معاون ارشد وزارت داخله طالبان بر لزوم تامین امنیت استان‌های شمالی افغانستان تاکید کرد

صدر ابراهیم از چهره‌های نظامی مطرح طالبان در استان هلمند واقع‌در جنوب افغانستان بود که با عوامل جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران روابط نزدیکی برقرار کرد

ابراهیم صدر مشهور به صدر ابراهیم، معاون ارشد ‌وزارت داخله (کشور) طالبان، در گفت‌وگو با مسئولان ارشد چندین استان شمالی افغانستان، درباره تامین امنیت در این مناطق نکاتی را مطرح و در این راستا بر لزوم هماهنگی میان ادارات نظامی و غیرنظامی این گروه تاکید کرد.  

دفتر مطبوعاتی استانداری طالبان در بلخ روز شنبه ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه) اعلام کرد که صدر ابراهیم از استانداران و فرماندهان پلیس بلخ، سرپل، سمنگان، فاریاب و جوزجان خواسته است در راستای تحکیم حکومت این گروه و پیروی از فرمان‌های ملا هبت‌الله آخندزاده اقدام کنند.  

این دومین نشست علنی صدر ابراهیم با مقام‌های استانی طالبان از زمان انتصاب او به‌عنوان معاون ارشد وزارت داخله (کشور) طالبان است، با این حال این وزارتخانه تا لحظه انتشار این مطلب در مورد این نشست اظهارنظری نکرده است.

در راس وزارت داخله طالبان سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه مخوف حقانی، قرار دارد. گفته می‌شود صدر ابراهیم از چهره‌های تحت حمایت ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، است. تا چند ماه قبل هیچ عکس و ویدیویی از صدر ابراهیم منتشر نمی‌شد و بر خلاف دیگر مقام‌های طالبان، از سخنرانی علنی در میان جمعیت خودداری می‌کرد.  

صدر ابراهیم از چهره‌های نظامی مطرح طالبان در استان هلمند در جنوب افغانستان بود که با عوامل جمهوری اسلامی روابط نزدیکی برقرار کرد. او از متحدان اصلی ملا اختر محمد منصور، دومین رهبر طالبان، بود که ماه مه ۲۰۱۶ در یک حمله‌ هوایی در پاکستان کشته شد. پس از کشته شدن اختر محمد منصور، صدر ابراهیم به ارتش و سازمان استخبارات (اطلاعات) پاکستان بی‌اعتماد شد و روابطش را با جمهوری اسلامی ایران گسترش داد تا حمایت سپاه پاسداران را جلب کند. نیروهای صدر ابراهیم بیشتر در هلمند و استان‌های غربی مانند فراه و هرات حضور داشتند. در دوران نظام جمهوریت، گزارش‌هایی مبنی بر حمایت سپاه پاسداران از بخش‌هایی از نیروهای طالبان به گوش می‌رسید.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سویی، ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، از گسترش فعالیت‌های داعش در استان‌های شمالی افغانستان نگران است و به همین دلیل پس از کشته شدن داوود مزمل، استاندار پیشین بلخ، به دست یک جنگجوی انتحاری داعش، حاجی یوسف وفا، یکی از چهره‌های مورداعتمادش، را استاندار بلخ کرد. اکنون نیز به نظر می‌رسد صدر ابراهیم در تلاش برای دفع تهدید داعش در شمال افغانستان است. 

استان‌های شمالی افغانستان با تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان مرز مشترک دارند و به همین دلیل این کشورها با تهدید گروه‌های تروریستی به‌ویژه شاخه خراسان دولت اسلامی مواجه‌اند. این کشورهای واقع در آسیای میانه و روسیه که با طالبان در تماس و تعامل‌اند، از این گروه خواسته‌اند به نگرانی‌های امنیتی آن‌ها پاسخ دهد.  

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، جمعه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) ادعا کرد که دست‌کم ۲۰ سازمان تروریستی و بیش از ۲۳ هزار ستیزه‌جو در افغانستان حضور دارند. او با انتقاد از آمریکا به دلیل رها کردن حجم عظیمی از تسلیحات در افغانستان گفت که واشینگتن در افغانستان بمب ساعتی جا گذاشته است. 

این چندمین بار متوالی است که پاتروشف درباره حضور و فعالیت تروریست‌ها در افغانستان تحت حاکمیت طالبان هشدار می‌دهد.  

از طرفی کشورهای آسیای میانه در مورد رشد بنیادگرایی اسلامی در این کشورها نیز نگران‌اند. شماری از شهروندان این کشورها دوشادوش داعش در خاورمیانه جنگیدند و پس از شکست داعش یا به کشورهایشان بازگشته‌اند یا قصد این کار را دارند.  

شاخه خراسان داعش رویای برقراری «خلافت اسلامی» در جنوب آسیا و آسیای میانه را در سر می‌پروراند و آرزو دارد بتواند مانند عراق و سوریه، در این مناطق نیز سرزمین‌هایی در اختیار داشته باشد. داعش خراسان در ماه‌های اخیر مسئولیت چندین حمله مرگبار در افغانستان، پاکستان و ایران را برعهده گرفته و آسیای میانه نیز هدف تهدید داعش است. 

رژیم طالبان مدعی سرکوب کامل داعش در افغانستان است، اما این گروه همچنان مسئولیت اجرای حملات خونین در این کشور را برعهده می‌گیرد.   

بیشتر از جهان