ادامه حملات اسرائیل به غزه هم‌زمان با میزبانی پاریس برای مذاکرات آتش‌بس

در پیشنهاد تازه‌ حماس، توقف شش هفته‌ای درگیری‌ها و آزادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسیر فلسطینی زندانی در اسرائیل در ازای آزادی ۳۵ تا ۴۰ گروگان در دست حماس مطرح شده است

پسری فلسطینی در میان آواره‌های به‌جا مانده از  حمله اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه- REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa

در حالی که حملات اسرائیل به غزه ادامه دارد، پاریس میزبان دور تازه مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس با حضور نمایندگانی از اسرائیل، قطر، مصر و ایالات متحده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک هیئت اسرائیلی به رهبری دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد)، برای شرکت در این مذاکرات به پاریس رفته‌ است. رونن بار، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، نیز این هیئت را همراهی می‌کند.

با گذشته بیش از  چهار ماه از آغاز جنگ در غزه، فشارها بر دولت نتانیاهو برای مذاکره درباره آتش‌بس و تضمین آزادی گروگان‌ها افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات پس از هفته‌ها، جدی‌ترین تلاش بین‌المللی برای توقف درگیری در غزه باشد.

بر اساس گزارش‌ها، اختلاف اساسی میان نمایندگان حماس و دولت اسرائیل در حال حاضر در مورد تعداد زندانیان فلسطینی است که در ازای گروگان‌ها از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع حماس نوشت که در پیشنهاد تازه‌ای یک توقف شش هفته‌ای درگیری‌ها و آزادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسیر فلسطینی زندانی در اسرائیل در ازای آزادی ۳۵ تا ۴۰ گروگان باقیمانده در دست حماس مطرح شده است.

میانجی‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند با بالا بردن احتمال تضمین آتش‌بس در غزه، از حمله «برنامه‌ریزی شده» اسرائیل به شهر رفح در جنوب نوار غزه که بیش از یک میلیون آواره در آن پناه گرفته‌اند، جلوگیر‌ی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل که از دو هفته پیش برای تخلیه اجباری و حمله به رفح آماده شده است می‌گوید که اگر توافق آتش‌بس به‌زودی حاصل نشود، به این شهر حمله خواهد کرد.

پیش‌تر، بارنیا و همتای آمریکایی‌اش از آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌اِی) به برقراری آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر کمک کردند. آتش‌بسی که به آزادی ۸۰ گروگان اسرائیلی در ازای ۲۴۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل منجر شد.

این دور از مذاکرات پس از آن برگزار می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از برنامه‌اش برای غزه پس از جنگ رونمایی کرد. برنامه‌ای که با انتقاد متحد اصلی، ایالات متحده روبرو شده است و گروه حماس و همچنین تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری آن را رد کرده‌اند.

یک مقام حماس روز جمعه در یک نشست خبری در بیروت گفت که برنامه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ «هرگز موفق نخواهد شد.» چرا که به گفته او، «واقعیت غزه و فلسطینیان را خود مردم این سرزمین می‌توانند رقم بزنند.»

با ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه با ابراز نگرانی از نبود آب و غذا و خدمات بهداشتی ضروری، در مورد «افزایش خطر قحطی» در غزه هشدار داده است.

حمله گسترده اسرائیل به غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این حمله هزار و ۱۶۰ تن کشته شدند. آخرین گزارش‌ها که به تایید ارتش اسرائیل نیز رسیده است، نشان می‌دهد که با وجود مرگ نزدیک به ۳۰ گروگان، همچنان بیش از ۱۰۰ گروگان در دست حماس باقی‌مانده‌اند.

پس از حمله حماس، کابینه نتانیاهو در واکنشی تلافی‌جویانه اعلان جنگ کرد و ارتش اسرائيل نوار غزه را هدف حمله‌های سنگین هوایی و زمینی قرار داد. این جنگ موجب آوارگی نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه شده و به گفته وزارت بهداشت حماس، بیش از ۲۹ هزار  و ۶۰۰ کشته و نزدیک به ۷۰ هزار مجروح (اغلب غیرنظامی- زن و کودک) بر جای گذاشته است.

بیشتر از جهان