استاندار طالبان در بامیان: بت‌پرست نیستم و «بت‌های بامیان» را تخریب کردیم

طالبان با این استدلال که «بت‌پرستی» در اسلام حرام است، تندیس‌های بودا را تخریب کردند

تندیس‌های تخریب شده بودا در بامیان و عکس استاندار طالبان در سمت راست/AFP

عبدالله سرحدی، استاندار طالبان در بامیان بار دیگر از انفجار و تخریب پیکره‌های بودا دفاع کرد.

او در مصاحبه با «طلوع نیوز» گفت که تخریب پیکره‌های بودا «جنبه شرعی» داشت و بر بنیاد فرمان ملامحمد عمر، بنیان‌گذار و نخستین‌ رهبر این گروه عملی شد.

او افزود: «ابراهیم اگر بت‌ها را تخریب نمی‌کرد، ما هم نمی‌کردیم. ما بت‌پرست نیستیم. به چه منظور (پیکره‌های بودا) را بگذاریم؟»  

تندیس‌های بودا از جاذبه‌های مهم گردشگری افغانستان شمرده می‌شدند.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله سرحدی در دوران نخست حاکمیت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶تا ۲۰۰۱ جزو فرماندهان نظامی طالبان در بامیان بود و در ۱۱ مارس ۲۰۰۱ به دستور ملا عمر بمب‌گذاری و شلیک راکت به پیکره‌های بودا را انجام داد. به همین دلیل عبدالله سرحدی در میان گروه طالبان به «بت‌شکن» معروف است.    

دو تندیس‌ بودا که ارتفاع یکی از آنها ۵۳ متر و دیگری ۳۵ متر بود از آثار باستانی و معروف در بامیان و از جاذبه‌های گردشگری افغانستان بودند. تندیس بزرگ (صلصال) ۵۳ متری در سال ۵۵۴ میلادی و تندیس کوچک (شمامه) ۳۵ متری در سال ۵۰۷ میلادی ساخته شده بود.   

طالبان با این استدلال که «بت‌پرستی» در اسلام حرام است، اقدام به تخریب تندیس‌های بودا کردند و به درخواست جامعه جهانی مبنی بر جلوگیری از تخریب این تندیس‌ها اعتنایی نکردند. این در حالی است که حاکمان مسلمان در طول تاریخ تندیس‌های بودا را تخریب نکرده بودند.  

طالبان با تخریب دو پیکره بودا، یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به داشته‌های فرهنگی و باستانی افغانستان زدند.

اطراف تندیس‌های شکسته‌شده بودا در بامیان، منطقه حفاظت‌شده  است، اما نگرانی‌هایی مبنی بر حفاری غیرقانونی و غیرکارشناسانه در دوران طالبان وجود دارد. 

بیشتر از فرهنگ و هنر