توماس نیکلاسون: به افغان‌های بیشتری در روند گفت‌وگوهای دوحه فرصت داده شود

نیکلاسون می‌گوید که بیشتر شرکت‌کنندگان در نشست دوحه بر تامین حقوق زنان در افغانستان ‏تاکید کردند

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در جریان یک نشست خبری در کابل (۷ فوریه ۲۰۲۴) - WAKIL KOHSAR/AFP

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، پس از برگزاری دومین نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان در دوحه گفت که افغان‌های بیشتری باید در این روند شرکت داده شوند. 

نماینده ویژه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۲۱ فوریه (۲ اسفند)، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که سازمان ملل متحد و کشورهای دیگر فقط می‌توانند نقش تسهیلگر و حمایت‌کننده در مسئله افغانستان داشته باشند و در نهایت خود مردم افغانستان‌اند که باید در مورد آینده‌شان تصمیم بگیرند.

نیکلاسون تاکید کرد: «بحث و گفت‌وگو و تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان و چگونگی برخورد با گذشته آن کشور در نهایت به عهده خود مردم افغانستان با همه تنوع آن است. کشورها و سازمان‌های دیگر در بهترین حالت می‌توانند حمایت کنند. ما به [حضور و مشارکت] افغان‌های بیشتری در این روند نیاز داریم.»

نماینده ویژه اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری دومین دور نشست سازمان ملل متحد درباره افغانستان در دوحه گفت که اکثر نمایندگان ویژه کشورها و شرکت‌کنندگان تعهدشان را در برابر مسائل افغانستان ابراز کردند. به گفته او، شرکت‌کنندگان در نشست دوحه بر حفظ صلح در منطقه و احترام به حقوق همه مردم افغانستان، از جمله حقوق سیاسی و مشارکت در تعیین سرنوشت، تاکید کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که تقریبا همه شرکت‌کنندگان در نشست دوحه، از جمله نمایندگان کشورهای با اکثریت مسلمان و اتحادیه اروپا، بر تامین حقوق دختران و زنان، از جمله حق تحصیل و اشتغال تاکید داشتند. نمایندگان حاضر در نشست این حقوق را جزو اولویت‌های اصلی از دیدگاه حقوق بشر، اسلام، و توسعه اقتصادی و اجتماعی دانستند و بار دیگر بر ضرورت تحقق مطالبات مردم افغانستان تاکید کردند.

نیکلاسون نقش همسایگان و کشورهای منطقه در حل کردن مسائل افغانستان را مهم خواند و تاکید کرد که در فرایندی به‌رهبری سازمان ملل متحد، همیاری‌های منطقه‌ای برای حل کردن مسئله افغانستان را باید تقویت کند. 

نیکلاسون تصریح کرد که «پس از ۴۵ سال جنگ در افغانستان، برقراری روابط خوب با همسایگان ضروری است. من از قصد اعلام‌شده [کشورهای] منطقه برای تعامل با افغانستان و تمایل آن‌ها برای ادامه حمایت از افغانستان استقبال می‌کنم. فرایند مورد نظر به‌رهبری سازمان ملل باید مکمل همیاری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای باشد، نه جایگزین آن‌ها.»

او در عین حال تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید هماهنگی جدی میان نمایندگان ویژه کشورها ایجاد کند به‌طوری که آن‌ها بتوانند با همه طرف‌ها ارتباط برقرار کنند و روند مناسبی را بر اساس نقشه‌راهی معیّن به پیش ببرند.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا گفته است که هرچند در نشست دوحه نمایندگان طالبان شرکت نکرده بود، گفت‌وگوهای خوبی با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان داشته است. 

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «متاسفم که طالبان در این نشست شرکت نکردند، اما تبادل‌نظری که با زنان و مردان افغانستان در مورد اوضاع کنونی افغانستان داشتیم به درک ما از اوضاع پیچیده کنونی در افغانستان کمک کرد.» 

دومین دور نشست سازمان ملل متحد در امور افغانستان با حضور نمایندگان ویژه کشورها در روزهای یکشنبه و دوشنبه، ۱۸ و ۱۹ فوریه (۲۹ و ۳۰ بهمن)، در دوحه برگزار شد. از طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده بود، اما طالبان به‌دلیل پذیرفته نشدن شروطشان در آن شرکت نکردند. 

وزارت خارجه آمریکا نیز پس از پایان این نشست مهم در مورد افغانستان گفت که از شرکت نکردن طالبان در این نشست متعجب نیست و این گروه تنها گروهی نیست که در آینده افغانستان نقش خواهد داشت. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در نشستی خبری تاکید کرد: «طالبان تنها افغان‌هایی نیستند که در آینده افغانستان سهم دارند. ما به حمایت از شنیده‌ شدن صدای همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران، برای شکل‌دهی آینده کشورشان ادامه خواهیم داد.»