هشدار اسرائیل به شورای امنیت: ارسال سلاح جمهوری اسلامی به حزب‌الله شدت گرفته است

وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد که اگر شورای امنیت برخورد موثری صورت ندهد، اسرائیل در اقدام قاطع تردید نخواهد کرد

ابراهیم رئیسی و شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی مقابل موشک‌های دوربرد حاج‌قاسم و خرمشهر، تهران، ۲۲ اوت ۲۰۲۳‌- Iranian Presidency/AFP

اسرائیل در هشداری جدی به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خبر داد که جمهوری اسلامی ایران ارسال تسلیحات به حزب‌الله از طریق سوریه را افزایش داده است، که نگرانی‌هایی در مورد نقض قطعنامه‌های بین‌المللی برمی‌انگیزد.

به گزارش آی‌۲۴ نیوز (i24 News)، اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کرد که اقدام‌های ایران «نقض آشکار» قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، و تخلف از قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۱۵۴۰ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه آمده است در میانه جنگ جاری در غزه، جمهوری اسلامی روند انتقال تسلیحات به حزب‌الله را تشدید کرده است و از مسیرهای گوناگون زمینی، هوایی و دریایی استفاده می‌کند، که سرپیچی آشکار از احکام و قوانین بین‌المللی است.

به گفته وزیر خارجه اسرائیل، این محموله‌ها قطعات مهم سامانه‌های پدافند هوایی، پهپادهایی مانند شاهد‌ـ‌۱۰۱ و شاهد‌ـ‌۱۳۶، و مجموعه‌ای از موشک‌ها از جمله ابابیل و موشک زمین‌به‌هوای ۳۵۸ را شامل می‌شود.

در نامه کاتز همچنین آمده است یگان‌هایی از سپاه پاسداران و حزب‌الله در تسهیل روند انتقال تسلیحات دخیل‌اند و اسرائیل در مواردی مانع تحویل محموله‌ها شده است.

وزیر خارجه اسرائیل در این نامه بار دیگر جمهوری اسلامی را «سر مار» توصیف کرد و نوشت صبر اسرائیل در مورد راه‌حل‌های دیپلماتیک در مواجهه با تهدیدهای فزاینده جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش رو به پایان است.

کاتز تاکید کرد که اگر شورای امنیت سازمان ملل به اطلاعاتی که اسرائیل به اشتراک گذاشته است رسیدگی موثر نکند، اسرائیل در اقدام قاطع تردید نخواهد کرد.

این نامه هشدارآمیز اسرائیل در حالی منتشر شده است که تنش‌ها در منطقه تشدید شده و نگرانی‌ها در مورد نفوذ و فعالیت‌های جمهوری اسلامی افزایش یافته است. اسرائیل از مدت‌ها قبل حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان را به چشم تهدیدی امنیتی می‌دید و افزایش اخیر محموله‌های تسلیحاتی به این نگرانی‌ها دامن زده است.