی جمهوری‌خواهان متمرکز است».

خود هیلی هم در سخنانی به شایعات درباره جاه‌طلبی‌های سیاسی‌اش این‌طور پاسخ داد: «عده‌ای می‌گویند من در تلاشم که برای نامزدی در انتخابانت ریاست‌جمهوری بعدی قدم بردارم. اگر به این دلیل ساختگی می‌خواستم در انتخابات شرکت کنم، مدت‌ها پیش انصراف داده بودم.»

بیشتر از جهان