روسیه: بیش از ۲۳هزار ستیزه‌جو در افغانستان مستقرند و آمریکا مسئول است

نیکلای پاتروشف با انتقاد از آمریکا برای رها کردن حجم عظیمی از تسلیحات در افغانستان گفت که ‏واشینگتن بمب ساعتی در افغانستان جا گذاشته است

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، ادعا کرده است که دست‌کم بیست سازمان تروریستی و بیش از ۲۳ هزار ستیزه‌جو در افغانستان حضور دارند و آمریکا مسئول وضع دشوار کنونی در افغانستان است.  

او روز جمعه ۲۷ بهمن (۱۶ فوریه) ضمن اشاره به این موضوع در نشستی امنیتی در بیشکک قرقیزستان، ادعا کرد که غرب در طرح‌های ژئوپلیتیکش افغانستان را هدف قرار داده است.  

او گفت آمریکا و متحدانش طی بیست سال حضور در افغانستان کاری برای بهبود اوضاع این کشور نکردند و افزود که آمریکا باید هزینه اصلی بازسازی اقتصاد افغانستان پس از هجوم به آن کشور را بپردازد، اما کاری دراین‌باره نکرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکلای پاتروشف با انتقاد از آمریکا برای رها کردن حجم عظیمی از تسلیحات در افغانستان گفت که واشینگتن بمب ساعتی در افغانستان جا گذاشته است.

او تصریح کرد: «اکنون این تسلیحات باعث افزایش نبرد بین گروه‌ها در افغانستان شده است، در بازار سیاه فروخته می‌شود، و به دست تروریست‌هایی در کشورهای دیگر می‌رسد.» 

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان نیز پیش‌تر گفته بود که نیروهای آمریکایی تسلیحات نظامی به‌ارزش بیش از هفت‌میلیارد دلار برای طالبان به‌‌جا گذاشته‌اند. گزارش‌هایی نیز در مورد دستیابی برخی از گروه‌های تروریستی به این تسلیحات منتشر شده است.

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) جدی‌ترین تهدید برای منافع روسیه و همچنین کشورهای آسیای میانه شمرده می‌شود. مقام‌های ارشد روسیه بارها در مورد حضور داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌ و از طالبان خواسته‌اند که علیه این گروه اقدام کنند.

روسیه یکی از کشورهای نزدیک به حکومت طالبان است. دولت روسیه در نظام جمهوری افغانستان که مورد حمایت کشورهای غربی بود، با طالبان تماس برقرار کرد و چند نشست میان هیئت طالبان و برخی از مقام‌های سیاسی و رهبران قومی و نمایندگان حکومت افغانستان برگزار کرد. 

در آن زمان روسیه را متهم  کردند که به‌دلیل مخالفت با حضور نظامی آمریکا در افغانستان از شورشیان طالبان حمایت می‌کند و حتی به آن‌‌ها تجهیزات نظامی می‌دهد، اما مسکو این اتهام‌ها را رد می‌کرد.

هم‌زمان، ولادیمیر ورونکوف، رئیس دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد، در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داده است که شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) تهدیدی جدی در افغانستان است.

او گفت که رژیم طالبان به توانایی‌های داعش برای حمله‌کردن از داخل افغانستان ضربه‌هایی زده‌ و گام‌هایی برای کاهش توان عملیاتی این گروه برداشته، اما داعش همچنان تهدیدی جدی است. 

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه، و شمار دیگری از گروه‌های تروریستی هم‌اکنون در افغانستان حضور و فعالیت دارند. در چند گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حضور این گروه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی شده است.

بیشتر از جهان