انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در کارولینای‌جنوبی؛ پیروزی گسترده ترامپ هیلی را از ادامه راه منصرف می‌کند؟

شنبه دونالد ترامپ و نیکی هیلی، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از حزب جمهوری‌خواه، در ایالت کلیدی کارولینای جنوبی به رقابت پرداختند

رای‌گیری انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت کلیدی کارولینای جنوبی در حالی از صبح شنبه آغاز شد که تمامی موسسات نظرسنجی پیش‌بینی کرده‌اند که دونالد ترامپ با اختلاف گسترده پیروز این انتخابات است. 

این در حالی‌ است که نیکی هیلی، زاده این ایالت و فرماندار پیشین آن، به‌نوعی در خانه به رقابت با رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا می‌رود. 

نیکی هیلی ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی در جزیره کیاوا با همراهی خانواده‌اش به‌پای صندوق‌های رای رفت. 

اغلب ناظران سیاسی در آمریکا براین باورند که سفیر پیشین ایالات‌ متحده در سازمان ملل نمی‌تواند با دونالد ترامپ، یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران حال حاضر در این کشور، رقابت پایاپایی داشته باشد. با این حال، به‌نظر نمی‌رسد هیلی قصد کناره‌گیری از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان را داشته‌ باشد. 

اغلب ناظران و تحلیلگران سیاسی می‌گویند نتیجه انتخابات در ایالت کارولینای جنوبی مشخص می‌کند که آیا نیکی هیلی شانسی برای پیروزی نهایی خواهد داشت یا نه؟ 

نتایج نخستین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نیکی هیلی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از دونالد ترامپ در شمارش آرا در کارولینای‌جنوبی عقب‌تر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی اکثریت رای‌دهندگان در شهر «بامبرگ» زادگاه نیکی هیلی، هم اعلام‌کرده‌اند که با اختلافی گسترده به دونالد ترامپ رای خواهند داد. 

با این حال، نیکی هیلی در تازه‌ترین واکنش‌ها به نتایج انتخابات مقدماتی اعلام‌ کرده تا پایان در این رقابت‌ها می‌ماند. او روز شنبه به خبرنگاران گفت: «جایی نمی‌روم در حال مبارزه انتخاباتی‌ام و تا زمانی که آخرین نفر رای نداده باشد جایی نمی‌روم.» 

به نظر می‌رسد نزدیکان و سازماندهندگان کارزار انتخاباتی نیکی هیلی تنها در انتظار بهارند. چرا که دو دادگاه اتهام سوء‌استفاده جنسی و کلاهبرداری مالی درباره دونالد ترامپ رای صادر می‌کنند. 

البته رئيس‌جمهوری پیشین ایالات‌ متحده به اندازه‌ای محبوب است که اغلب هواداران او تاکید دارند حتی اگر این نامزد محافظه‌کاران متهم هم شود، هم‌چنان رای آن‌ها دونالد ترامپ خواهد بود. 

هیلی پیش از این دو دوره فرماندار و نماینده دولت ترامپ در سازمان ملل بوده است. به نظر می‌رسد با وجود اینکه او می‌داند شانس زیادی برای پیروزی در مقابل ترامپ ندارد، تنها می‌خواهد ادامه دهد و ببیند چه اتفاقی می‌افتد. 

بسیاری از کاندیدها به‌دلیل اینکه نمی‌خواهند به برند خود آسیب برسانند، انصراف می‌دهند. اما بسیاری این کار را به یک‌دلیل بسیار ساده و عملی‌تر انجام می‌دهند: آن‌ها نمی‌توانند برای ادامه کار پول جمع کنند. 

نیکی هیلی نگرانی کمتری در این زمینه دارد. چرا که منابع مالی خود را از اشخاص حقیقی و حقوقی ضدترامپ تامین می‌کند. روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید که کارزار انتخاباتی نیکی هیلی حتی از حامیان جو بایدن پول دریافت می‌کند. 

آخرین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که دونالد ترامپ در صورت رقابت نهایی در انتخابات ماه نوامبر با جو بایدن، پیروز شده و دوباره به کاخ سفید راه می‌یابد.

بیشتر از جهان